Evaluare

Clasa a V-a

 

Citește cu atenție fragmentul următor și rezolvă cerințele date.

 

            — Unde se duce tata cu barda? o întrebă Fern pe mama ei, în timp ce puneau împreună masa pentru micul dejun.

            — Până afară, la cocina porcilor, îi răspunse doamna Arable. A fătat scroafa peste noapte.

            — Da’ tot nu văd ce nevoie are de bardă, continuă Fern, care nu avea decât opt ani.

            — Păi, zise mama, un purceluș s-a născut beteag. E slăbănog și mult mai mic decât ceilalți. N-o să se-aleagă nimic de el. Tata se duce să-i facă de petrecanie.

            — Să-i facă de petrecanie? izbucni Fern. Adică să-l omoare? Doar pentru că-i mai mic decât ceilalți?

            Doamna Arable puse pe masă o cană cu smântână.

            —  Nu țipa, Fern. Tata are dreptate. Probabil purcelușul ăsta o să moară oricum.

            Fern dădu la o parte un scaun care-i stătea-n drum și o zbughi afară. Iarba era udă, iar pământul mirosea a primăvară. Până să-l prindă din urmă pe tatăl ei, Fern avea pantofii leoarcă. […]

            — Te rog eu, nu-l omorî, suspină fetița. Nu e drept.

            Domnul Arable se opri din drum.

            Când domnul Arable reveni în casă pese o jumătate de oră, ducea sub braț o cutie de carton. Fern era în camera ei să-și schimbe pantofii.

            — Pune-o pe scun! a spus doamna Arable.  

            Domnul Arable așeză cutia pe locul lui Fern. Apoi se duse la chiuvetă, se spălă,pe mâini și se șterse cu prosopul.

            Fern cobora scările agale. Avea ochii roșii de plâns. Când se apropia de locul ei, văzu cutia clătinându-se și auzi un râcâit dinăuntru. Își privi întrebător tatăl. Ridică apoi capacul. Din cutie o privea purcelușul nou-născut. Era alb. Lumina dimineții i se filtra roz prin urechi.

                                                                                    E. B. White, Pânza Charlottei

 

Subiectul I                                                                                                      65 de puncte

 

1. Transcrie din text un indice spațial și un indice temporal.                                     6 puncte

indice spațial:…………………………………………………………….

indice temporal:…………………………………………………………

2. Formulează, pe baza textului, două idei principale.                                                6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

3. Care sunt personajele textului de mai sus?                                                 4 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

4. Transcrie primele trei verbe din textul dat.                                                            6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Scrie formele verbale potrivite, conform indicațiilor dintre paranteze:                 6 puncte

a)       a veni (modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a III-a, numărul singular);

……………………………………………………………………………………………..

b)      a citi (modul indicativ, timpul mai-mult-ca-perfect, persoana II-a, numărul singular);

………………………………………………………………………………………………..

c)      a face (modul imperativ, persoana a II-a, numărul singular, formă negativă)

……………………………………………………………………………………………….

6. Scrie modul, timpul, persoana și numărul pentru formele verbale subliniate în text. 11 puncte

 

Verb

Mod

Timp

Persoană

Număr

se duce

 

 

 

 

o să moară

 

 

 

 

dădu

 

 

 

 

mirosea

 

 

 

 

a fătat

 

 

 

 

pune

 

 

 

 

 

7. Construiește două enunțuri în care verbul a avea să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare auxiliară.                                                                                                                         6 puncte

valoare predicativă:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

valoare auxiliară:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

8. Construiește două enunțuri în care să folosești, pe rând, formele va și v-a.          6 puncte

va:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

v-a:  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Subliniază verbele la infinitiv din fragmentul următor:                                         6 puncte

Dan nu vrea a merge cu colindul prin cartierul în care a copilărit. Și nici nu poate cânta, pentru că este răcit.

 

10. Subliniază varianta corectă din enunțurile următoare:                                         8 puncte

a) Copiii creează/crează/creiază un moment emoționat la sfârșitul spectacolului.

b) Ieri chiar nu mâncasei/mâncaseși nimic?

c) Dan va citi/va citii în vacanță tot romanul.

d) Copiii mai au vrut/au mai vrut să rămână în clasă.

e) Colegul meu vroia/voia să ajungă mai devreme la școală.

f) Nu zi/Nu zice nimănui secretul nostru!

g) Știi/Ști răspunsul la această întrebare?

h) Dan sa ascuns/s-a ascuns în spatele dulapului.

 

 

 

Subiectul al II-lea                                                                                                      25 de puncte

Redactează un text narativ ficțional, de minimum 110 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în vacanța de iarnă, iar unul dintre personaje să fie un brad.   

În redactarea textului tău, vei avea în vedere:

–  să ai un conținut adecvat cerinței;

–  să respecți particularitățile unui astfel de text;

– să marchezi corespunzător paragrafele;

– să respecți  normele de punctuație și de ortografie;

– să îți exprimi clar ideile

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare – clasa a V-a (verbul)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *