Exerciții recapitulative

Limba și literatura română

Clasa a VI-a

 

Se acordă 10 puncte din oficiu.

Timp de lucru: 50 de minute.

                       Citeşte textul dat cu atenţie:

„Într-o zi, mama m-a dus de mână la şcoala de fete şi m-a înscris în clasa întâi. În ascuns, am spus o rugăciune. Eram tulburată, speriată, ca în ajunul unei călătorii cu trenul. Am dormit puţin, m-am sculat devreme şi am început să mă rog lui Dumnezeu, murmurând cu bunica. Mi-era teamă [..].                                                                                                                                 Sofia, sora mamei (parc-o vad: sfrijită, oacheşă, cu ochii totdeauna ca după plâns), mi-a cusut un şort negru de satin lucios. Ea avea să mi-l coasă, la începutul fiecărui an, până la bacalaureat. Aveam cu mine, când m-am dus în prima zi la şcoala, tot ce mi se ceruse pe listă, chiar şi partea a doua a abecedarului, şi toc, şi penițe, şi cerneală, adică lucruri de care urma să am nevoie abia în semestrul al doilea. Și tare mi-era frică să nu mi se pună o întrebare la care să nu ştiu să răspund. Şi la gândul că nu ştiu de acasă să scriu şi să citesc, m-a cuprins o adevarată panică.     

Curtea era plină. Fetele (…) se plimbau câte două, vorbeau între ele în şoaptă sau, dimpotrivă, tare şi fără sfială. Dar iată că ochii uneia dintre profesoare se opresc asupra mea. Nu încăpea nicio îndoială, nu mai era nicio scăpare. O să-mi pună o întrebare din cărțile pe care le am în ghiozdan. Sau mă va mustra că am venit la şcoală, deşi n-am împlinit şapte ani. Într-adevăr, mie mi-a vorbit profesoara:                                                                                                                                                                                                                                                                               

– Să-i spui mamei tale să te pieptene cu două codiţe strânse bine pe cap, că aici suntem la şcoala, nu la bal.
                  Picioarele mi-au tremurat. Obrajii mi s-au încălzit. Am răspuns tare şi desluşit

                  –  Da, doamnă.

            Atunci, altă profesoară s-a apropiat de mine, mi-a pus mâna pe obraz şi m-a întrebat cum mă cheamă. Era profesoara clasei întâi.

                                                                                      (Cella Serghi, Pânză de păianjen – fragment)

Partea I (50 de puncte)

 

A.    1. Formulează pe baza textului două idei principale/secundare.                                            6p

2. Menționează două trăsături ale textului narativ literar, pe baza fragmentului de mai sus. 4p

3. Transcrie din text un indice spațial și un indice temporal.                                                 5p

4. Transcrie două trăsături ale unui personaj din textul de mai sus.                                       5p

 

B.     5. Găsește sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor : frică, mă va mustra.         6p

6. Alege varianta corectă :                                                                                                      6p

         În cuvântul eram există :

a)      trei sunete               b) patru sunete                        c) cinci sunete

                      În cuvântul lucios există:

a)      patru sunete               b) cinci sunete                      c) șase sunete

                       În cuvântul profesoare există:

a)      patru vocale               c) cinci vocale                       c) șase vocale

 

7. Precizează valoarea morfologică a cuvintelor subliniate.                                                  10p

8. Precizează funcția sintactică a cuvintelor scrise cu galben.                                                 6p

9. Precizează modul și timpul verbelor scrise cu verde.                                                           6p

10. Alcătuiește două enunțuri în care verbul a avea să aibă, pe rând, valoare predicativă valoare și auxiliară.                                                                                                                                   6p

 

 Partea a II-a (30 de puncte)

 

   Redactează un text narativ, de minimun   110 cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în prima zi de școală.

 Vei avea în vedere:

          să respecți succesiunea logico-temporală a evenimentelor:

          să existe două elemenete care fixează cadrul spațio-temporal;

          să ai numărul minim de cuvinte:

          să respecți structura unei astfel de compuneri;

          să ai un conținut adecvat cerinței;

          să folosești un vocabular adecvat;

          să respecți normele de exprimare, punctuație și de ortografie

 

Recapitulare inițială (clasa a VI-a)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *