Evaluare
Clasa a V-a
Citește cu atenție
fragmentul de mai jos și rezolvă exercițiile date:
— Giuseppe, ia
pușca și du-te la vânătoare, îi spuse mama într-o dimineață fiului ei. Mâine
sora ta se mărită și vrea să mănânce iepure cu mămăligă.
Giuseppe luă pușca și porni la vânătoare. Si numai ce
văzu un iepure mare, cenușiu, țâșnind
dintr-un tufiș și alergând pe câmp. Îndreptă pușca spre el, ochi și apăsă pe
trăgaci. Dar pușca zise: Poc! – da, da, cu glas omenesc – și-n loc să
trimită glonțul departe, îl lăsă să cadă jos.
Giuseppe îl ridică și-l privi mirat. Apoi se uită atent
la pușcă – părea aceeași dintotdeauna, și totuși în loc să tragă spusese: Poc!,
cu un glas vesel și plin de prospețime. Giuseppe cercetă și țeava, dar, să
fim serioși, cine să se fi ascuns în ea? Într-adevăr, pe țeava nu era nimeni și
nimic.
— Mda, mama vrea totuși să-i aduc un iepure. Iar soră-mea
vrea să-l mănânce cu mămăligă… În clipa aceea, iepurele de adineaori
trecu din nou prin fața lui Giuseppe. De data asta însă purta pe cap o coroniță
superbă din flori de portocal; privea în jos și umbla cu pași mărunți, mărunței.
— Ia te uită! făcu Giuseppe, și iepurele se însoară. Nu-i
nimic, o să împușc un fazan.
(Gianni
Rodari, Vânătorul fără noroc – fragment adaptat)
Subiectul I (60 de puncte)
1.
Fragmentul
de mai sus este un text literar sau nonliterar? Argumentează-ți răspunsul. 4
puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.
Transcrie
din textul de mai sus o secvență descriptivă. 4
puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………
3.
Transcrie
din textul de mai sus o personificare. 4
puncte
……………………………………………………………………………………………………………

4. Pornind de la imaginea de mai sus, construiește un enunț în care să folosești o personificare. 6 puncte
………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………
5. Completează tabelul de mai jos cu informațiile potrivite: 6 puncte
Substantiv | Felul | Genul | Numărul |
o coroniță |
|
|
|
pași |
|
|
|
6. Transcrie din primele două paragrafe ale textului da un substantiv nearticulat, două substantive articulate cu articol hotărât și două substantive articulate cu articol nehotărât. 10 puncte
– substantiv nearticulat: …………………………………………………………………………………………..
– substantive articulate hotărât: ………………………………………………………………………………
– substantive articulate nehotătât ………………………………………………………………………………
7. Taie intrusul din fiecare serie de mai jos, ținând cont de criteriul genului: 3 puncte
a) câine, copil, brad, pantof, stilou;
b) floare, fată, palton, melodie, carte.
c) pix, scaun, stâlp, parfum, caiet.
8. Alege forma corectă a substantivelor din următoarele enunțuri: 4 puncte
a) Îmi plac ciocolatele / ciocolățile cu lapte.
b) În acest magazin nu se găsesc aragazuri / aragaze.
c) Pe marginea lacului sunt multe sălcii / salcii.
d) Am nevoie de două monezi/monede de 50 de bani.
9. Precizează ce parte de propoziție sunt substantivele subliniate în text. 6 puncte
iepurele = ……………………………………………………………………………………….
de portocal = …………………………………………………………………………………..
10. . Construiește două enunțuri în care substantivul comun copil să fie, pe rând, subiect (a) și atribut (b). 8 puncte
(a) subiect:………………………………………………………………………………………………………………
(b) atribut: ……………………………………………………………………………………………………………..
11. Rescrie fragmentul de mai jos, corectând greșelile de orice fel: 5 puncte
Colegi mei vor merge Sâmbătă la un spectacol de teatru. Victor și Dan, i-a spus lui doamna dirigintă nu pot veni, pentru că vor pleca la Galați împreună cu părinții lor.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Subiectul al II-a (30 de puncte)
Redactează un text, de minimum 100 de cuvinte, în care să descrii casa în care locuiești.
În redactarea texului, vei avea în vedere:
– să ai un conținut adecvat cerinței, adică să respecți tema și structura unei descrieri;
– să existe introducere, cuprins și încheiere, fiecare idee nouă fiind marcată printr-un paragraf;
– să te exprimi corect, clar și adecvat;
– să respecți normele de ortografie și de punctuație;
– să fii atent/atentă la aspectul textului, adică la așezarea în pagină și la felul cum scrii.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).