Evaluare

Clasa a VII-a

1. Scrie formele verbale potrivite, conform indicațiilor dintre paranteze:     6 puncte

a)      a veni (modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a III-a, numărul singular);

…………………………………………………………….

b)      a crea (modul indicativ, prezent, persoana II-a, numărul singular);

………………………………………………………………

c)      a face (modul imperativ, persoana a II-a, numărul singular, formă negativă).

……………………………………………………………..

2. Scrie sinonime potrivite pentru următoarele locuțiuni verbale:                 5 puncte

            a băga de seamă  =

            a pune la cale =

            a face din țânțar armăsar =

            a-și bate joc =

            a o lua la sănătoasa =

 

3. Scrie în coloanele potrivite din tabelul de mai jos următoarele forme verbale: 13 puncte

ajunseserăm, jucam, ai greșit, ieșiră, povesti, strigaseși, veneam, a citit, ploua, plecarăți, spusese, luă, ați rezolvat.                                                                                                                     

Imperfect

Perfect compus

Perfect simplu

Mai-mult-ca-perfect

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Scrie în coloanele potrivite din tabelul de mai jos următoarele forme verbale: vino, să așteptăm, ar fi înțeles, se duce, vom vrea, o să scrieți, ai fi plecat, am pleca, să fi cântat, zi, stătea, am lovit.

                                                                                                                                    12 puncte

Indicativ

Conjunctiv

Condițional-optativ

Imperativ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Subliniază verbele din enunțurile următoare și precizează felul lor (predicativ sau copulativ):

                                                                                                                        10 puncte

a) Copiii erau în curtea casei mai devreme.  

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

b) Dan a devenit un medic cunoscut la nivel internațional.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

c) Toți colegii mei au însemnat pe carte temele pentru mâine.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

d) Bunicul a fost pompier în orașul natal.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

e) Să rămâneți veseli mereu!

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

6. Construiește două enunțuri în care verbul a ajunge să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare copulativă.                                                                                                                         8 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

7. Subliniază predicatele din texul următor și grupează-le în tabel în funcție de felul lor:

                                                                                                                                    10 puncte

În zilele frumoase de vară, ulițele satului sunt pustii și tăcute. Par adormite, cum se înconvoiae neregulat, cum se pierd printre casele acoperite cu paie, înnegrite de fum și de vremuri. Din înălțimi coboară mereu deasupra satului undele luminii. (Ion Agârbiceanu, Onu)

Predicat verbal

Predicat nominal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Precizează partea de vorbire prin care sunt exprimate numele predicative din textul de la exercițiul anterior.                                                                                                             6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Precizează la ce formă nepersonală sunt verbele subliniate în enunțurile de mai jos și menționează funcția sintactică pe care o au:                                                                        10 puncte

a) Dorința mea este de a vizita toată Europa în următorii ani.

b) Am văzut lovindu-se doi copiii în curtea școlii.

c) Dan ne-a înscris la concurs, fără a ne întreba dacă vrem.

d) Produsele de curățat mizeria de pe jos sunt în baie.

e) Pentru mâine, avem de învățat „Lacul”.

f) Am învățat pentru a lua notă mare la text.

g) Venind la București, am văzut Opera Română.

h) Victor se gândea la a rămâne singur în pădure pentru o noapte.

i) Vecinii mei au plecat de dimineață la semănat.

j) Tăvile sunt pentru copt.

 

 

10. Subliniază varianta corectă din enunțurile următoare:                                         10 puncte

 

a)      Dan trebuie să aibe/să aibă/să aive/să aivă grijă cum vorbește.

b)      Creem/Creiem/Creăm un moment emoționat dacă citim această poezie.

c)      Gigi nu știe a vorbi/vorbii în franceză.

d)      Bunica voia/vroia să vină la noi, dar s-a răzgândit.

e)      Ieri nu făcuseși/făcusei nimic pentru proiect. Azi ai făcut?

f)       Să fii/să fi atent când traversezi!

g)      Copiii mai ar fi vrut/ar mai fi vrut o felie de tort.

h)      Sții/Ști când pleacă trenul spre Brașov?

i)       Nu zi/Nu zice acest secret nimănui!

j)       Ne mai venind/Ne maivenind/Nemaivenind la spectacol, Dan a stat singur toată ziua.

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare – clasa a VII-a (verbul)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *