Evaluare
Citește cu atenție
fragmentul de mai jos și rezolvă exercițiile date:
Au fost odată patru frați. Trei erau mititei, dar foarte
vicleni, al patrulea însă era un uriaș cu o putere ieșită din comun, dar mult
mai puțin viclean decât ceilalți.
Puterea lui stătea în mâini și-n brațe, deșteptăciunea
însă o avea în păr. Viclenii lui frați îi tăiau părul scurt de tot, ca să
rămână un pic neghiob, și toate muncile grele le lăsau în seama lui, că doar
era puternic, iar ei stăteau, îl priveau și băgau câștigul în buzunar.
El trebuia să are câmpul, el trebuia să spargă lemne, să învârtă roata
morii, să tragă căruța în
locul calului, iar frații stăteau pe capră și-l îmboldeau cu lovituri de bici.
Și, stând ei pe capră, nu-i pierdeau o clipă capul din
priviri, zicând:
— Ce bine-ți stă cu părul scurt!
— Așa e, adevărata frumusețe nu stă în bucle.
— Ia uitați-vă la zuluful ăla care a prins să crească,
diseară va trebui să i-l tăiem.[…]
Într-o buna zi, uriașul se îmbolnăvi. De teamă să nu
moară cât era încă bun de muncă, frații chemară cei mai bun doctori din ținut să-l lecuiască, îi
dădură doctoriile cele mai scumpe, ba chiar îi duseră mâncarea la pat.
Îi potriveau care mai de care pernele, îl înveleau cu pături. Și în ăst timp îi ziceau:
— Vezi cât ținem la tine? Așa că să nu mori, să nu ne
faci figura asta.
Erau atât de ocupați cu sănătatea lui, că uitară să-i mai
controleze frizura. Părul avu deci tot timpul să-i crească lung cum nu mai
fusese și, odată cu părul, uriașului îi reveni toată deșteptăciunea. Începu să
chibzuiască, să-și observe frații, să știe cât fac doi ori doi și patru ori
patru. În cele din urmă înțelese cât de vicleni fuseseră ei, iar el, cât de
neghiob, dar nu zise nimic la început. Așteptă să-și revină în puteri și, într-o
dimineață, în vreme ce frații dormeau încă, se ridică din pat, îi legă ca pe
niște salamuri și-i puse în căruță.
— Unde ne duci, dragă frățioare, unde-i duci pe iubiții
tăi frățiori?
— O să vedeți voi imediat, răspunse uriașul.
Îi duse la
gară, îi vârî în tren așa legați cum erau și drept rămas bun le zise:
— Cărați-vă și să nu vă mai prind prin locurile acestea.
Destul m-ați dus de nas. Acum eu am devenit stăpân.
(Gianni Rodari,
Părul uriașului)
Subiectul I (60 de puncte)
1.
Alege A (adevărat) sau F (fals),
raportându-te la textul dat. 6
puncte a) Uriașul
este cel mai viclean dintre frați. A F
b)
Frații uriașului învârt roata morii. A F
c)
Uriașul își duce frații cu căruța la gară. A F
2.
Precizează
o trăsătură a unui personaj și ilustreaz-o cu o secvență din text. 4 puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.
Formulează
ideea principală corespunzătoare deznodământului textului dat. 4 puncte
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.
Transcrie
din primele două paragrafe ale textului: 5
puncte
– un substantiv nearticulat: ……………………………………………………………………………………
– două substantive articulate hotărât:
……………………………………………………………………..
– două substantive articulate nehotătât:
……………………………………………………………………
5.
Alege
seria care conține doar substantive colective: 5
puncte
a) turmă, armată, clasă, capre;
b) roi, echipă, stol, cireadă;
c) soldați, popor, frunziș, brădet;
d) mestecăniș, furnici, pluton, soldați.
6.
Construiește două
enunțuri în care să folosești: 6
puncte
a) un substantiv defectiv de
numărul singular;
………………………………………………………………………………………………………………………………………
b)
un substantiv defectiv de numărul plural.
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7.
Alege
varianta corectă: 10
puncte
a) Îmi plac ciocolatele / ciocolățile cu lapte.
b) În acest magazin nu se găsesc aragazuri / aragaze.
c) I-am oferit Lucichii / Lucicăi o floare.
d) Bună ziua, doamna dirigintă / doamnă dirigintă!
e) Vecinii noștri pleacă devreme la servici / serviciu.
8.
Precizează
cazul și funcția sintactică pentru substantivele marcate în text cu verde: 12
puncte
câmpul –
morii –
de bici –
frații –
cu pături –
la gară –
9.
Construiește
enunțuri în care substantivul copil să îndeplineasă următoarele funcții
sintactice: 8
puncte
a) subiect (N):
b) complement prepozițional (AC)
c)
circumstanțial
de mod (AC):
d)
complement
indirect (D):
Subiectul al II-a (30 de puncte)
Scrie, în 80 – 140 de cuvinte, rezumatul textului Părul uriașului.
În alcătuirea
rezumatului:
– vei formula ideile importante, dovedind
înțelegerea textului;
– vei prezenta
evenimentele în succesiune logică;
– vei respecta
regulile unui rezumat.
Notă! Se acordă
zece puncte din oficiu.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).