Propoziția. Tipuri de propoziții

 

Gigi citește.

Mănânc.

Bunica face o prăjitură gustoasă.

Plouă.

Propoziția este comunicarea cu un singur predicat.

Într-o propoziție, există:

a)                  părți principale (predicatul și subiectul)

Mama doarme.

Bunica tricotează.

A venit Gigi.

b)                  părți secundare (îmbogățesc sensul propoziției: atribut, complement etc.)

Bunica face o prăjitură gustoasă.

      Bunica – subiect

      Face – predicat

     o prăjitură, gustoasă (părți secundare de propoziție)

  Predicatul este o parte propoziție care arată ce face subiectul.  

Elevii învață despre Mihai Eminescu.

Subiectul este partea de propoziție care arată cine face acțiunea exprimată de un predicat.

Părinții au ajuns abia acum.

În unele propoziții, nu există subiect:

Tună.

Plouă.

A fulgerat.

ATENȚIE! Între subiect și predicat există o relație de acord în persoană și număr.

Ei merg.  

Ei – subiect, pers a III-a, pl

merg – predicat, pers a III-a, pl

Alergăm. (predicatul este „alergăm” și subiectul este „noi”, însă „nu se vede”)

Criterii de clasificare

A.    În funcție de structură, propozițiile sunt:

 

a)                  prop. simple = alcătuite din subiect și predicat sau doar din predicat;

Mama aleargă.

Cântăm. (are subiect)

Tună. (nu are subiect)

 

b)                  propoziții dezvoltate (alcătuite din subiect, predicat și părți secundare de propoziție)

Gigi pleacă la magazin.

Gigi – subiect

Pleacă – predicat

la magazin – parte secundară

 

Afară plouă.  – propoziție dezvoltată

Afară – parte secundară

plouă – predicat

 

O văd. – propoziție dezvoltată

O – parte secundară de prop

văd  -predicat

 

Max, așteaptă!

Max – nu este subiect, este un nume „strigat”

 Între subiect și predicat nu se pune virgulă!

 

B.     După forma verbului cu rol de predicat, propozițiile sunt:

a)      afirmative (verbul este la formă afirmativă):

Gigi știe engleză.

b)      negative (verbul este la formă negativă):

Gigi nu știe engleză.

 

Observații

La început de propoziție, cuvintele se scriu cu literă mare.

Sfârșitul propoziției este marcat prin punct, semnul întrebării, semnul exclamării sau puncte de suspensie.

Mi-e dor se bunica…

Când mergem la bibliotecă?

Au, m-am lovit!

A venit Adrian.

Virgula este folosită pentru a separa termenii dintr-o enumerare sau termenii care se repetă.

Am cumpărat de la librărie un penar, două pixuri, un stilou și niște creioane colorate.

De asemenea, virgula separă o adresare directă (un nume strigat) de restul propoziției.

Gigi, vino repede până aici!

Ce mai faci, Victor?

Semnul două puncte este folosit înaintea unui enumerări sau a unui dialog.

De ziua mea am primit multe lucruri: o consolă, câteva jocuri video, o pereche de adidași, un scaun de birou și colecția mea preferată de benzi desenate.

Linia de dialog marchează replica unui personaj.

Împăratul întrebă deodată:

          Ce faci aici, viteazule?

          Am venit să te înfrunt, răspunse feciorul.

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Propoziția (clasa a V-a)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *