Lucrare semestrială la limba și literatura română
Clasa a VI-a
Semestrul al II-lea
Citește cu atenție
textul de mai jos și rezolvă cerințele date:
Cu legănări abia simțite și ritmice, încet-încet,
Pe
pajiștea din fața casei, caișii, zarzării
și prunii,
Înveșmântați în haine albe se clatină în fața
lunii,
Stând gata parcă să înceapă un pas ușor de menuet*.
Se cată** ram*** cu ram, se-nchină, și-n urmă
iarăși vin la loc,
Cochetării și grații albe, și roze gesturi, dulci
arome,
Împrăștie în aer, danțul acesta ritmic de fantome,
Ce-așteaptă de un an de zile minuta asta de
noroc.
Ce e de spumă, sus pe ramuri, se face jos de catifea,
Și astfel umbrele căzute pe pajiște par mantii grele
Zvârlite de dănțuitorii ce au rămas numa-n dantele,
În parcul legendar în care s-a prefăcut grădina
mea. […]
Așa-s în clipa asta toate, dar mâine albii cavaleri,
Despodobiți de-atîtea grații, ce le-mprumută
luciul lunii,
Vor deveni ce-au fost de-a pururi: caișii, zarzării
și prunii,
Banalii pomi din fața casei, ce-i știu de-atâtea
primăveri.
(Dimitrie Anghel, Balul
pomilor)
menuet – dans de origine franceză;
se cată – se caută;
ram – ramură;
Subiectul I (70 de puncte)
1.
Precizează
tipul de rimă din prima strofă a poeziei și măsura versului Banalii pomi din fața casei, ce-i știu
de-atâtea primăveri. 6 puncte
rima:…………………………………
măsura:……………………………..
2.
Prezintă
în 25-45 de cuvinte tema poeziei de mai sus. 4
puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3.
Transcrie
din textul dat două figuri de stil diferite și precizează felul lor. 6 puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4.
Prezintă
în minimum 25 de cuvinte rolul pe care îl are în poezie o figură de stil transcrisă
la exercițiul anterior. 4
puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5.
Taie
intrusul din fiecare serie: 6
puncte
a)
stol,
roi, cireadă, oi, turmă;
b)
miere,
bomboană, fotbal, curaj;
c)
frunze,
aplauze, ochelari, șale;
6.
Precizează
cazul și funcția sintactică pentru substantivele marcate în text cu galben.
…………………………………………………………………………………………………………6
puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7.
Construiește
două enunțuri în care substantivul pasăre să aibă funcția sintactică de:
6
puncte
a)
circumstanțial
de mod (AC):…………………………………………………………………………….
b)
complement
indirect
(D):…………………………………………………………………………………
8.
Transcrie
din ultimele două strofe ale poeziei două
pronume diferite și precizează felul lor. 8
puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………
9.
Precizează
persoana, numărul, cazul și funcția sintactică pentru pronumele personale din
fragmentul următor: 10
puncte
Le-am
spus colegilor că mâine mă voi îmbrăca doar în verde, dar nu m-au crezut.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Transcrie din strofa a treia a poeziei un adjectiv
propriu-zis și un adjectiv participial și precizează, pentru fiecare, funcția
sintactică și gradul de comparație. 6
puncte
a)
adjectiv
propriu-zis:……………………………………………………………………………………………
b)
adjectiv
participial:……………………………………………………………………………………………..
11. Rescrie textul următor, corectând greșelile de orice fel: 8 puncte
Dragele mele colege vă mulțumesc pentru cadoul pe care mi lați oferit! Să
știți că în fiecare zi, la ora doisprezece, sună ceasul primit de la voi.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Subiectul al II-lea
(20 de puncte)
Redactează un text narativ, de minimum 120 de cuvinte, în care să prezinți
o întâmplare petrecută într-un parc. Integrează în compunerea ta și o secvență
descriptivă, de minimum 25 de cuvinte, și subliniaz-o.
Vei avea în vedere:
· să respecți tema dată;
· să respecți
particularitățile unui astfel de text;
· să marchezi corespunzător
paragrafele;
· să respecți normele
de punctuație și de ortografie;
· să îți exprimi clar
ideile;
· să ai un scris lizibil;
· să respecți precizarea
privind numărul minim de cuvinte.
Punctajul pentru compunere
se acordă astfel:
• conținutul
compunerii – 12 puncte
• redactarea
compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența
textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudine
gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; respectarea
normelor de ortografie – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct;
lizibilitate – 1 punct)
Notă! Se acordă 10
puncte din oficiu. Succes!
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).