Evaluare

Citește cu atenție fragmentul de mai jos și rezolvă exercițiile date:

 — Giuseppe, ia pușca și du—te la vânătoare, îi spuse mama într-o dimineață fiului ei. Mâine sora ta se mărită și vrea să mănânce iepure cu mămăligă.

Giuseppe luă pușca și porni la vânătoare. Si numai ce văzu un iepure mare, cenușiu,  țâșnind dintr-un tufiș și alergând pe câmp. Îndreptă pușca spre el, ochi și apăsă pe trăgaci. Dar pușca zise: Poc! — da, da, cu glas omenesc – și-n loc să trimită glonțul departe îl lăsă să cadă jos.

Giuseppe îl ridică și-l privi mirat. Apoi se uită atent la pușcă – părea aceeași dintotdeauna, și totuși în loc să tragă spusese: Poc!, cu un glas vesel și plin de prospețime. Giuseppe cercetă și țeava, dar, să fim serioși, cine să se fi ascuns în ea? Într-adevăr, pe țeava nu era nimeni și nimic.

— Mda, mama vrea totuși să-i aduc un iepure. Iar soră-mea vrea să-l mănânce cu mămăligă… În clipa aceea, iepurele de adineaori trecu din nou prin fața lui Giuseppe. De data asta însă purta pe cap o coroniță superbă din flori de portocal; privea în jos și umbla cu pași mărunți, mărunței.

— Ia te uită! făcu Giuseppe, și iepurele se însoară. Nu-i nimic, o să împușc un fazan.

                                                (Gianni Rodari, Vânătorul fără noroc –fragment adaptat)

 

Subiectul I (60 de puncte)

1.      Fragmentul de mai sus este un text literar sau nonliterar? Argumentează-ți răspunsul.                                                                                                                                4 puncte

 

2.      Transcrie din textul de mai sus o secvență descriptivă.                                 4 puncte

3.      Transcrie din textul de mai sus o personificare.                                             4 puncte

 

 

4.      Pornind de la mai jos, construiește un enunț în care să integrezi o personificare.                                                                                                                                         6 puncte

5.      Transcrie din textul dat un substantiv comun  și un substantiv propriu.        6 puncte

6.      Transcrie din textul dat un substantiv nearticulat, două substantive articulate cu articol hotărât și două substantive articulate cu articol nehotărât.                             10 puncte

7.      Taie intrusul din fiecare serie de mai jos:                                                        6 puncte

a)      câine, copil, brad,  pantof, stilou;

b)      floare, fată, palton, melodie, carte.

c)      pix, dulap, stâlp, parfum, caiet.

 

8.      Alege forma corectă a substantivelor din următoarele enunțuri:                   8 puncte

a)      Îmi plac ciocolatele / ciocolățile cu lapte.

b)      În acest magazin nu se găsesc aragazuri / aragaze.

c)      Pe marginea lacului sunt multe sălcii / salcii.

d)      Trebuie schimbată ghiuveta / chiuveta din bucătărie.

9.      Completează spațiile punctate cu forma de plural a substantivelor dintre paranteze, conform indicațiilor date.                                                                                  6 puncte

(Copil, articulat hotărât)……………………… au ajuns devreme la școală. În clasă, au găsit ………………………………………………. (om, articulat cu articol nehotărât) necunoscuți.

10.      Precizează  ce parte de propoziție sunt substantivele subliniate în text.        6 puncte

iepurele =

de portocal =

 

Subiectul al II-a (30 de puncte)

Redactează un text, de minimum 100 de cuvinte, în care să descrii casa în care locuiești.

 În redactarea texului, vei avea în vedere:

 –  să ai un conținut adecvat cerinței, adică să respecți tema și structura unei descrieri;

–  să existe introducere, cuprins și încheiere, fiecare idee nouă fiind marcată printr-un paragraf;

 – să te exprimi corect, clar și adecvat;

 – să respecți normele de ortografie și de punctuație;

 – să fii atent/atentă la aspectul textului, adică la așezarea în pagină și la felul cum scrii.

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Substantivul – evaluare (clasa a V-a)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *