Evaluare
Clasa a VII-a
1. Transcrie verbele din fragmentul următor și precizează pentru fiecare modul, timpul (unde există) SAU forma nepersonală la care se află. 10 puncte
— Belle, zise soțul, întorcându-se către soția sa […], în după-amiaza asta l-am văzut pe un vechi prieten de-al tău.
— Pe cine?
— Ghicește!
— Cum aș putea să ghicesc? […] Nu știu, adaugă ea dintr-o răsuflare, râzând cum râdea de obicei.
(Poveste de Crăciun, Charles Dickens)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Scrie formele verbale potrivite, conform indicațiilor dintre paranteze: 8 puncte
a) a dormi (modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a III-a, numărul singular);
…………………………………………………………….
b) a crea (modul indicativ, prezent, persoana II-a, numărul singular);
………………………………………………………………
c) a face (modul imperativ, persoana a II-a, numărul singular, formă negativă).
……………………………………………………………..
d) a veni (modul conjunctiv, persoana a II-a, numărul singular)
……………………………………………………………..
3. Scrie sinonime potrivite pentru următoarele locuțiuni verbale: 4 puncte
a băga de seamă = …………………………………..
a pune la cale = ………………………………….
a face din țânțar armăsar = ………………………………….
a o lua la sănătoasa = ………………………………….
4. Scrie formele de infinitiv, de gerunziu, de participiu și de supin ale verbului amintesc. 4 puncte
Infinitiv | Gerunziu | Participiu | Supin |
5. Grupează următoarele verbe, în funcție de timpul la care se află: ai aflat, o să anunțați, prinseserăm, plecară, om lucra, stai, merse, veți câștiga, vorbeam, vom fi terminat.
10 puncte
P = prezent, PC = perfect compus; IMP = imperfect, PS = perfect simplu, MMCP – mai-mult-ca-perfect, VS = viitor standard, VLB = viitor – limbă vorbită, VP = viitor popular, VA = viitor anterior
P | PC | IMP | PS | MMCP | VS | VLB | VP | VA |
6. Scrie în coloanele potrivite din tabelul de mai jos următoarele forme verbale: adu, să fi așteptat, ar fi produs, se îmbracă, o să vedeți, ai fi plecat, am citi, zi, dormea, au reușit.
10 puncte
Indicativ | Conjunctiv | Condițional-optativ | Imperativ |
5. Subliniază verbele din enunțurile următoare și precizează felul lor (predicativ sau copulativ): 10 puncte
a) Bunica este din zona Olteniei.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) Dan a devenit un inginer de succes.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) Sportul înseamnă pasiune și muncă zilnică.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
d) Vechea noastră mașină fusese verde la început.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
e) Să rămâneți în clasă încă 15 minute.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Construiește două enunțuri în care verbul a ieși să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare copulativă. 8 puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7. Transcrie în coloana potrivită predicatele din texul următor.
10 puncte
— Legătura noastră este veche. De pe vremea când amândoi eram săraci și mulțumiți de felul în care trăiam, așteptând vremuri mai bune în care am fi putut să ne îmbunătățim situația prin hărnicia noastră stăruitoare.
(Poveste de Crăciun, Charles Dickens)
Predicat verbal | Predicat nominal |
9. Precizează la ce formă nepersonală sunt verbele subliniate în enunțurile de mai jos și menționează funcția sintactică pe care o au: 10 puncte
a) Dorința mea este de a ajuta pe toată lumea. ……………………………………………………
b) Nu-mi găsesc ochelarii de citit. ……………………………………………………
b) Am auzit vorbindu-se în camera alăturată. ………………………………………………………………….
c) Bărbatul a iești din sală, fără a saluta pe cineva. . …………………………………………………….
d) Avem foarte mult de învățat. ……………………………………………………………
e) Venind spre școală, am văzut-o pe Greta. ………………………………………………………………………….
10. Subliniază varianta corectă din enunțurile următoare: 6 puncte
c) Dan trebuie să aibe/să aibă/să aive/să aivă grijă cum vorbește.
e) Chiar nu făcusei/făcuseși nimic pentru proiect?.
f) Bunicul nu agreează/agrează/agreiază oamenii mincinoși.
g) Nepoții vroiau/voiau să îi facă o surpriză bunciii.
i) Fir-ar/Firar să fie, mi-am uitat proiectul acasă.
j) Ne mai fiind/ Ne maifiind/ Nemaifiind în echipa de fotbal, Dan nu se mai duce la meciuri.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).