Exerciții

Clasa a VII-a

            Citește cu atenție următorul fragment.

 

            În vara asta, nu mult după întoarcerea noastră de la Paris, am plecat cu mama la București, căci voia să se arate unui medic.

            În tren am intrat într-un compartiment de clasa întâi, unde mai era o doamnă pe care mama o cunoștea. Un timp am ascultat conversația celor două prietene, dar m-am plictisit curând. Vrând să citesc ceva ca să-mi omor timpul, m-am ridicat să umblu în servietă unde aveam o revistă literară. În clipa aceea, am zărit o carte rezemată de peretele canapelei. Am luat-o în mână și m-am uitat la titlu. Era o carte franțuzească, din colecția „Nelson”: Le Disciple de Paul Bourget.

            Am întrebat-o politicos pe doamna din compartiment:

            — Este cartea dumneavoastră ?

            — Nu-i a mea… mi-a răspuns. Se vede că a uitat-o un tânăr care a coborât la Piatra-Olt.

            Norocul meu!

            M-am așezat din nou și m-am apucat să răsfoiesc romanul. Dintre file a lunecat deodată o fotografie de mărimea unei cărți poștale, înfățișând-o pe cântăreața Alina Barbu în Traviata. Pe

dos erau câteva rânduri, cu scris mărunt și dezordonat de femeie răsfățată:

            Dragului meu Grig, pe veci a ta, Alina.

            Am tresărit, înspăimântat de această descoperire. Dădusem, fără să vreau, peste un mare secret. Pe urmă, m-am mirat: și pe el îl chema tot Grig, ca pe mine. Uite, întâmplarea a uneltit ca tocmai eu să dau peste dedicația asta, ca și când mie mi-ar fi adresat-o Alina…

M-am uitat lacom la fotografie și nu mă săturam privind-o: înaltă, mlădioasă ca o trestie, cu părul și ochii negri. Surâdea, și pe fața ei se lăsase o lumină, totuna cu farmecul. Parcă fusese într-adins creată pe gustul meu. O ciudă mare m-a răscolit ca o revoltă: de ce nu sunt eu Grig acela?… Aș fi iubit-o mult, aș fi făcut orice pentru ea. Nu e puțin lucru să te iubească o cântăreață celebră ca Alina. Te-ar invidia toți prietenii și cunoscuții, iar celelalte fete ar crăpa de ciudă.

            Când voi ajunge student, voi face pe dracu-n patru să devin iubitul unei actrițe celebre, ca să mă plimb la braț cu ea pe Calea Victoriei.

                                                                                    (Mihail Drumeș, Elevul Dima dintr-a șaptea)

 

Subiectul I                                                                                                      

1. Transcrie din text un indice spațial și un indice temporal.                                    

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Precizează tipul de narator din fragmentul dat și ilustrează-ți răspunsul cu un exemplu din text.

                                                                                                                                   

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3. Alege A (adevărat) sau F (fals), raportându-te la textul dat:                                 

a) Personajele se întorc cu trenul de la Paris.                                                                         A/F

b) Băiatul își scoate din servietă o carte.                                                                     A/F

c) Alina Barbu este cântăreață.                                                                                   A/F

d) Pe spatele fotografiei există o dedicație pentru Alina Barbu.                                A/F

 

4. Precizează o trăsătură a Aline Barbu.                                                                    

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6. Transcrie din secvența următoare un omonim. Construiește un enunț în care cuvântul transcris să aibă alt sens: Dădusem, fără să vreau, peste un mare secret. Pe urmă, m-am mirat: și pe el îl chema tot Grig, ca pe mine.                                                                                      

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7. Construiește trei enunțuri prin care să demonstrezi polisemia adjectivului blând6 puncte

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Explică modul de formare pentru cuvintele:         

îndată………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

bucureșteanului…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  îmblânzi……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

9. Scrie șase termeni din familia lexicală a cuvântului pâmânt.                               

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10.  Delimitează în propoziții fraza de mai jos și precizează cum se realizează coordonarea între propoziții.                                                                                                                        

Te-ar invidia toți prietenii și cunoscuții, iar celelalte fete ar crăpa de ciudă. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

11. Transcrie prima conjuncție coordonatoare din al doilea paragraf al textului și precizează felul ei.                                                                                                                               

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

12. Rescrie fragmentul următor corectând greșelile de orice fel:                              

Cred Andrei este un elev iminent dar nu este de loc atent. Mi-am dat seama de asta când am conlucrat împreună cu el la un proiect și a trebuit să verific orce face.                                                                       

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Subiectul al II-lea                                                                                          

            Redactează un text narativ, de minimum 120 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută într-o călătorie cu trenul. În compunerea ta vei folosi un  cuvânt derivat cu prefix, un cuvânt derivat cu sufix și un cuvânt compus, pe care le vei sublinia.

Vei avea în vedere:

– să ai un conținut adecvat cerinței;

     –  să respecți particularitățile unui astfel de text;

– să marchezi corespunzător paragrafele;

– să respecți  normele de punctuație și de ortografie;

– să îți exprimi clar ideile;

– să ai un scris lizibil;

– să respecți precizarea privind numărul numim de cuvinte.

 

 

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Exerciții recapitulative (1) – clasa a VII-a
Etichetat pe:                                        

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *