Evaluare inițială
Limba și literatura română
Clasa a VIII-a
• Toate subiectele sunt obligatorii.
• Se acordă zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este 50 de minute.
SUBIECTUL I _ (70 de puncte)
Citește textul de mai jos pentru a putea răspunde cerințelor formulate.
Într-o curte interioară lunguiață, plină de iarbă și tufe, își avea bătrânul anticar* intrarea în magazinul lui de comori. Ne-a primit de parcă ne cunoștea dintotdeauna și ne-am împrietenit imediat, deplin, cum, uneori, te împrietenești cu un om dintr-o carte. Numai că el era om viu, dar, ce să vă spun, avea dreptate Doru, era un pic ciudat și semăna într-adevăr cu un personaj de roman. Avea o barbă cât toate zilele, cred că ar fi încăput un cuib de pitulice acolo, o barbă cu fire albe și negre foarte crețe, iar deasupra ochilor, sprâncenele erau ca streșinile de la casa noastră. Din mijlocul bărbii apărea o gură mucalită, care-și ținea râsul prizonier în interior, iar ochii străluceau de luminițe cum rareori am văzut. Acum, că mă gândesc, era și foarte palid, dar asta se vedea greu, din cauza bărbii. În ce mai rămăsese din vacanța aia am trecut aproape în fiecare zi pe la el. Avea nenumărate obiecte de scamatorie la care, eu, una, nu mă săturam să mă uit. Baghete magice ca niște tuburi din care ieșeau metri întregi de șaluri colorate, subțiri ca pânza de păianjen, sfere roșii, cu cavități ascunse, care se deschideau prin două locuri și-ți arătau mereu alt interior, din unul puteai să scoți o bilă mică, altul era gol, cărți de joc cu diverse trucuri și doi porumbei albi, care se lăsau mângâiați pe aripi. Omul ăsta singuratic nu obosea să adauge ceva nou în jocurile noastre vechi, doar nu degeaba era el inventatorul pixului: ne punea, de exemplu, să facem un concurs de fugă. Desena o linie cu creta pe trotuar, în fața curtii, și-n loc să spună: „Cine trece primul linia de sosire câstigă!”, spunea invers:
— Câștigă cine ajunge ultimul! […]
Alteori ne dădea bomboane cu stafide trase în ciocolată, o minunăție, dar ca să le primim trebuia să rezolvăm probleme de logică dintr-o carte, Clubul micului logician. […]
Ne distram grozav cu prietenul nostru, anticarul, și sunt sigură că și el cu noi. Doar că el stătea tot mai mult așezat și uneori părea, chiar și-așa, sleit de puteri, și-atunci ne ruga să plecăm acasă.
(Ioana Pârvulescu, Inocenții)
*anticar s.m. – persoană care se ocupă cu achiziționarea și cu vânzarea de cărți vechi; colecționar de obiecte antice
A.
1. Alege varianta corectă: 6 puncte
A. În fragmentul extras din textul dat, se evidențiază:
a) imaginea bătrânului anticar.
b) importanța problemelor de logică;
c) jocurile copilăriei;
d) nevoia de comunicare;
B. Bătrânul anticar a inventat:
a) probleme de logică.
b) trucuri magice.
c) pixul.
d) jocuri pentru copii.
e)
C. Naratorul este:
a) și personaj, fiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana I.
b) același cu autorul textului.
c) doar observator, nefiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana a III-a.
2. Precizează, pe baza textului, o trăsătură a personajului anticarul. Menționează mijlocul de caracterizare și ilustrează-l cu o secvență. 6 puncte
B.
3. Alege varianta corectă:
Numărul de litere este egal cu numărul de sunete în ambele cuvinte din seria:
4 puncte
a) cercel, citea.
b) negre, erau.
c) afacerea, vechi.
d) anticar, ochelari.
4. Scrie sinonime potrivite pentru secvențele subliniate în fragmentele următoare: Avea o barbă cât toate zilele; stătea tot mai mult așezat și uneori părea sleit de puteri, și-atunci ne ruga să plecăm. 4 puncte
5. Explică modul de formare pentru cuvintele: luminiță, alteori, împrietenești. 6 puncte
6. Transcrie substantivele comune din secvența următoare și precizează pentru fiecare: genul, numărul, cazul și funcția sintactică: Numai că el era om viu, dar, ce să vă spun, avea dreptate Doru, era un pic ciudat și semăna într-adevăr cu un personaj de roman. 15 de puncte
7. Precizează felul, cazul și funcția sintactică pentru pronumele subliniate în text. 15 de puncte
8. Completează enunțul „Avea nenumărate obiecte de scamatorie” cu o propoziție în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare prin joncțiune. 4 puncte
9. Alcătuiește un enunț asertiv în care verbul a ieși să aibă valoare copulativă și un enunț interogativ în care cuvântul acesta să aibă valoarea morfologică de adjectiv pronominal demonstrativ. 4 puncte
10. Rescrie textul următor, corectând greșelile de orice natură: 6 puncte
Dragele mele colege ne vedem la ora doisprezece în fața școli. Mi-ar place să nu întârzie nimeni. Sper să conlucrăm cât se poate de bine împreună.
SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)
Scrie un text narativ, de minimum 120 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută într-o excursie cu clasa. Integrează în text și o secvență descriptivă și subliniaz-o.
Punctajul pentru compunere se acordă astfel:
• conținutul compunerii – 12 puncte
• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudine gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; respectarea normelor de ortografie – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitate – 1 punct).
Notă! Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 120 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).
În fragmentul extras din textul dat,se evidențiază:a.imaginea bătrânului anticar. b.importanța problemelor de logică; c.jocurile copilăriei; d.nevoia de comunicare;
În fragmentul extras din textul dat se evidențiază: