Evaluare

Clasa a V-a 

Citește cu atenție textul următor și rezolvă cerințele date.

Într-o dimineață însorită de iunie, o tânără înaltă și voinică din zona de munte urca poteca îngustă, ținând de mână o fetiță. Obrajii micuței aveau o strălucire care ieșea chiar și prin pielea arsă de soare. De mirare totuși că, în ciuda căldurii, fetița, care nu avea mai mult de cinci ani, era încotoșmănată de parcă ar fi trebuit să înfrunte un ger strașnic. Era greu să-i distingi silueta sub cele două sau trei rochițe acoperite cu o broboadă largă și roșie de bumbac. Înfofolită și încălțată cu bocanci groși, micuța urca din greu muntele.                             Cele două merseră așa vreo oră până ajunseră într-un cătun de pe muntele numit Alm, aflat cam la jumătatea coastei. Cătunul era cunoscut drept Im Dörfli, adică „Micuțul sătuc”. Era locul de baștină al fetei mai mari, drept pentru care era salutată din aproape fiecare casă, oamenii dându-i binețe de la ferestre sau din uși, și chiar mai des din drum. Fata răspundea fiecăruia în parte, din mers, și se opri abia când ajunse la celălalt capăt al cătunului. […]                                  – Ai obosit, Heidi? o întrebă Deta pe copilă.                                                                         – Nu, dar m-am încălzit, răspunse ea.                                                                                    – Ajungem sus cam într-o oră, dacă faci pașii mai mari și-ți pui la cale toată puterea! încercă tânăra să-și încurajeze micuța însoțitoare.

(Johanna Spyri, Heidi, fetița munților)

Scrie pe spațiile punctate răspunsurile pentru fiecare dintre exercițiile date:

 

1.     Textul de mai sus este literar sau nonliterar? Argumentează-ți răspunsul.    6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.     Formulează două idei principale pe baza fragmentului dat.                           6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.     Transcrie din text un indice spațial și un indice temporal.                             6 puncte

Indice spațial: ………………………………………………………………..

Indice temporal: …………………………………………………………….

4.     Alege A (adevărat) sau F (fals).                                                                      4 puncte

a)     Într-o dimineață de iulie, o tânărâ urcă o potecă.                                     A         F

b)    Fetița are mai mult de cinci ani.                                                               A         F

c)     Fata cea mare este salutată de aproape toată lumea din „Micul sătuc”    A         F

d)    Heidi spune că a obosit urcând pe potecă.                                               A         F

5.     Scrie sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor subliniate:       6 puncte

a)     însorită =  …………………….

b)    strașnic = ……………………..

6.     Scrie antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor scrise îngroșat: 6 puncte

a)     înaltă – …………………..

b)    urca – …………………..

7.     Scrie pe spațiile punctate sinonimul potrivit pentru verbul „a trece” din fiecare enunț.                                                                                                                   4 puncte

a)     Greta trece strada. ………………….

b)    Bunica trece astăzi pe la noi. …………………

c)     Domnul diriginte trece în carnete notele. …………………….

d)    Mi-a trecut rana de la picior. ……………………

 

8.     Taie intrusul din fiecare când lexical de mai jos:                                           3 puncte

a)     mașină, tramvai, avion, televizor, bicicletă

b)    ceață, ploaie, ninsoare, iarbă, vânt

c)     școală, bancă, profesor, aer, elev

 

9.     Precizează felul sunetelor din cuvintele soare, fetei, ieșea, după modelul dat:

Model: aproape                                                                                              3 puncte

a-proa-pe = V-CCSV-CV

soare ……………………………………………….………………………………….

fetei ………………………………………..…………………………………………

ieșea …………………………………………………………………………………..

 

10.  Precizează numărul de sunete pentru cuvintele: rochițe, ciudat, strălucire6 puncte

rochițe = ………………………

ciudat = ………………………..

strălucire = ……………………….

 

11.  Încercuiește subiectul și subliniază predicatul din propoziția: În ciuda căldurii, fetița avea haine foarte groase pe ea.                                                                 6 puncte

12.  Alege varianta corectă:                                                                          8 puncte

·       Propozția Heidi urcă pe munte. este:

a)     simplă, afirmativă

b)     simplă, negativă

c)     dezvoltată, afirmativă

d)     dezvoltată, negativă

·       Propoziția Soarele nu strălucește. este:

e)     simplă, afirmativă

f)      simplă, negativă

g)     dezvoltată, afirmativă

h)     dezvoltată, negativă

·       Propozția Astăzi plouă. este:

i)      simplă, afirmativă

j)      simplă, negativă

k)     dezvoltată, afirmativă

l)      dezvoltată, negativă

·       Propozția Fetele nu au fost în excursie. este:

m)   simplă, afirmativă

n)     simplă, negativă

o)     dezvoltată, afirmativă

p)     dezvoltată, negativă

Rescrie fragmentul următor, corectân greșelile de orice fel.                                      6 puncte

Mama, spune că trebuie să avem grijă de Teo și să nu ne supărăm pe iel mai când greșește.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Partea a II-a                                                                                                        20 de puncte

                        Redactează un text narativ, de mininum 100 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în timp ce te duceai la școală.Vei avea în vedere:

                        – să ai un conținut adecvat cerinței;                     

                        – să respecți structura unei compuneri;                                                                

                        – să respecți limita de spațiu;      

                        – să existe logică în exprimare;                                                                                                   – să respecți normele de ortografie și de punctuație;                                                                         – să scrii îngrijit, organizat.

                                                                                                                        

 

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare (2025-2026) – Clasa a V-a (textul narativ literar, vocabular, fonetică)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *