Evaluare
Clasa a VII-a
1. Grupează cuvintele următoare, în funcție de modul în care sunt formate.
9 de puncte
arhiplin, nemâncat, copilaș, a înșuruba, curelușele, a împacheta, colocatari, blândețe, duioși
Derivate cu prefix | Derivate cu sufix | Derivate parasintetice |
|
|
|
2. Grupează cuvintele următoare, în funcție de modul în care sunt formate.
9 puncte
doisprezece, stea-de-mare, despre, BNR, inginer-șef, de către, dreptunghi, aprozar, untdelemn
Compuse prin alăturare | Compuse prin subordonare | Compuse prin abreviere |
|
|
|
3. Încercuiește litera corespunzătoare variantei corecte. 8 puncte
A. Cuvintele subliniate în enunțul Niciodată nu am fost atat de furios așa cum am fost astăzi! sunt formate, în ordine, prin:
a) derivare, compunere, compunere
b) compunere, derivare, derivare
c) compunere, derivare, compunere
d) derivare, derivare, compunere
B. Cuvintele subliniate în enunțul Ieri-seară am întâlnit pe cineva ne vorbește cu blândețe. sunt formate, în ordine, prin:
a) derivare, compunere, compunere
b) compunere, derivare, derivare
c) compunere, compunere, derivare
d) derivare, derivare, compunere
C. Cuvintele subliniate în enunțul Îmi este neclar de ce Dan este așa nervos de azi-dimineață.. sunt formate, în ordine, prin:
a) derivare, compunere, compunere
b) compunere, derivare, derivare
c) compunere, compunere, derivare
d) derivare, derivare, compunere
D. Cuvintele subliniate în enunțul Studențimea din sală așteaptă prezentarea despre hidrobiciclete susținută de o doamnăitaliancă. sunt formate, în ordine, prin:
a) derivare, compunere, derivare
b) compunere, derivare, derivare
c) compunere, compunere, derivare
d) derivare, derivare, compunere
4. Explică modul de formare pentru următoarele cuvinte. 6 puncte
bucureștean …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
înspre …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
a înlemni ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Sublinază diminutivele din enunțurile de mai jos și scrie în spațiul punctat litera corespunzătoare rolului pe care îl au. 4 puncte
· Ea este mămică mea frumoasă și înțelegătoare. ……..
· A ajuns și Dan șefuleț la o firmă necunoscută de nimeni. ……..
· Gigi își construiește lângă București o căsuță cu trei etaje. ……..
· Avem o problemuță pe care sper să o rezolvăm repede. ……..
Roluri:
a) arată atitudinea ironică/atitudinea depreciativă a vorbitorului
b) arată afecțiunea/simpatia vorbitorului
c) are rol de atenuare
6. Scrie trei termeni din familia lexicală a cuvântului floare. 3 puncte
…………………, …………………….., ……………………..,
7. Subliniază varianta corectă din enunțurile de mai jos. 3 puncte
a) S-a înnoptat/S-a înoptat deja și mai avem destul până acasă.
b) Acesta este o competiție interegională/interregională?
c) Gigi, chiar îți place înnotul/înotul?
8. Cuvântul subliniat în secvența Mai mult, cânta și la pian. este folosit cu sens: 3 puncte
a) propriu de bază
b) propriu secundar
c) figurat
B. Cuvântul subliniat în secvența Îmi cânta sufletul de bucurie când v-am văzut. este folosit cu sens:
d) propriu de bază
e) propriu secundar
f) figurat
C. Cuvântul subliniat în secvența Cocoșul din gospodăria bunicilor cântă mereu la ora 5. este folosit cu sens:
g) propriu de bază
h) propriu secundar
i) figurat
9. Construiește trei enunțuri prin care să ilustrezi polisemia verbului a trece. 6 puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Construiește un enunț prin care demonstrezi că un cuvânt din fragmentul următor este omonim. Stăteam pe o bancă în fața casei profesorului de mate și discutam cum ar putea cineva s-o placă pe Raluca, fata nou-venită pe care nu o băga nimeni în seamă. 4 puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Asociază cuvintele din prima coloană cu descrierile potrivite din coloana a doua. Ce fel de omonime sunt cuvintele din prima coloană? 6 puncte
romani conducători
romane opere literare de mari dimensiuni
soluri părți ale corpului
soli locuitori ai Romei
capete persoane trimise cu o misiune
capi terenuri, pământuri
12. Scrie în coloana din stânga a tabelului de mai jos formele de plural ale substantivelor cap, bandă, ghid, potrivite cu descrierile din coloana alăturată. 6 puncte
| conducători |
| părți ale corpului |
| grupuri organizate de răufăctori |
| fâșii de drum rezervate circulației |
| Persoană care ghidează |
| Carte, material informativ |
13. Alege varianta corectă. 8 puncte
· Sunt omonime cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:
a) În camera ta este foarte cald./Nu a mai fost așa frig niciodată.
b) Lacul acesta are apa limpede./Ce limpede gândește Dan.
c) Aceste exerciții nu sunt grele./Ultimele probleme sunt mereu dificile.
d) Tata poartă mereu această vestă./Nu mai vreau să stau în poartă.
· Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:
a) Astăzi sunt urmărit de ghinion! Nu ai întotdeauna noroc.
b) Dana sare coarda în parc./Am pus prea multă sare în mămăligă.
c) Dan îmi face mereu complimente./În propoziție sunt trei complemente.
d) Am urcat pe primul loc, după meciul de azi./ Bunica a urcat cu greu până la etajul 4.
· Sunt sinonime cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:
a) Au fost grele exercițiile de la matematică./Acestea nu sunt probleme dificile.
b) Dan are un ochi mai mic./Pune oala cu apă pe celălalt ochi al aragazului.
c) Este deja întuneric afară./Se vede o lumină în depărtare.
d) Grâul a încolțit în ghiveci./Mi-a încolțit în minte o idee genială.
· Sunt paronime cuvintele subliniate în enunțurile de la punctul:
a) Nu mai vine bunica astăzi!/Luna mai este preferata mea.
b) Am lipsit din cauza problemelor familiale./Acele cântece îmi părea familiare.
c) Bunicul gândește limpede./Apa este limpede.
d) Am alergat până aici./Copiii au fugit după autobuz.
14. Subliniază construcțiile pleonastice din seriile de mai jos: 5 puncte
· casă mare
· a reveni iar
· a merge înapoi
· a avansa înainte
· hemoragie de sânge
· vreme călduroasă
· cel mai principal
· mare metropolă
15. Asociază cuvintele din prima coloană cu descrierile potrivite din coloana a doua. 4 puncte
fragrant parfumat
flagrant conducător, rege
monah evident
monarh călugă
20. Alege varianta corectă din enunțurile de mai jos. 4 puncte
a) Bunica este originală/originară din Oradea.
b) Greta a scris o compunere originală/originară pentru care a fost lăudată.
e) Am învățat la geografie despre perioada glaciară/glacială.
f) Teo a avut o atitudine glaciară/glacială când m-a văzut.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).
