Subiectul
Soarele pârjolise
pământul arat, prefăcându-l într-o masă cenuşie în care se vedeau mici crăpături.
Nici măcar iarba nu era verde, pentru că soarele uscase
creștetul firelor ei lungi […]. Casa fusese şi ea odată
zugrăvită, dar soarele coșcovise tencuiala, iar ploile
o spălaseră, și acum casa se înfățișa la fel de posomorâtă
și de cenușie ca orice lucru de aici.
(L.
Frank Baum, Vrăjitorul din Oz)
Subiectul este o parte principală de
propoziție care se acordă în număr și persoană cu predicatul și care denumește autorul
acțiunii sau persoana/obiectul despre care se vorbește în propoziție.
Au venit înapoi păsările călătoare.
Subiectul este de
două feluri:
a) exprimat
b) neexprimat
I. Subiectul exprimat (scris, prezent grafic)
Subiectul exprimat se
realizează prin:
a) substantiv
(comun sau propriu)
Au ajuns copiii acasă.
Dan a câștigat concursul de șah.
b) locuțiune
substantivală:
Aducerile aminte mă emoționează.
c) pronume
personal, personal de politețe, demonstrativ, posesiv, nehotărât, negativ,
relativ, interogativ.
Ei au plecat cel mai devreme. (personal)
Dumnealui a întârziat din nou? (personal de politețe)
Au venit la petrecere și ceilalți. (demonstrativ)
Ai noștri sunt pe primul loc. (posesiv)
Toți vor o bucată de prăjitură. (nehotărât)
Nu m-a sunat niciunul. (negativ)
Cine a spart vaza? (interogativ)
Nu știu cine a spart vaza. (relativ)
c) numeral
cardinal/ordinal cu valoare pronominală
Trei dintre ei au câștigat concursul de
dans. (cardinal)
Al doilea a
lipsit și data trecută. (ordinal)
d) interjecție
Se aude ham-ham.
e) verbe și locuțiuni
verbale cu formă nepersonală (infinitiv, gerunziu, supin)
A picta este o
pasiune o care o am de mic. (infinitiv)
A o lua la sănătoasa
nu este o rușine. (locuțiune verbală)
Se
aude cântând
din cealaltă cameră. (gerunziu)
Este
greu de reținut
toată poezia. (supin)
II. Subiectul neexprimat (se deduce din enunț, din
forma predicatului)
În limba română nu este obligatorie
exprimarea subiectului, așa cum este în franceză sau în engleză, de exemplu.
fr. Je
mange.
eng. I
am eating,
rom. Mănânc.
Subiectul neexprimat
este de două feluri:
a) inclus – când predicatul
este exprimat prin verb la persoanele I și a II-a, singular și plural; subiectul
este dedus din desinență sau din forma verbului auxiliar
Ai
întârziat toată săptămâna. (tu ai întârziat)
Mergeți
mai repede. (voi mergeți)
b) subînțeles – când predicatul este exprimat prin verb la
persoana a III-a, iar subiectul a fost exprimat într-un context anterior.
Bunica locuiește singură la țară. În fiecare duminică Ø merge
la biserică.
Subiectul
predicatului merge este neexprimat, subînțeles.
În funcție de
structură, subiectul poate fi:
a) simplu (exprimat printr-un
singur termen)
Dan citește povești
cu zâne.
b) multiplu (exprimat prin doi sau
mai mulți termeni):
Dan și Victor citesc
povești cu zâne.
Când subiectul este
multiplu, acordul cu predicatul se face:
·
la
plural – când termenii sunt într-o relație de coordonare copulativă (și, nici):
Cartea și caietul
sunt pe masa din sufragerie.
sunt – persoana a III-a, numărul plural
Nici Dan, nici
Victor, nici Matei nu au mers în excursie.
nu au mers = persoana a III-a, numărul
plural
·
la
singular – când termenii sunt într-o relație de coordonare copulativă (nici)
sau disjunctivă (sau, ori, fie, sau…sau, ori…ori, fie…fie):
Nici
Dan, nici Victor, nici Matei nu a mers în excursie.
nu a mers = persoana a III-a, numărul
singular
Dan
sau Victor va închide clasa a astăzi.
va închide – persoana a III-a, numărul
singular
!Când coordonarea se
face prin nici, acordul subiectului cu predicatul este fie la
singular, fie la plural.
Termenii unui subiect
multiplu pot apărea și la distanță:
Laudele primite de la director, valul de aplauze din
sală, aprecierile venite de la oameni necunoscuți și încrederea
dată de public m-au făcut să merg mai departe.
Observații
1. Între subiect și
predicat nu se pune virgulă; există însă și excepții:
Dan citește zilnic.
Dan, vecinul meu, citește
zilnic.
Dan, care a fost la olimpiada
de matematică, citește zilnic.
2. Într-un text,
fiecare predicat are un singur subiect; există și contexte în care apare un
subiect dublu exprimat, atunci când se accentuează o anumită idee:
Casa fusese şi ea odată zugrăvită.
Profesorii
greșesc și ei.
3. Unele verbe nu
acceptă subiect (a ploua, a tuna, a fulgera, a burnița etc.):
Plouă
neîncetat de două ore.
4. În română, se
recomandă evitarea folosirii subiectului exprimat prin pronume personal la
persoanele I și a II.
Eu
am citit o poveste cu zâne. (nerecomandat)
Am
citit o poveste cu zâne.
Se poate folosi
subiectul exprimat, atunci când acesta are valoare de insistență sau de
opoziție:
Eu
am greșit, eu plătesc.
Eu
am muncit pentru casa asta, nu tu.
5. În construcțiile
de tipul este zi, este noapte, este frig, mi-e sete,
mi-e foame etc., substantivele marcate au funcția sintactică de
subiect, iar predicatele sunt verbale.
Este noapte
deja.
este = verb
predicativ, funcție sintactică de predicat verbal
zi = substantiv
comun, funcție sintactică de subiect
6. După verbele și
construcțiile verbale impersonale urmează, de regulă, subiect:
·
se
zice, se spune, se aude, se consideră etc.
Se aude vântul.
·
îmi
place, îmi displace, îmi trebuie etc.
Îmi place ciocolata.
·
Mă
doare, mă mâhnește, mă întristează, mă bucură etc.
Mă bucură succesul
tău.
Mă doare capul.
·
este
bine, este rău, este important, este necesar, este interesant, este obligatoriu etc
Este important testul
de astăzi.
Este obligatoriu de
terminat tema.
7. Subiectul intră în
relație și cu interjecții cu funcția sintactică de predicat:
Băiatul țuști!
afară!
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).