Evaluare

 

Citește cu atenție următorul text și apoi rezovă cerințele date:

Heracle sau Hercule era fiul lui Zeus și al unei muritoare, Alcmena. Supărată rău pe Zeus din cauza necredinței sale, Hera, soția lui, l-a urmărit pe Hercule, dornică să-l distrugă. Dar el era cel mai puternic dintre semizei, era isteț și avea o putere nespus de mare, așa că a trecut cu bine de toate încercările la care fost supus, numite și „cele douăspreceze munci ale lui Hercule”.

Odată, el a fost obligat să meargă la regele Augias, să-i curețe grajdurile. Regele acesta avea trei mii de boi, iar în grajd se adunase până sus atât gunoi, că vitele aproape că nu mai aveau loc. Mulți sclavi își pierduseră viața, pentru că nu izbutiseră să curețe grajdul. Când Hercule ajunse la rege, aceasta îi spuse și lui că, de nu va reuși să curețe grajdul într-un an, va pieri și el ca ceilalți. Însă Hercule nu se temea, pentru că știa că este puternic; avea brațele tari ca stânca.

Hercule îi spuse regelui că va curăța grajdul într-o zi, nu într-un an, iar acesta făgădui să-i dea în dar trei sute de boi dacă va reuși. Pe îndată, Hercule scoase vitele afară din grajd, pe un câmp mai depărtat.        

                                    (Hercule și grajdurile lui Augias, repovestită de Alexandru Mitru)

 

Partea I (70 de puncte)

1.      Fragmentul de mai sus este un text literar sau nonliterar? Argumentează-ți răspunsul.                                                                                                                    4 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2.       Personajul principal al textului de mai sus este……………………        3 puncte

3.       Transcrie din text o secvență descriptivă.                                                 5 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4.      Transcrie din text o comparație referitoare la Hercule.                            3 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………….

5.      În cât timp spune Hercule că va termina de curățat grajdurile?               5 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6.      Formulează o întrebare pentru regele Augias în care să folosești o formulă reverențioasă potrivită statutului său.                                                        6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7.      Transcrie din primul paragraf al textului trei pronume personale și precizează pentru fiecare persoana, numărul și genul (dacă este cazul).                              12 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8.      Transcrie un adjectiv din primul paragraf al textului și precizează felul și gradul de comparație.                                                                                          6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

9.       Adjectivul din propoziția Hercule este foarte puțin fricos. este la gradul: 4 puncte

a) comparativ de de superioritate

b) pozitiv

c) superlativ absolut de superioritate

d) superlativ absolut de inferioritate

10.   Alcătuiește câte un enunț cu fiecare dintre ortogramele: cel/ce-l            4 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

11.  Completează spațiile libere cu formele potrivite ale articolului demonstrativ:                                                                                                                                 4 puncte

a) Elevele…………….silitoare au participat în fiecare la concursul de șah.

b) Trebuie să îi mulțumesc pentru ajutor colegului ……………..nou

c) Oamenilor……………harnici nu le place să lenevească.

d) Omul ………………. harnic are tot ce vrea.

 

12.  Precizează valoarea morfologică a cuvintelor marcate cu verde în următoarele enunțuri:                                                                                                    6 puncte

a)      Gina și luat o rochie nouă superbă. ………………………………………………………………………

b)      Doamna dirigintă ne-a spus și nouă să venim mai devreme. ……………………………………

c)      În această zonă au existat multe mine de aur. ………………………………………………………..

d)      Nu-mi place să vorbesc prea mult despre mine. …………………………………………………….

e)      Mamei i-am spus despre excursia cu clasa. …………………………………………………………..

f)       Câinele-i cel mai bun prieten al omului. ……………………………………………………………….

 

13.  Subliniază varianta corectă din enunțurile de mai jos.                             8 puncte

a)      Gina are foarte multe tricouri roz / roze.

b)      Bunicul are o mașină grie / gri.

c)      Nu m-ai / mai văzut aseară la spectacol?

d)      Bunica a zis că mai / m-ai rămâne o zi la noi.

e)      Această clădire este foarte enormă / enormă.

f)       Îmi place cum se văd cenuși / cenușii /cenușiii nori.

g)      Gina rămas cu gândul la argintile / argintiile câmpii, acoperite de zăpadă.

 

Partea a II-a (20 de puncte)

Redactează o compunere, de 100- 150 de cuvinte, în care să descrii un prieten / în care să-ți faci autoportretul.

În redactarea textului, vei avea în vedere:

          să o un conținut adecvat cerinței, adică să respecți tema și structura unei descrieri;

          să prezinți date de identificare, elemente ce țin de portretul fizic, elemente de țin de portretul moral, calități, defecte etc.                                                                                                         

          să existe în compunere introducere, cuprins și încheiere;                                               

          să te exprimi corect și adecvat;                                                                                      

          să respecți normele de ortografie și de punctuație;                                                         

          să fii atent la aspectul lucrării;                                                                                        

Notă! Se acordă 10 puncte din oficiu.

Succes!

 

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare (pronumele, adjectivul) – clasa a V-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *