Substantivul. Pronumele

Exerciții

Clasa a VI-a

 

Citește cu atenție fragmentul următor și rezolvă exercițiile date:

 

Alice se săturase să şadă lângă sora ei pe tăpşan, fără nimic de făcut; o dată sau de două ori a tras cu ochiul la cartea pe care o citea sora ei, dar era o carte fără poze şi fără dialoguri, „şi ce rost are o carte fără poze şi fără dialoguri?“ şi- a spus Alice în sinea ei.

Aşa încât stătea pe gânduri (atât cât putea să mai chibzuiască, pentru că era o zi zăpuşitoare, fierbinte, care o făcea să se simtă somnoroasă şi bleagă) dacă plăcerea de a împleti un lanţ de margarete merita oboseala de a se ridica şi a culege florile; când, deodată, un Iepuraş Alb cu ochi roz a trecut pe lângă ea.

Nimic deosebit în această apariţie, şi Alice n-a fost prea mirată când l-a auzit pe Iepuraş văicărindu- se: „Vai de mine! Vai de mine! O să ajung prea târziu!“ (deşi, când şi-a amintit, după ceva timp, de întâmplare, şi- a spus că ar fi trebuit să se mire, dar, atunci când păţania a avut loc, i s- a părut absolut firească); însă, când Iepuraşul a scos un ceas din buzunarul vestei şi l- a consultat, pentru ca apoi să-şi iuţească pasul, Alice s-a ridicat în picioare, deoarece şi-a dat seama că nu văzuse niciodată un iepure cu vestă, ba chiar cu un ceas în buzunarul vestei. Mânată de curiozitate, a pornit să alerge pe câmp după Iepuraş şi l-a ajuns din urmă la ţanc pentru a- l vedea strecurându-se într- o vizuină spaţioasă, de sub un gard viu.

O clipă mai târziu, hop şi Alice după el în vizuină, fără să se gândească în ce fel o să mai poată ieşi vreodată de acolo.

Vizuina te ducea, la început, drept înainte, ca un tunel, pentru ca dintr- odată să se afunde abrupt, atât de abrupt, încât Alice n- a avut timp să se oprească înainte de a se pomeni lunecând în jos, în ceva ce părea să fie un puţ foarte adânc.

                                                                        (Lewis Carroll, Alice în Țara Minunilor)

 

1.      Transcrie din textul de mai sus un substantiv propriu și un substantiv comun.

 

2.      Taie intrusul din fiecare serie de mai jos:

a)      iepure, brad, stâlp, palton, câine;

b)      floare, bostan, cutie, clipă, cameră;

c)      dulap, hol, inel, pix, paznic;

 

3.      Alege seria care conține doar substantive colective:

a)      roi, clasă, grup, soldați, stol;

b)      cârd, turmă, cireadă, armată, clasă;

c)       studențime, tineret, copii, batalion, herghelie;

d)      frunziș, brădet, mulțime, copaci, pădure;

 

4.      Construiește două enunțuri în care să folosești;

a)      un substantiv defectiv de numărul singular;

b)      un substantiv defectiv de numărul plural.

 

5.      Alege forma corectă a substantivelor;

a)      În viață nu ai doar succese/succesuri.

b)      Pe malul celălalt sunt mai multe salcii/sălcii.

c)      În această zonă se găsesc doar aragaze/aragazuri.

d)      Dan plecă la servici/serviciu devreme.

e)      Am cumpărat mai multe ciocolate/ciocolăți.  

 

6.      Transcrie din primele două paragrafe ale textului dat:

a)      un substantiv nearticulat;

b)      două substantive articulate cu articol hotărât;

c)      un substantiv articulat cu articol nehotărât.

 

7.      Precizează cazul și funcția sintactică pentru substantivele marcate în text cu verde.

 

8.      Construiește enunțuri în care substantivul comun iepuraș să îndeplinească următoarele funcții sintactice:

a)      nume predicativ (N)

b)      circumstanțial de mod (AC)

c)      complement indirect (D)

 

 

9.      Precizează felul, forma (nonclitică sau clitică), persoana, numărul și cazul pentru pronumele marcate în text cu galben.

 

10.  Precizează funcția sintactică a pronumelor personale identificate la exercițiul anterior.

 

11.  Construiește două enunțuri în care să folosești:

a)      un pronume personal de politețe, de genul masculin, numărul singular, în cazul nominativ;

b)      o formulă reverențioasă;

 

12.  Alege P (personal) sau R (reflexiv), în funcție de felul pronumelor din propozițiile următoare:

a)      Ne plimbăm pe aici de câteva ore.                                          P          R

b)      Ți-ai adus toate cărțile?                                                           P          R

c)      Nu ți-am zis să vii mai devreme astăzi?                                 P          R

d)      încurajez înaintea fiecărui test.                                        P          R

e)      Bunica mi-a promis că vine azi.                                             P          R

f)       Îmi spui mereu să fiu atent!                                                   P          R

 

13.  Precizează ce valoare morfologică au cuvintele marcate cu verde în enunțurile de mai jos:

a)      O văd pe Gina mereu în parc.

b)      Am citit o carte superbă.

c)      Ai cumpărat o înghețată și trei prăjituri?

d)      Nu-i răspunzi lui Gigi?

e)      Revista-i pe masa din bucătărie.

f)       Gina și-a luat o geacă nouă.

g)      Nouă ne-ar plăcea să mergem în excursie.

h)      Am luat nota nouă la test.

i)       S-a dus la film Gigi?

j)       Caietele-s în cealaltă cameră.

 

14.  Rescrie fragmentul următor, corectând greșelile de orice natură:

 

Gigi să vii sămi ară-ți ce ți-a adus bunica. Lam chemat și pe dan la noi și a zis că vine și iel după ce rezolvă exercițile de la Matematică.

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Substantivul. Pronumele (exerciții) – clasa a VI-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *