Exerciții recapitulative
Limba și literatura română
Clasa a VI-a
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timp de lucru: 50 de minute.
Citeşte textul dat cu atenţie:
„Într-o zi, mama m-a dus de mână la şcoala de fete şi m-a înscris în
clasa întâi. În ascuns, am spus o rugăciune. Eram tulburată, speriată,
ca în ajunul unei călătorii cu trenul. Am dormit puţin, m-am sculat devreme şi am început să mă rog lui
Dumnezeu, murmurând cu bunica. Mi-era teamă [..]. Sofia,
sora mamei (parc-o vad: sfrijită, oacheşă, cu ochii totdeauna ca după plâns),
mi-a cusut un şort negru de satin lucios. Ea avea să mi-l coasă, la începutul fiecărui an,
până la bacalaureat. Aveam
cu mine, când m-am dus în prima zi la şcoala, tot ce mi se ceruse pe
listă, chiar şi partea a doua a abecedarului, şi toc, şi penițe, şi cerneală,
adică lucruri de care urma să am nevoie abia în semestrul al doilea. Și
tare mi-era frică să nu mi se pună o
întrebare la care să nu ştiu să răspund. Şi la gândul că nu ştiu de acasă să scriu
şi să citesc, m-a cuprins o adevarată panică.
Curtea era plină. Fetele (…) se plimbau câte două, vorbeau
între ele în şoaptă sau, dimpotrivă, tare şi fără sfială. Dar iată că ochii
uneia dintre profesoare se opresc asupra mea. Nu încăpea nicio îndoială, nu mai
era nicio scăpare. O să-mi pună o întrebare din cărțile pe care le am în
ghiozdan. Sau mă va mustra că am
venit la şcoală, deşi n-am împlinit şapte ani. Într-adevăr, mie mi-a vorbit
profesoara:
– Să-i spui mamei tale să te pieptene cu două codiţe
strânse bine pe cap, că aici suntem la şcoala, nu la bal.
Picioarele mi-au tremurat.
Obrajii mi s-au încălzit. Am răspuns tare şi desluşit
– Da,
doamnă.
Atunci,
altă profesoară s-a apropiat de mine, mi-a pus mâna pe obraz şi m-a întrebat
cum mă cheamă. Era profesoara clasei întâi.
(Cella
Serghi, Pânză de păianjen
– fragment)
Partea I (50
de puncte)
A.
1. Formulează pe baza textului două idei
principale/secundare. 6p
2. Menționează două
trăsături ale textului narativ literar, pe baza fragmentului de mai sus. 4p
3. Transcrie din text
un indice spațial și un indice temporal.
5p
4. Transcrie două
trăsături ale unui personaj din textul de mai sus. 5p
B.
5. Găsește sinonime potrivite pentru sensul din
text al cuvintelor : frică, mă va
mustra. 6p
6. Alege varianta
corectă : 6p
În cuvântul eram există :
a)
trei sunete b) patru sunete c) cinci sunete
În cuvântul lucios există:
a)
patru sunete
b) cinci sunete c) șase sunete
În cuvântul profesoare există:
a)
patru vocale c) cinci vocale c) șase vocale
7. Precizează
valoarea morfologică a cuvintelor subliniate. 10p
8. Precizează funcția
sintactică a cuvintelor scrise cu galben. 6p
9. Precizează modul
și timpul verbelor scrise cu verde. 6p
10. Alcătuiește două
enunțuri în care verbul a avea să
aibă, pe rând, valoare predicativă valoare și auxiliară. 6p
Partea a II-a (30 de puncte)
Redactează un text narativ, de minimun 110 cuvinte, în care să prezinți o întâmplare
petrecută în prima zi de școală.
Vei avea în vedere:
–
să respecți succesiunea logico-temporală a evenimentelor:
–
să existe două elemenete care fixează cadrul spațio-temporal;
–
să ai numărul minim de cuvinte:
–
să respecți structura unei astfel de compuneri;
–
să ai un conținut adecvat cerinței;
–
să folosești un vocabular adecvat;
–
să respecți normele de
exprimare, punctuație și de ortografie