Evaluare

Clasa a VII-a

1.     Grupează cuvintele următoare, în funcție de modul în care sunt formate. 

9 de puncte

arhiplinnemâncat, copilaș, a înșuruba, curelușele, a împacheta, colocatari, blândețe, duioși

Derivate cu prefix

Derivate cu sufix 

Derivate parasintetice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.     Grupează cuvintele următoare, în funcție de modul în care sunt formate. 

9 puncte

doisprezece, stea-de-mare, despre, BNR, inginer-șef, de către, dreptunghi, aprozar, untdelemn

Compuse prin alăturare

Compuse prin subordonare

Compuse prin abreviere

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     Încercuiește litera corespunzătoare variantei corecte.                                                   8 puncte

A.    Cuvintele subliniate în enunțul Niciodată nu am fost atat de furios așa cum am fost astăzi! sunt formate, în ordine, prin: 

a)     derivare, compunere, compunere

b)     compunere, derivare, derivare

c)     compunere, derivare, compunere

d)     derivare, derivare, compunere

 

B.     Cuvintele subliniate în enunțul Ieri-seară am întâlnit pe cineva ne vorbește cu blândețesunt formate, în ordine, prin:

a)     derivare, compunere, compunere

b)     compunere, derivare, derivare

c)     compunere, compunere, derivare

d)     derivare, derivare, compunere

 

C.    Cuvintele subliniate în enunțul Îmi este neclar de ce Dan este așa nervos de azi-dimineață.sunt formate, în ordine, prin:

a)     derivare, compunere, compunere

b)     compunere, derivare, derivare

c)     compunere, compunere, derivare

d)     derivare, derivare, compunere

 

D.    Cuvintele subliniate în enunțul Studențimea din sală așteaptă prezentarea despre hidrobiciclete susținută de o doamnăitaliancă. sunt formate, în ordine, prin:

a)     derivare, compunere, derivare

b)     compunere, derivare, derivare

c)     compunere, compunere, derivare

d)     derivare, derivare, compunere

 

4.     Explică modul de formare pentru următoarele cuvinte.                                    6 puncte

bucureștean …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

înspre …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

a înlemni ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

5.     Sublinază diminutivele din enunțurile de mai jos și scrie în spațiul punctat litera corespunzătoare rolului pe care îl au.                                                                                                 4 puncte

·       Ea este mămică mea frumoasă și înțelegătoare.                                  ……..

·       A ajuns și Dan șefuleț la o firmă necunoscută de nimeni.                     ……..

·       Gigi își construiește lângă București o căsuță cu trei etaje.                   ……..

·       Avem o problemuță pe care sper să o rezolvăm repede.                       ……..

Roluri:

a)     arată atitudinea ironică/atitudinea depreciativă a vorbitorului

b)     arată afecțiunea/simpatia vorbitorului

c)     are rol de atenuare

6.     Scrie trei termeni din familia lexicală a cuvântului floare.                                             3 puncte

…………………, …………………….., …………………….., 

7.     Subliniază varianta corectă din enunțurile de mai jos.                                                  3 puncte

a)     S-a înnoptat/S-a înoptat deja și mai avem destul până acasă. 

b)     Acesta este o competiție interegională/interregională?

c)     Gigi, chiar îți place înnotul/înotul?

 

 

8.     Cuvântul subliniat în secvența Mai mult, cânta și la pian. este folosit cu sens:                       3 puncte

a)     propriu de bază

b)     propriu secundar

c)     figurat

 

B. Cuvântul subliniat în secvența Îmi cânta sufletul de bucurie când v-am văzut. este folosit cu sens:

d)     propriu de bază

e)     propriu secundar

f)      figurat

 

C. Cuvântul subliniat în secvența Cocoșul din gospodăria bunicilor cântă mereu la ora 5. este folosit cu sens:

g)     propriu de bază

h)     propriu secundar

i)      figurat

 

9.     Construiește trei enunțuri prin care să ilustrezi polisemia verbului a trece.                            6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10.   Construiește un enunț prin care demonstrezi că un cuvânt din fragmentul următor este omonim. Stăteam pe o bancă în fața casei profesorului de mate și discutam cum ar putea cineva s-o placă pe Raluca, fata nou-venită pe care nu o băga nimeni în seamă.                                                                       4 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

11.   Asociază cuvintele din prima coloană cu descrierile potrivite din coloana a doua. Ce fel de omonime sunt cuvintele din prima coloană?                                                                                    6 puncte

 

romani                                      conducători

romane                                      opere literare de mari dimensiuni

soluri                                        părți ale corpului

soli                                           locuitori ai Romei

capete                                       persoane trimise cu o misiune

capi                                          terenuri, pământuri

 

12.   Scrie în coloana din stânga a tabelului de mai jos formele de plural ale substantivelor cap, bandă, ghid, potrivite cu descrierile din coloana alăturată.                                                      6 puncte

 

conducători

 

părți ale corpului

 

grupuri organizate de răufăctori

 

fâșii de drum rezervate circulației

 

Persoană care ghidează

 

Carte, material informativ

 

13.   Alege varianta corectă.                                                                                               8 puncte

·       Sunt omonime cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:

a)     În camera ta este foarte cald./Nu a mai fost așa frig niciodată.

b)     Lacul acesta are apa limpede./Ce limpede gândește Dan.

c)     Aceste exerciții nu sunt grele./Ultimele probleme sunt mereu dificile

d)     Tata poartă mereu această vestă./Nu mai vreau să stau în poartă

 

·       Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:

a)     Astăzi sunt urmărit de ghinion! Nu ai întotdeauna noroc.

b)     Dana sare coarda în parc./Am pus prea multă sare în mămăligă. 

c)     Dan îmi face mereu complimente./În propoziție sunt trei complemente

d)     Am urcat pe primul loc, după meciul de azi./ Bunica a urcat cu greu până la etajul 4.

 

·       Sunt sinonime cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:

a)     Au fost grele exercițiile de la matematică./Acestea nu sunt probleme dificile

b)     Dan are un ochi mai mic./Pune oala cu apă pe celălalt ochi al aragazului. 

c)     Este deja întuneric afară./Se vede o lumină în depărtare. 

d)     Grâul a încolțit în ghiveci./Mi-a încolțit în minte o idee genială.

·       Sunt paronime cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:

a)     Nu mai vine bunica astăzi!/Luna mai este preferata mea.

b)     Am lipsit din cauza problemelor familiale./Acele cântece îmi părea familiare.

c)     Bunicul gândește limpede./Apa este limpede

d)     Am alergat până aici./Copiii au fugit după autobuz.

 

14.   Subliniază construcțiile pleonastice din seriile de mai jos:                                                 5 puncte

·       casă mare

·       a reveni iar

·       a merge înapoi

·       a avansa înainte

·       hemoragie de sânge

·       vreme călduroasă

·       cel mai principal

·       mare metropolă

15.         Asociază cuvintele din prima coloană cu descrierile potrivite din coloana a doua.            4 puncte

fragrant                               parfumat

flagrant                                conducător, rege

monah                                 evident

monarh                                călugă               

 

20.        Alege varianta corectă din enunțurile de mai jos.                                                   4 puncte

a)         Bunica este originală/originară din Oradea. 

b)         Greta a scris o compunere originală/originară pentru care a fost lăudată. 

e)         Am învățat la geografie despre perioada glaciară/glacială

f)          Teo a avut o atitudine glaciară/glacială când m-a văzut. 

 

 

 

 

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare (2025-2026) – Clasa a VII-a (vocabular)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *