Evaluare

Clasa a V-a

·         Toate cerințele sunt obligatorii.

·         Se acordă zece puncte din oficiu.

·         Timpul de lucru este de 50 de minute.

Citește cu atenție textul de mai jos și rezolvă cerințele date.

La circ, în Târgul Moșilor,
Pe gheața unui răcitor,
Trăia voios și zâmbitor
Un pinguin din Labrador.   

 

— Cum se numea? — Apolodor.
— Și ce făcea? — Cânta la cor.
Deci, nu era nici scamator,
Nici acrobat, nici dansator;
Făcea și el ce-i mai ușor:
Cânta la cor. (Era tenor.)

 

Grăsuț, curat, atrăgător
În fracul lui strălucitor,
Așa era Apolodor…

 

Dar într-o zi, Apolodor,
Spre deznădejdea tuturor,
A spus așa: — Sunt foarte trist!
Îmi place viața de corist,
Dar ce să fac? Mi-e dor, mi-e dor
De frații mei din Labrador
O, de-aș putea un ceas măcar
Să stau cu ei pe un ghețar!…

Apoi a plâns Apolodor

 

Când l-a văzut pisoiul Țiț
Plângând cu hohot și sughiț
I-a spus: — Prietene, aș da
Mustața și codița mea,
Aș da o litră de caimac,
Aș da orice să te împac.
Zău, nu mai plânge! Te implor…

 

Dar el plângea: — Mi-e dor, mi-e dor
De frații mei din Labrador!…

[…]

 

Gellu Naum, Cartea cu Apolodor

 

Subiectul I                                                                                                      70 de puncte

1.      Textul de mai sus este literar sau nonliterar? Argumentează-ți răspunsul.         6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2.      Transcrie din text o secvență descriptivă.                                                   4 puncte

…………………………………………………………………………………………

 

3.      Transcrie din textul dat sus o personificare.                                                           6 puncte

…………………………………………………………………………………………

4.      Pornind de la imaginea de mai jos, construiește un enunț în care să folosești o personificare.                                                                                         6 puncte

…………………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………

5.      Taie cu o linie instrusul din fiecare serie de mai jos, ținând cont de criteriul genului.

6 puncte

a)      căciulă, părere, haină, pat, sabie

b)      fular, brad, stilou, telefon, palton

c)      pom, câine, copil, râu, frate

6.      Menționează ce reprezintă, din punct de vedere gramatical, fiecare literă subliniată în substantivele următoare:                                                                                    6 puncte

copil – …………………………………….

copii – …………………………..…………

copiii……………………………………

7.      Transcrie din versurile scrise îngroșat:                                                            6 puncte

a)      două substantive nearticulate                                ……………………………………………..

b)      două substantive articulate cu articol hotărât ……………………………………………..

c)      două substantive articulate cu articol nehotărât    ……………………………………………..

8.      Transcrie din prima strofă a poeziei două prepoziții diferite și precizează dacă sunt simple sau compuse.                                                                                        6 puncte

……………………………………………..

……………………………………………..

9.      Precizează ce parte de propoziție sunt substantivele subliniate în text.          6 puncte

de corist …………………

din Labrador …………………..

Apolodor ………………..

10.      Construiește două enunțuri în care substantivul pinguin să fie, pe rând:        8 puncte

a)      subiect ………………………………………………………………

b)      atribut: ………………………………………………………………

11.      Subliniază varianta corectă din enunțurile de mai jos:                                    10 puncte

a)      Vecinul nostru a fost la piață împreună cu fii/fiii lui.

b)      Nu îmi plac deloc filmele cu monștri/monștrii.

c)      Miniști/Miniștrii din sală vor pleca peste o oră.

d)     Mama pleacă la servici/serviciu la ora șapte.

e)      Am nevoie de două monede/monezi de 50 de bani.

f)       Bunica are la bucătărie o ghiuvetă/o chiuvetă imensă.

g)      În zona noastră sunt multe pârâuri/pâraie.

h)      Unchiul meu bea numai expresso/espresso.

i)        În spatele școlii o să se deschidă o gogoșărie/o gogoșerie.

j)        Plăcinta este făcută cu foitaj/foietaj.

 

Subiectul al II-a                                                                                             20 de puncte

Redactează un text, de minimum 100 de cuvinte, în care să descrii o jucărie SAU un cadou pe care l-ai primit de ziua ta.

 În redactarea texului, vei avea în vedere:

 – să ai un conținut adecvat cerinței, adică să respecți tema și structura unei descrieri;

–  să existe introducere, cuprins și încheiere, fiecare idee nouă fiind marcată printr-un paragraf;

 – să te exprimi corect, clar și adecvat;

 – să respecți normele de ortografie și de punctuație;

 – să fii atent/atentă la aspectul textului, adică la așezarea în pagină și la felul cum scrii.

 

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare (2024-2025) – Clasa a V-a (substantivul, prepoziția, personificarea, textul literar descriptiv)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *