Exerciții
Citește cu atenție
textul următor și apoi rezolvă cerințele date:
Baloane mari de spumă albă prin grădini
(Şi
zarzărul, şi vişinul, şi perii)
Stau
gata să se-nalţe din tulpini
Spre
cerul primăverii…
Caisul
nostru s-a gătit la poartă
Cu
panglici albe, ca-n tablouri vechi,
Şi
cu zulufi de floare
la urechi,
Cum
astăzi nicăieri nu se mai poartă.
Pe strada mare,
Ies
flori înalte la
plimbare
În
rochii de sezon, uşoare,
Cu
toate că-i o vreme aşa de schimbătoare.
Ah,
fetele – şi mai ales cucoanele –
Când
vine primăvara
Sunt
dulci şi colorate ca bomboanele!
Pe
cea care-a trecut o cheamă Clara,
Fiindcă
are
Ochi albaştri tare,
Şi
gura ei cu rouge ca de coral
Surâde
vertical… […]
(George Topârceanu, Aprilie)
1.
Precizează
tipul de rimă de prima strofă.
2.
Precizează
măsura versului Stau gata să se-nalţe din tulpini.
3.
Prezintă
în 20-40 de cuvinte tema poeziei.
4.
Transcrie
din text patru figuri de stil diferite și precizează felul lor. Ce rol au în
text figurile de stil transcrise?
5.
Precizează
cazul și funcția sintactică pentru substantivele marcate în text cu galben.
6.
Transcrie
din text două pronume diferite și precizează felul lor.
7.
Precizează
cazul și funcția a sintactică a pronumelor personale din următorul fragment:
Le-am
spus că primăvara-i cel mai frumos anotimp și ei au început să râdă de mine. Bineînțeles,
m-am întristat, pentru că părerea lor este importantă.
8.
Construiește
un enunț în care să folosești un pronume personal de politețe care să aibă
funcția sintactică de atribut în cazul acuzativ.
9.
Alege
P (personal) sau R (reflexiv), în funcție de felul pronumlor din următoarele propoziții:
a) Mă anunți când vine curierul? P R
b) V-am strigat, dar nu ați auzit. P R
c) Te întorci acum din drum? P R
d) Ne îngrijorează comportamentul lui Gigi. P R
e) La serbare, ne îmbrăcăm toți la fel. P R
f) Îmi aduci cărțile de pe birou, te rog? P R
g) E bine că ți-ai găsit creioanele colorate. P R
10. Precizează valoarea morfologică a cuvintelor marcate cu
verde în enunțurile de mai jos:
a) Nu îmi place să vorbesc despre mine.
b) În această zonă au existat mai multe mine de aur.
c) Nouă ni s-a spus să venim mai devreme la școală.
d) Mă bucur că Gigi și-a luat o nouă carte.
e) Am luat nota nouă la test.
f) Cărțile-s
pe masa din sufragerie.
g) Dan nu s-a
trezit, deși a sunat alarma.
h) Mamei i-am
spus că îmi pare rău pentru ce am făcut.
i) Câinele-i
chiar lângă gard.
11. Transcrie din fragmentul următor:
a)
un numeral
ordinal;
b)
un
numeral cardinal simplu;
c)
un
numeral cardinal compus.
Cea de-a patra planetă era locuită de un businessman.
Omul acesta era atât de ocupat, încât nici nu-şi înălţă capul când sosi micul
prinţ.
– Bună ziua, spuse micul prinţ. Vi s-a stins ţigara.
– Trei cu doi fac cinci. Cinci şi cu şapte, doisprezece.
Doisprezece şi cu trei, cincisprezece.
Bună ziua. Cincisprezece şi cu şapte, douăzeci şi doi. Douăzeci şi doi şi cu
şase, douăzeci şi opt.
(Antoine
de Saint-Exupéry, Micul print)
12. Construiește trei enunțuri în care o să aibă următoarele
valori morfologice:
a) articol nehotărât;
b) pronume personal;
c) numeral cardinal;
13. Alege varianta corectă:
a) Am venit mai devreme pentru a-l / al ajuta pe Gigi
la teme.
b) Nu m-ai / mai văzut niciodată în această zonă?
c) Nu a-i / ai adus pozele de care spuneai.
d) Gigi s-a / sa dus să cumpere fructe proaspete pentru
bunica sa / s-a
e) Doamna dirigintă vine la ora douăsprezece / doisprezece.
f) Deocamdată sunt pe locul al optelea/ al optulea / al
optilea.
g) În clasă sunt doar optisprezece / optusprezece / optsprezece
elevi.
14. Rescrie fragmentul următor, corectând greșelile de orice
fel:
Am strigato pe Gina, dar nu cred că ma auzit. Voiam săi
spun că în escursie vor veni șaptisprezece
elevii de la clasa a-II-a B.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).