Evaluare

Clasa a VII-a


Citește cu atenție textul de mai jos și rezolvă exercițiile date.


Dormi!… Un val de aer umed am adus cu mine-n casă.

Tremurând s-a stins văpaia lumânării de pe masă,
Iar acuma numai ochiul de jăratic din cămin
Licărește-n umbra dulce, ca o piatră de rubin.

Bate vânt cu ploaie-n geamuri
Și e noapte neagră-afară…
Plânsul streșinii suspină ca un cântec de vioară
Monoton, șoptind povestea unei vremi de mult uitate…
Nici o rază nu pătrunde prin perdelele lăsate.

Ci-ntunericul prieten stăpânind până departe,
Și de oameni și de patimi fericirea ne-o desparte.
Singur eu veghez în noapte,
Ploaia cântă tot mai tare…
Și m-apropii, ochii negri să-i deschid cu-o sărutare.

                   (George Topârceanu, Singuri)

 

1.     În prima strofă rima este ……………………….., iar măsura versului Licărește-n umbra dulce, ca o piatră de rubin. este de ………. silabe.                          6 puncte

2.     Transcrie două figuri de stil diferite din poezie și precizează felul lor.        6 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3.     Numește un sentiment/o emoție care apare în poezie și argumentează-ți răspunsul. 

6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4.     Prezintă în minimum 40 de cuvinte semnificația ultimelor trei versuri ale poeziei.                                                                                                  6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5.     Transcrie din poezia dată (în afară de substantivele substliniate!):              4 puncte

a)     un substantiv nearticulart (din ultima strofă) ……………………….

b)    un substantiv articulat cu articol hotărât (din ultima strofă) ……………………..

c)     un substantiv articulat cu articol hotărât (din ultima strofă) ……………………..

d)    un substanitv defectiv de numărul plural (din prima strofă) …………………….

 

6.     Precizează cazul și funcția sintactică pentru substantivele subliniate în poezie:                                                                                              10 puncte

-n casă ……………………………………………………………

de aer ………………………………………………………………

lumânării …………………………………………………………..

ca un cântec ……………………………………………………….

ploaia ………………………………………………………………

ochii ………………………………………………………………..

7.     Transcrie din strofa a doua a poeƶiei două adjective și precizează felul lor. 8 puncte

…………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………….

8.     Precizează numărul de forme, cazul și funcția sintatică pentru adjectivul bolduit în prima strofă.                                                                           6 puncte

dulce …………………………………………………………………………………

9.     Construiește două enunțuri în care adjectivul ușor să fie la gradul comparativ de superioritate (a) și la gradul superlativ absolut exprimat printr-un mijloc expresiv (b).

6 puncte

a)     ………………………………………………………………………………………

b)    ………………………………………………………………………………………

 

10.  Alege varianta corectă:                                                               10 puncte

a)     Doru a plecat la servici/serviciu dis-de-dimineață. 

b)    Am nevoie de două monede/monezi de 50 de bani. 

c)     Îmi plac ciocolatele/ciocolățile cu lapte. 

d)    Unchiul meu bea doar expresso/espresso

e)     Bunciul și-a cumpărat casa din propriii/proprii bani.

f)     Îmi place fusta roză/roz a Gretei. 

g)    Acești stâlpi trebuie să fie fixi/ficși

h)    Când i-am sunat, copiii erau deja treji/trezi.

i)      Mi-a plăcut acțiunea cărții citite/citită săptămâna trecută. 

j)      I-am trimis tema colegei celei noi/cea nouă?

Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Redactează un text, de cel puțin 130 de cuvinte, în care să descrii un prieten. 

În redactarea textului tău, vei avea în vedere: 

·      să precizezi două detalii semnificative portretul fizic și/sau (datele de identificare) (chipul, statura, îmbrăcămintea obișnuită a persoanei alese etc);

·      să prezinți două trăsături morale sugerate de înfățișarea sa și un comportament obișnuit al prietenului tău; 

·      să prezinți o emoție puternică pe care ai simți-o într-un moment în care erai  împreună cu persaona descrisă;

·      să folosești în compunerea ta două epitete și o comparație, pe care să le subliniezi; 

·      să respecți normele ortografice și de punctuație;

·      să ai o așezare în pagină corectă și un scris lizibil.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare (2024-2025) – Clasa a VII-a (textul liric, substantivul, adjectivul, textul descriptiv)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *