Evaluare
Clasa a V-a A
1. Transcrie verbele din fragmentul următor și precizează modul și timpul pentru fiecare. 14 puncte
„Wilbur făcu o pauză şi ascultă. Toate celelalte animale ridicaseră capetele şi se holbau la el.
— Degeaba am planificat totul aşa de bine, afară plouă, spuse el.”
(E.B. White, Pânza Charlottei)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Scrie forma de infinitiv și pe cea de participiu pentru următoarele verbe: mâncam, citirăm, rupeți 6 puncte
Forma de infinitiv | Forma de participiu |
|
|
|
|
|
|
3. Grupează următoarele verbe, în funcție de timpul la care se află: ai aflat, o să anunțați, prinseserăm, plecară, va observa, om lucra, sunam, stai, merse, veți câștiga, ați hotărât, citesc, văzuse, vorbeam, vom fi terminat, o să crezi.
16 puncte
P = prezent, PC = perfect compus; IMP = imperfect, PS = perfect simplu, MMCP – mai-mult-ca-perfect, VS = viitor standard, VLB = viitor – limbă vorbită, VP = viitor popular, VA = viitor anterior
P |
|
PC |
|
IMP |
|
PS |
|
MMCP |
|
VS |
|
VLB |
|
VP |
|
Va |
|
4. Transcrie din lista de la exercițiul anterior: 6 puncte
a) o formă verbală în structura căreia există verbul auxiliar a avea, pe care îl vei încercui: ……………………………
b) o formă verbală în structura căreia există verbul auxiliar a vrea, pe care îl vei încercui: ……………………………
5. Rescrie propoziția următoare, trecând verbul la timpul perfect compus: Animalele nu înțelegeau absolut nimic. 4 puncte
……………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Scrie în tabelul de mai jos, formele de la modul indicativ ale verbelor a lua, a agrea și a dormi, conform indicațiilor date. 24 de puncte
Timp | a lua (2, pl.) | a agrea (2, sg.) | a dormi (3, sg.) |
P |
|
|
|
PC |
|
|
|
IMP |
|
|
|
PS |
|
|
|
MMCP |
|
|
|
VS |
|
|
|
VLB |
|
|
|
VP |
|
|
|
7. Încercuiește P (predicativă) sau A (auxiliară), în funcție de valoarea verbelor subliniate în enunțurile următoare. 6 puncte
a) Doru nu avea niciun pix la el. P A
b) Am înțeles lecția despre textul literar. P A
c) Când o să ajung acasă, mama va fi făcut plăcinta cu mere. P A
d) Vom rezolva împreună această problemă la matematică. P A
e) Vreți și voi portocale? P A
f) Cred că Dan este încă în clasă. P A
8. Încercuiește literele corespunzătoare enunțurilor în care nu există nicio greșeală. 6 puncte
a) E ceață foarte deasă și nu văz nimic.
b) Dan cheltuiește foarte mulți bani pe lucruri inutile.
c) Copiii așază cărțile în bibliotecă de azi-dimineață.
d) Trebuiai să mă suni când ai plecat de acasă.
e) Greta acordează chitara înainte de concert.
f) Evaluarea orală precede evaluarea scrisă.
9. Subliniază varianta corectă din enunțurile de mai jos. 8 puncte
a) Vroiam/Voiam să te mai întreb ceva, dar am uitat.
b) Scrie-ți/Scrieți numele pe lucrare, apoi o lași pe catedră!
c) Tu chiar nu mâncasei/nu mâncaseși nimic până la acea oră?
d) Noi aleseserăm/alesesem această culoare, nu pe cealaltă.
e) Chiar nu pot știi/ști răspunsul la orice întrebare.
f) Zaharul creează/crează dependență?
g) Nu fă/Nu face gălăgie, te rog!
h) Bunico, când mai vii/vi pe la noi
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).