Test de lectură
· Timpul de lucru este de 50 de minute.
· Se acordă 10 puncte din oficiu.
·
1. Grupează personajele următoare, în funcție de opera literară în care se regăsesc: Jennifer Honey, Victor, Zinnia Wormwood, Scrooge, Țuparu, Fezziwig, doamna Phelps, domnișoara Păpădie, Emi, Ana (mama), Bob Cratchit. 11 puncte
Matilda de Roald Dahl | Trei zile nemaipomenite de Ioana Pârvulescu | Poveste de Crăciun de Charles Dickens | Olguța și un bunic de milioane de Alex Moldovan |
|
|
|
|
2. Scrie pe spațiile punctate de la coloana A litera corespunzătoare descrierii potrivite din coloana B. 16 puncte
A B
Harry Wormwood …. a) un bătrân excentric și bogat
Doamna Atena …. b) a locuit vreo cinci ani la Paris
Nina …. c) a trăit o vreme pe străzi
Constantin …. d) necinstit
Fran …. e) un copil bolnav
Matilda …. f) inteligentă
Tim Degețel …. g) sora lui Scrooge
Victor …. h) vorbește adesea în proverbe
3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. 16 puncte
A. Acțiunea din opera Olguța și un bunic de milioane se petrece în orașul:
a) București b) Galați c) Cluj-Napoca d) Sibiu
B. Acțiunea din opera Poveste de Crăciun se petrece în orașul:
a) Londra b) Manchester c) Bristol d) Cambridge
C. Domnul Wormwood este:
a) frizer b) vânzător de mașini c) instructor auto d) bucătar
D. Emi își schimbă viața cu cea a:
a) Atenei b) povestitoarei c) lui Veve d) Elenei
E. Cățelul Olguței se numește:
a) Toto b) Farid c)Nina d) Maximilian
F. Una dintre prietenele bune ale Matildei este:
a) Hortensia b) Lavender c) Amanda d) Bruce Bogtrotter
G. Într-o seară, când se întoarce acasă, Scrooge vede în ciocănelul de la ușă:
a) chipul lui Marley b) o lumânare c) un cadou d) o scrisoare
H. Tatăl lui Emi este:
a) polițist b) librar c) vânător d) pădurar
4. Scrie pe spațiile punctate răspunsurile pentru următoarele cerințe. 16 de puncte
a) Cum este pedepsită Amanda Tripp de către domnișoara Trunchbull? (Matilda, capitolul Aruncarea Ciocanului)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) De ce îi curg lacrimile lui Filip în timpul repetițiilor de dans? (Trei zile nemaipomenite)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
c) Prezintă o faptă bună pe care o face Scrooge după întâlnirea cu cele trei duhuri. (Poveste de Crăciun)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
d) Ce află Olguța de la mama ei când aceasta îi spune că trebuie să plece cu Nina? (Olguța și un bunic de milioane)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Asociază următoarele valori morale/culturale cu câte o operă literară și prezintă o secvență relevantă în care valoarea este promovată. 12 puncte
· pasiunea pentru lectură………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
· prietenia dintre om și animal
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
· bunătatea/generozitatea
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Scrie la sfârșitul fiecărui fragment de mai jos opera literară din care a fost extras. Dacă un fragment nu face parte din niciuna dintre cele patru opere avute de citit, vei pune X pe spațiul punctat. 15 puncte
A.
Fiind foarte mică și neajutorată, singura putere pe care o avea asupra lor era puterea minții ei. Cu inteligenta ei ascuțită putea să-i învârtească pe amândoi. Dar adevărul este ca în orice familie o fetită de cinci ani trebuie să facă ceea ce i se spune, oricât de absurde ar fi
ordinele primite. Așa ca trebuia să mănânce cina de pe tavă în fața plictisitoarei cutii a televizorului. Trebuia să stea singura acasă în fiecare după-amiază a săptămânii și, oricând i se spunea să tacă din gură, trebuia să tacă din gură.
…………………………………………………………………………………………….…….
B.
Dacă cineva mi-ar fi spus dimineață c-o să-mi închei ziua călătorind cu o mașină de lux în care se ascultă jazz, după care o să mă cazez la un hotel adevărat, l-aș fi trimis urgent la plimbare.
În acel moment, au apărut de nicăieri trei tipi plini de mușchi, în pantaloni de camuflaj, cu tricouri mulate și veste negre, care arătau ca niște luptători din forțele speciale. Am observat că aveau stații de emisie-recepție. S-au apropiat cu mișcări feline de Jaguarul nostru și au privit înăuntru.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
C.
E adevărat că, uneori, se oprea sub umbra nucilor din livadă, cu urechile ciulite și cu nările umflate în vânt. Mirosea adierile aduse din poienile codrului. Atunci ochii ei erau mai umezi și pășea mai încet, cu botul în pământ. Năluca era tristă. Nu mai răspundea la chemările noastre. Nici nu voia să se atingă de bucata de zahăr pe care i-o întindeam în palmă.
Într-o seară, când cineva a lăsat poarta deschisă, Năluca a fugit. A doua zi culcușul era gol. În zadar am căutat-o toți în grădină.
În zadar am nădăjduit că poate se întoarce la donița cu lapte. Năluca plecase pentru totdeauna. Livada a rămas tăcută. Nu mai răsuna de fuga noastră, când ne jucam de-a ascunsul cu puiul de căprioară.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
D.
Un bătrân ticălos și hapsân, strângător, prădător, cărpănos și hrăpăreț! Dur și tăios precum cremenea din care niciun amnar nu a scos vreodată vreo pipernicită de scânteie; retras și ursuz, singuratic precum un cuc. Răceala din suflet îi îngheța trăsăturile bătrâne, îi pișca nasul ascuțit, îi zbârcea obrajii, îi înțepenea mersul; îi înroșea ochii, îi albăstrea buzele; și i se strecura viclean în vocea aspră. Pe cap, pe sprâncene și pe bărbia ascuțită avea promoroacă. Ducea peste tot pe unde mergea propria răceală.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
E.
Scorbura familiei, lăsată cândva liberă, nu se știe de cine, era încăpătoare, călduroasă, și avea o cămară plină cu nuci, alune, fructe uscate, merișoare și afine, și multe alte bunătăți strânse tot anul, ca să aibă ce mânca și pe vreme rea, ca acum. Te simțeai bine și la adăpost înăuntru. Familia avea și alte depozite cu alimente, în diferite locuri din pădure, așa cum au toate veverițele prevăzătoare, și eu n-am auzit să existe veverițe neprevăzătoare. Doar că pe o asemenea viforniță era imposibil de ajuns la ele.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
7. În imaginile de mai jos sunt reprezentate secvențe sugestive din cele patru opere literare avute de citit. Scrie pe spațiile punctate titlul operei cu care ai asociat fiecare imagine.
4 puncte
A.
B.
C.
D.
Imaginea A: ……………………………………………..
Imaginea B: …………………………………………….
Imaginea C: ……………………………………………..
Imaginea D: ……………………………………………..
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).