Evaluare
Clasa a V-a
Citește cu atenție fragmentul următor și rezolvă
cerințele date.
— Unde
se duce tata cu barda? o întrebă Fern pe mama ei, în timp ce puneau împreună
masa pentru micul dejun.
— Până
afară, la cocina porcilor, îi răspunse doamna Arable. A fătat scroafa
peste noapte.
— Da’
tot nu văd ce nevoie are de bardă, continuă Fern, care nu avea decât opt ani.
— Păi,
zise mama, un purceluș s-a născut beteag. E slăbănog și mult mai mic decât
ceilalți. N-o să se-aleagă nimic de el. Tata se duce să-i facă de
petrecanie.
— Să-i
facă de petrecanie? izbucni Fern. Adică să-l omoare? Doar pentru că-i mai mic
decât ceilalți?
Doamna
Arable puse pe masă o cană cu smântână.
— Nu țipa, Fern. Tata are dreptate. Probabil
purcelușul ăsta o să moară oricum.
Fern dădu
la o parte un scaun care-i stătea-n drum și o zbughi afară. Iarba era udă, iar
pământul mirosea a primăvară. Până să-l prindă din urmă pe tatăl ei,
Fern avea pantofii leoarcă. […]
— Te rog
eu, nu-l omorî, suspină fetița. Nu e drept.
Domnul
Arable se opri din drum.
Când
domnul Arable reveni în casă pese o jumătate de oră, ducea sub braț o cutie de
carton. Fern era în camera ei să-și schimbe pantofii.
— Pune-o
pe scun! a spus doamna Arable.
Domnul
Arable așeză cutia pe locul lui Fern. Apoi se duse la chiuvetă, se spălă,pe
mâini și se șterse cu prosopul.
Fern
cobora scările agale. Avea ochii roșii de plâns. Când se apropia de locul ei,
văzu cutia clătinându-se și auzi un râcâit dinăuntru. Își privi întrebător
tatăl. Ridică apoi capacul. Din cutie o privea purcelușul nou-născut. Era alb.
Lumina dimineții i se filtra roz prin urechi.
E.
B. White, Pânza Charlottei
Subiectul I 65
de puncte
1. Transcrie din text un indice spațial și un indice
temporal. 6
puncte
indice spațial:…………………………………………………………….
indice
temporal:…………………………………………………………
2. Formulează, pe baza textului, două idei principale. 6
puncte
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Care sunt personajele textului de mai sus? 4
puncte
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Transcrie primele trei verbe din textul dat. 6
puncte
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Scrie formele
verbale potrivite, conform indicațiilor dintre paranteze: 6 puncte
a)
a veni (modul indicativ, timpul perfect
simplu, persoana a III-a, numărul singular);
……………………………………………………………………………………………..
b)
a
citi (modul indicativ,
timpul mai-mult-ca-perfect, persoana II-a, numărul singular);
………………………………………………………………………………………………..
c)
a
face (modul imperativ,
persoana a II-a, numărul singular, formă negativă)
……………………………………………………………………………………………….
6. Scrie modul, timpul, persoana și numărul pentru
formele verbale subliniate în text. 11 puncte
Verb |
Mod |
Timp |
Persoană |
Număr |
se duce |
|
|
|
|
o să moară |
|
|
|
|
dădu |
|
|
|
|
mirosea |
|
|
|
|
a fătat |
|
|
|
|
pune |
|
|
|
|
7. Construiește două enunțuri în care verbul a avea să
aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare auxiliară. 6
puncte
valoare predicativă:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
valoare
auxiliară:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
8. Construiește două enunțuri în care să folosești, pe
rând, formele va și v-a. 6
puncte
va:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
v-a:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Subliniază verbele la infinitiv din fragmentul
următor: 6
puncte
Dan nu vrea a merge cu colindul prin cartierul în care a
copilărit. Și nici nu poate cânta, pentru că este răcit.
10. Subliniază varianta corectă din enunțurile următoare: 8
puncte
a) Copiii creează/crează/creiază un moment emoționat la
sfârșitul spectacolului.
b) Ieri chiar nu mâncasei/mâncaseși nimic?
c) Dan va citi/va citii în vacanță tot romanul.
d) Copiii mai au vrut/au mai vrut să rămână în clasă.
e) Colegul meu vroia/voia să ajungă mai devreme la
școală.
f) Nu zi/Nu zice nimănui secretul nostru!
g) Știi/Ști răspunsul la această întrebare?
h) Dan sa ascuns/s-a ascuns în spatele dulapului.
Subiectul al II-lea 25
de puncte
Redactează un text narativ ficțional, de minimum 110 de
cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în vacanța de iarnă, iar
unul dintre personaje să fie un brad.
În redactarea textului tău, vei avea în vedere:
– să ai un conținut adecvat
cerinței;
– să respecți particularitățile unui
astfel de text;
– să marchezi corespunzător paragrafele;
– să respecți normele de punctuație
și de ortografie;
– să îți exprimi clar ideile
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).