Conjuncția
Gigi și Victor
sunt cei mai buni prieteni.
Bunicul este amuzant și inteligent.
Diseară voi mânca pizza sau paste.
Am un telefon nou și performant.
Propoziția este comunicarea cu un singur predicat.
Dan citește în fiecare
seară și Maria desenează.
Mâine vom merge la film sau vom sta din nou
acasă.
Aș merge la mare, dar nu am bani.
Fraza este comunicarea cu două sau mai multe predicate.
Așadar, o frază conține cel puțin două propoziții.
Numărul de predicate
dintr-o frază este egal cu numărul de propoziții.
La vară vreau/1 să
mergem în Italia,/2 să vizităm Roma,/3 să mergem pe străzile
încărcate cu mii de ani de istorie/4 și să încercăm toate bunătățile din
bucătăria tradițională./5
cinci predicate = cinci propoziții
Conjuncția este o partea de vorbire neflexibilă
care, în propoziție, leagă două cuvinte ce au aceeași funcție sintactică
(subiect, nume predicativ, atribut, complement direct etc), iar în frază leagă
două propoziții de același fel sau diferite.
Conjuncțiile sunt de
două feluri:
1. coordonatoare
2. subordonatoare
1. Conjuncțiile
coordonatoare
·
leagă,
la nivel de propoziție, două cuvinte cu aceeași funcție sintactică
Am un câine prietenos și jucăuș.
și – conjuncție coordonatoare care leagă două cuvinte cu
funcția sintactică de atribut;
·
leagă
la nivel de frază, două propoziții de același fel (ambele principale sau ambele
secundare)
Astăzi îmi fac temele/1 și mâine merg
la bunici./2
și – conjuncție coordonatoare care leagă două propoziții de
același fel (principale)
Conjuncțiile
coordonatoare sunt:
a) copulative: și, nici;
b) adversative: dar, iar,
însă, ci, or;
c) disjunctive: sau, ori,
fie, sau….sau, ori….ori, fie….fie;
d) concluzive: deci,
așadar;
Observații
1. Înainte de dar,
iar, însă, ci se pune virgulă.
Nu vreau tort, ci înghețată.
2. Înainte de sau,
ori, fie nu se pune virgulă.
Vrei
apă sau suc?
3. Se pune virgulă
înainte de al doilea sau, ori, fie atunci când acestea apar în pereche.
Mama mi-a spus că fie iau note
bune, fie mă pedepsește.
Ori înveți, ori îți vezi de
treaba ta.
4. Când apar în
interiorul propoziției, deci și însă nu se izolează prin virgule.
Am învățat pentru test,/1 am luat
deci notă mare./2
2. Conjuncțiile
subordonatoare apar doar la nivel de frază și leagă două propoziții diferite.
Vreau/1să
învăț limba engleză./2
să – conjuncție subordonatoare care leagă P1 de P2
(propoziția principală de propoziția secundară)
Conjuncțiile și
locuțiunile conjuncționale subordonatoare sunt: că, să, ca să, ca…să, dacă, deși, fiindcă, deoarece,
pentru că, întrucât, chiar dacă, astfel încât, încât etc.
Am
luat notă mică la test,/1 deși
am învățat./2
deși – conjuncție subordonatoare care leagă P1 de P2.
După structură, conjuncțiile sunt:
a) simple (un singur
termen): dar, iar, și, să etc.;
b) compuse (doi sau
mai mulți termeni): ca să, deși etc.
Raporturi sintactice în frază
Aș merge la munte, dar nu
am timp.
Fraza este comunicarea în care există două sau mai multe
predicate. Așadar, într-o frază trebuie să existe minimum două propoziții.
Observație: numărul
de predicate dintr-o frază = numărul de propoziții
Am observat târziu că nu
am la mine încărcătorul și l-am rugat pe Doru să mi-l împrumute
pe al lui.
patru predicate =
patru propoziții
În frază, există două
tipuri de propoziții:
1. principale = sensul și
prezența lor nu depind de o altă propoziție;
2. secundare = sensul și
prezența lor depind de o altă propoziție din frază;
Am întârziat
la școală,/1 pentru că nu a venit autobuzul./2
Propoziția 1 (P1)
este principală (sensul ei nu depinde e o altă propoziție).
Propoziția 2 (P2)
este secundată (prezența și sensul ei depind de P1).
În frază,
propozițiile pot fi în raport de coordonare sau în raport de subordonare.
1. Raportul de
coordonare presupune ca propozițiile legate să fie de același fel (ambele
principale sau ambele secundare).
Gigi cântă/1
și Maria dansează./2
Raportul de coordonare se realizează prin:
a) juxtapunere – propozițiile sunt alăturate și
se leagă prin virgulă;
Azi
scriu/1,
mâine citesc./2
Între P1 și P2 există
un raport de coordonare prin juxtapunere (,).
b) joncțiune – propozițiile se leagă prin
conectori, cuvinte de legătură, adică prin conjuncții coordonatoare (și,
nici, dar, iar, însă, ci, sau, ori, fie, deci, așadar).
Mâine
plouă,/1 dar nu-mi
iau umbrela cu mine./2
Între P1 și P2 există un raport de
coordonare prin joncțiune (dar).
2. Raportul de
subordonare se realizează între propoziții diferite (o principală și o
secundară sau două secundare cu statut sintactic diferit); propozițiile sunt
legate prin conjuncții și locuțiuni conjuncționale (că, să, ca să, ca…să,
dacă, deși, fiindcă, deoarece, pentru că, întrucât, chiar dacă, astfel încât,
încât etc.) sau prin alte cuvinte de legătură (care, cine, ce, ceea ce,
cât, unde, cum, când, oricum, oricare, oricine, orice, oriunde, oricând).
Nu știu/1 să cânt muzică
populară./2
P1 = propoziție
principală
P2 = propoziție
secundară (este introdusă printr-o conjuncție subordonatoare)
Între P1 și P2 există un raport de
subordonare (să)
Mergem la
cumpărături/1 când se
întoarce tata acasă./2
P1 = propoziție principală
P2 = propoziție
secundară
Între P1 și P2 există un raport de
subordonare (când).
Nu știu/1 să cânt/2 sau să dansez./3
P1 = propoziție
principală
P2 = propoziție
secundară
P3 = propoziție
secundară
Între P1 și P2 există un raport de
subordonare (să).
Între P2 și P3 există un raport de
coordonare prin joncțiune (sau).
Simplificând discuția, putem spune
că ne putem da seama de raportul care există între două propoziții, uitându-ne
la elementul prin care sunt legate.
·
două
propoziții sunt de același fel, deci sunt în raport de coordonare (prin juxtapunere
sau joncțiune) atunci când între ele există fie doar virgulă, fără
alt cuvânt de legătură, fie una dintre conjuncțiile coordonatoare (și, nici,
sau, ori, fie, dar, iar, însă, ci, or, deci, așadar).
De dimineață, am făcut un
ceai de mentă/1, l-am
băut/2 și am
plecat în mare grabă la serviciu./3
P1
= propoziție principală
P2 = propoziție
principală
P3 = propoziție
principală
Între P1 și P1 există un raport de
coordonare prin juxtapunere (,).
Între P2 și P3 există un raport de
coordonare prin joncțiune (și).
·
două
propoziții sunt în raport de subordonare atunci când între ele există
o conjuncție subordonatoare (că, să, ca să, ca…să, dacă, deși, fiindcă,
deoarece, întrucât, încât etc.). fie un alt element de relație din
seria: care, cine, ce, ceea ce, cât, unde, cum, când, oricum, oricare,
oricine, orice, oriunde, oricând.
Am auzit/1 că mâine va prezenta
proiectul Dan,
P1 = propoziție
principală
P2 = propoziție secundară
Între P1 și P2 există un raport de subordonare
(că)
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).
Conținutul de pe acest site este creat în mod voluntar și oferit gratuit de echipa Mediro. Dacă vrei să ne susții activitatea, poți face o donație prin:
REVOLUT: https://revolut.me/mediro
PAYPAL: https://www.paypal.com/paypalme/mmediro