
Modul indicativ. Exerciții
Citește cu atenție
textul de mai jos și apoi rezolvă cerințele date.
„Când Gustav și Profesorul intrară în bancă, omul cu
pălăria tare își aștepta rândul în fața ghișeului de „Plăți și depuneri”.
Funcționarul tocmai vorbea
la telefon.
Profesorul se așezase lângă hoț și îl pândea ca un câine de
vânătoare. Gustav, cu mâna în buzunar, gata să sune cu toate puterile din
claxon, stătea în spatele omului.
Casierul se întoarse la ghișeu și îl întrebă pe Profesor
ce dorește.
— Mulțumesc, zise acesta, domnul a fost înaintea mea.
— Puteți să-mi schimbați o
bancnotă de o sută de mărci în două de cincizeci și să-mi dați bani mărunți pentru
patruzeci de mărci? întrebă
acesta, scoțând din buzunar și punând pe masă o hârtie de o sută de mărci și
două de câte douăzeci.
Casierul puse mâna pe cele trei
hârtii și se apropie de casă.
— Un moment! exclamă Profesorul cu glas tare anii
aceștia sunt bani
furați!”
(Erich Kästner, Emil
și detectivii)
1. Precizează modul și timpul verbelor marcate în text cu verde.
2. Scrie ce exprimă verbele la prezent din propozițiile de mai jos. Vei alege dintre
următoarele variante: exprimă o acțiune din trecut, exprimă o acțiune
din viitor, exprimă un adevăr general valabil, exprimă o acțiune repetată.
a) Mâine mergem cu toții la film.
b) Pătratul are patru laturi egale
c) Trenul spre Brașov pleacă zilnic la ora 15:00.
d) Mihai Eminescu moare în 1889.
e) România intră în Uniunea Europeană în 2007.
f) Dan nu închide niciodată ușa.
g) Pământul se rotește în jurul Soarelui.
3. Rescrie propoziția următoare, trecând verbul la timpul perfect compus: Casierul
puse mâna pe cele trei hârtii.
4. Alege valoarea (predicativă sau auxiliară) pe care o are a avea în
următoarele enunțuri:
a)
Dan are rude în
Elveția. (predicativ/auxiliar)
b)
Noi nu aveam prea
multe jucării când eram mici.
(predicativ/auxiliar)
c)
Am returnat astăzi
cartea luată de la bibilotecă.
(predicativ/auxiliar)
d)
Are să vină și Dan la
teatru? (predicativ/auxiliar)
e)
Aseară copiii aveau
emoții. (predicativ/auxiliar)
5. Subliniază varianta corectă:
a) Va veni/Va venii și Dan cu noi la film.
b) Nu agreiem/agreăm/agreem persoanele violente.
c) Elevii vroiau/voiam să împodobească bradul astăzi, dar s-au răzgândit.
d) Dan mai a venit/a mai venit la noi și săptămâna trecută.
e) Bunica așază/așează mereu lucrurile în ordine.
f) Văzutulați/Văzutul-ați/Văzutu-l-ați pe Dan astăzi?
g) Copilul citi/citii/citiii până aproape de miezul nopții.
h) Tu chiar nu mâncasei/mâncaseși nimic ieri?
i) Când v-a ajunge/va ajunge bunica la noi?
6. Asociază termenii din colana A cu descrierile din coloana B.
A:
1. imperfectul
2. perfectul compus
3. perfectul simplu
4. mai-mult-ca-perfectul
5. viitorul anterior
B.
a) în limba
vorbită, este un timp regional;
b)
are
valoare durativă;
c)
exprimă
o acțiune trecută încheiată înaintea altei acțiuni din trecut;
d)
exprimă
o acțiune din trecut, încheiată până în momentul vorbirii;
e)
exprimă
o acțiune viitoare, desfășurată înaintea altei acțiuni viitoare;
7. Completează spațiile punctate cu forma verbală specificată între paranteze.
La sfârșit vei obține un fragment din Emil și detectivii de Erich Kästner.
Trenul ……………………………(a
se pune, indicativ, imperfect) din nou în mișcare, chiar în momentul
când………………………..(a se trezi, indicativ,
perfect simplu) Emil. În timpul somnului, băiatul căzuse de pe banchetă și
se pomeni, foarte speriat, pe jos. Întâi nu…………………(a
înțelege, indicativ, perfect simplu, persoana a III-a, numărul singular)
de ce era acolo. Inima…………….(a bate, indicativ, impefect)
ca niște foale de la fierărie. Ghemuit în compartiment, aproape că …………………
(a uita, modul indicativ, timpul mai-mult-ca-perfect, persoana a
III-a, numărul singular) unde se afla.
8. Construiește enunțuri cu următoarele ortograme:
a) ai/a-i
b) ați/a-ți
c) va/v-a
d) vom/v-om
9. Scrie următoarele forme verbale de viitor în coloanele corespunzătoare din
tabelul de mai jos: va fi ajuns, vom trece, o să scrie, are să câștige, om
merge, or sta, veți înțelege, o să primim, ai să culegi, veți fi
știut.
Viitor literar |
Viitor de limbă vorbită |
Viitor anterior |
Viitor popular |
|
|
|
|
10. Construiește două enunțuri în care verbul
a vrea să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare auxiliară.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).