TESTUL POATE FI DESCĂRCAT ÎN FORMAT PDF LA SFÂRȘITUL PAGINII
Evaluare inițială
Limba și literatura română
Clasa a VIII-a
· Toate subiectele sunt obligatorii
· Se acordă din oficiu un punct
· Timpul este lucru este de 50 de minute
Partea I (65 de puncte)
Citește cu atenție textul următor și rezolvă cerințele date:
Cum a apărut societatea noastră secretă? Păi, să vă povestesc. Totul s-a petrecut în penultima săptămână a vacanței de vară. Filip, Luca și cu mine îi așteptam pe Raul și pe Dora să iasă de la meditații. Deși în clase diferite, toți suntem colegi la Liceul Teoretic de pe Strada Plantelor. Stăteam pe o bancă în fața casei profesorului de mate și discutam cum ar putea cineva s-o placă pe Raluca, fata nou-venită pe care nu o băga nimeni în seamă. Luca îi imita comportamentul și astfel a reușit să atragă privirile tuturor oamenilor care-și petreceau după-amiaza plimbându-se. Toți îl iubeam pe Luca, era cel mai energic dintre noi și era întotdeauna în centrul atenției. Ne scotea mereu din toate belelele și știam că putem să ne bazăm pe el. Filip, pe de altă parte, avea un suflet mare. Nu doar că ne încuraja când nu mai aveam speranțe, dar ne și avertiza că toate prostiile pe care voiam să le facem aveau anumite consecințe. Să nu mai spun că era mereu îndrăgostit… […]
— Uite-l și pe piticul de frati-miu! Ce-ai făcut? Ai învățat și tu cât e 1+1? am zis când am dat ochii cu Raul.
— Lasă-mă, Clara, peste un an am examenul și, cu toate olimpiadele mele, parcă nu mai știu nimic. Doamne, nu merit și eu o viață liniștită? Ce-mi trebuie mie teoremele unor bătrâni care se plictiseau în tinerețe?
— Eu m-am descurcat foarte bine la meditația asta! De-abia aștept să dau examenul! i-a tăiat-o Dora, entuziasmată.
Era una dintre cele mai deștepte fete din clasă și, pe deasupra, era și frumoasă. Mai mult, cânta și la pian. Noroc că, de felul meu, nu sunt invidioasă.
Deodată l-am văzut pe Raul ducându-și mâna la stomac.
— Au! a scâncit el. Ceva nu e-n regulă.
— Ai mâncat ceva stricat sau ce? râse Luca.
În mai puțin de juma de ceas am ajuns la urgențe. Ca soră mai mare, am dat eu alarma și proful de mate a sunat repede la 112. Cum în salvare nu era loc, am chemat Uberul, ca să fim mai în siguranță. Raul a fost preluat rapid de-un medic, iar nouă ni s-a spus să rămânem afară… În liniște…
Așteptam deja de juma de ceas, Filip își rodea unghiile, iar Luca tasta de zor pe telefon.
— Medicii ăștia sunt absolut geniali! Salvează oameni după oameni și zâmbesc continuu! m-am pomenit vorbind.
— Normal că zâmbesc, ei au dat de mult Capacitateaaa! punctă Filip.
Dar n-a zis bine asta, că a apărut Raul însoțit de o asistentă. Din fericire nu era apendicită, cum se temuseră la început, mai curând era vorba de o indigestie. Dar i-au dat niște calmante și-acum putea fi dus acasă.
— Ce mult mă bucur, frate! am exclamat, luându-l pe după umeri. Ce ți-a mai zis doctorul?
— Să nu mai mănânc pe nemestecate! N-o să mai fac, doare ca naiba.
— Uitați, mi-a venit atunci măreața idee, cred că ar trebui să strângem rândurile. Să nu râdeți! Știu, da, că suntem cam mari, dar de ce să nu formăm o societate secretă? Așa, un pic ironic. Pricepeți voi, ca-n filme; adică să salvăm oameni, chestii de-astea. Cum fac doctorii ăștia.
— Despre ce vorbești, Clara? sări Dora. Noi și Illuminati, ha, ha, ha…
(Robert Ersten, Cum am supraviețuit clasei a VIII-a)
Partea I
1. Transcrie din text numele celor care urmau să facă parte din societatea secretă.
5 puncte
2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din text:
A: Luca imită comportamentul 6 puncte
a) Dorei;
b) lui Filip;
c) lui Raul;
d) Ralucăi;
B: Întâmplările relatate în text se petrec
a) la începutul vacanței de vară;
b) în timpul școlii;
c) spre sfârșitul vacanței de vară;
d) în timpul meditațiilor la matematică;
C: Raul ajunge la spital
a) din cauza căldurii;
b) din cauza oboselii;
c) din cauza apendicitei;
d) din cauza unei indigestii.
3. Precizează o trăsătură a unui personaj din text și menționează mijlocul te caracterizare prin care este prezentată. Ilustrează-ți răspunsul cu o secvență relevantă din text.
6 puncte
4. Asociază fragmentul din opera Cum am supraviețuit clasei a VIII-a de Robert Ersten cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună. 6 puncte
5. Explică modul de formare a cuvintelor: siguranță, decât, revăzusem. 6 puncte
6. Alege varianta în care ambele cuvinte au numărul de litere egal cu numărul de sunete.
3 puncte
a) eu, piticul
b) consecințe, societatea
c) chestie, ceva
d) unghie, proful
7. Precizează valoarea morfologică (partea de vorbire), cazul și funcția sintactică pentru cuvintele subliniate în text. 9 puncte
8. Transcrie predicatele din secvența Mai mult, cânta și la pian. Noroc că, de felul meu, nu sunt invidioasă. și precizează felul lor. 6 puncte
9.Transcrie formele verbale nepersonale din secvența următoare, numește-le și precizează funcția sintactică pe care o au: Ieșind în grabă din cameră, m-am împiedicat de cablul de la mașina de spălat și m-am lovit foarte tare. 6 puncte
10. Completează enunțul În mai puțin de juma de ceas am ajuns la urgențe. cu o propoziție, în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare prin joncțiune.
6 puncte
11. Rescrie fragmentul următor corectând greșelile de orice fel: Buni mei prieteni sunt bucuroasă să vă revăd din nou alături de mine la acest concurs. Complementele primite de la voi îmi dau o mai mare încredere în mine însumi. 6 puncte
Partea a II-a (25 de puncte)
Redactează un text narativ, de minimum 120 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul unei ceremonii de început de an școlar. În compunerea ta, vei folosi o secvență dialogată și una descriptivă (15-25 de cuvinte), pe care o vei sublinia.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).