Evaluare
Citește cu atenție următorul text și apoi rezovă
cerințele date:
Heracle sau Hercule
era fiul lui Zeus și al unei muritoare, Alcmena. Supărată rău pe Zeus din cauza
necredinței sale, Hera, soția lui, l-a urmărit pe Hercule, dornică să-l distrugă. Dar el
era cel mai puternic dintre semizei, era isteț și avea o putere nespus de
mare, așa că a trecut cu bine de toate încercările la care fost supus, numite
și „cele douăspreceze munci ale lui Hercule”.
Odată, el a fost
obligat să meargă la regele Augias, să-i curețe grajdurile. Regele acesta avea
trei mii de boi, iar în grajd se adunase până sus atât gunoi, că vitele aproape
că nu mai aveau loc. Mulți sclavi își pierduseră viața, pentru că nu izbutiseră să curețe grajdul. Când
Hercule ajunse la rege, aceasta îi spuse și lui că, de nu va reuși să curețe
grajdul într-un an, va pieri și
el ca ceilalți. Însă Hercule nu se temea, pentru că știa că este puternic; avea
brațele tari ca stânca.
Hercule îi spuse
regelui că va curăța grajdul într-o zi, nu într-un an, iar acesta făgădui să-i
dea în dar trei sute de boi dacă va reuși. Pe îndată, Hercule scoase vitele
afară din grajd, pe un câmp mai depărtat.
(Hercule și grajdurile lui Augias,
repovestită de Alexandru Mitru)
Partea I (70 de puncte)
1.
Fragmentul de mai sus este un text literar sau nonliterar? Argumentează-ți
răspunsul. 4
puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Personajul principal al textului de mai sus
este…………………… 3 puncte
3. Transcrie din text o
secvență descriptivă. 5
puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4. Transcrie din text o comparație referitoare
la Hercule. 3
puncte
…………………………………………………………………………………………………………………….
5. În cât timp spune Hercule că va termina de
curățat grajdurile? 5 puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Formulează o întrebare pentru regele Augias
în care să folosești o formulă reverențioasă potrivită statutului său. 6
puncte
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Transcrie din primul paragraf al textului
trei pronume personale și precizează pentru fiecare persoana, numărul și genul
(dacă este cazul). 12
puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Transcrie un adjectiv din primul paragraf al
textului și precizează felul și gradul de comparație. 6
puncte
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Adjectivul din propoziția Hercule este foarte puțin fricos. este
la gradul: 4 puncte
a) comparativ de de superioritate
b) pozitiv
c) superlativ absolut de superioritate
d) superlativ absolut de inferioritate
10. Alcătuiește
câte un enunț cu fiecare dintre ortogramele: cel/ce-l 4 puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Completează spațiile libere cu formele
potrivite ale articolului demonstrativ: 4
puncte
a) Elevele…………….silitoare au participat în fiecare la
concursul de șah.
b) Trebuie să îi mulțumesc pentru ajutor colegului ……………..nou
c) Oamenilor……………harnici nu le place să lenevească.
d) Omul ………………. harnic are tot ce vrea.
12. Precizează valoarea morfologică a cuvintelor marcate cu
verde în următoarele enunțuri: 6
puncte
a) Gina și luat o rochie nouă superbă. ………………………………………………………………………
b) Doamna dirigintă ne-a spus și nouă să venim mai devreme. ……………………………………
c) În această zonă au existat multe mine de aur. ………………………………………………………..
d) Nu-mi place să vorbesc prea mult despre mine. …………………………………………………….
e) Mamei i-am
spus despre excursia cu clasa. …………………………………………………………..
f) Câinele-i
cel mai bun prieten al omului. ……………………………………………………………….
13. Subliniază varianta corectă din enunțurile de mai jos. 8 puncte
a) Gina are foarte multe tricouri roz / roze.
b) Bunicul are o mașină grie / gri.
c) Nu m-ai / mai văzut aseară la spectacol?
d) Bunica a zis că mai / m-ai rămâne o zi la noi.
e) Această clădire este foarte enormă / enormă.
f) Îmi place cum se văd cenuși / cenușii /cenușiii
nori.
g) Gina rămas cu gândul la argintile / argintiile câmpii,
acoperite de zăpadă.
Partea a II-a (20 de puncte)
Redactează
o compunere, de 100- 150 de cuvinte, în care să descrii un prieten / în care să-ți
faci autoportretul.
În
redactarea textului, vei avea în vedere:
–
să o un conținut adecvat cerinței, adică să respecți tema și structura unei
descrieri;
–
să prezinți date de identificare, elemente ce țin de portretul fizic,
elemente de țin de portretul moral, calități, defecte etc.
–
să existe în compunere introducere, cuprins și încheiere;
–
să te exprimi corect și adecvat;
–
să respecți normele de ortografie și de punctuație;
–
să fii atent la aspectul lucrării;
Notă! Se acordă 10 puncte din oficiu.
Succes!
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).