Exerciții recapitulative

Clasa a VII-a

            Citește cu atenție următorul fragment.

 

            Buck nu citea ziarele, altminteri ar fi știut că necazul se zămislea și că asta nu-l privea doar pe el, ci pe orice câine voinic, cu mușchi tari și cu blană lungă și călduroasă, de la Puget Sound până la San Diego.

             Asta pentru că oamenii, scotocind prin întunericul arctic, găsiseră un metal galben și fiindcă vapoarele și companiile de transport profitau enorm de respectiva descoperire, cărând mii de indivizi care se repezeau spre ţinuturile nordice. Tipii aceia voiau câini, iar animalele dorite de ei erau dulăi voinici, cu mușchi puternici, capabili de mari eforturi, cu blănuri care să-i apere de ger.

            Buck trăia într-o casă uriașă din Santa Clara Valley, cea mereu plină de soare. Era ceva mai retras de la drum, pe jumătate ascuns între copaci, printre care se putea vedea veranda răcoroasă ce înconjura clădirea.

            De casă te puteai apropia pe niște alei pietruite ce șerpuiau printre pășunile întinse, pe sub pâlcurile de plopi înalţi. Mai în spate, lucrurile aveau chiar dimensiuni mai impresionante decât cele din faţă. Acolo se găseau marile grajduri, unde o duzină de bărbaţi și de băieţi munceau, șirurile de case ale celor care lucrau la vie, locuinţele rânduite ordonat ale argaţilor, via, pășunile verzi, livezile, straturile cu căpșuni. […]

            Dar Buck nu era nici câine de casă, nici de curte. Întregul regat îi aparţinea. Sărea în piscină când voia, se ducea la vânătoare cu fiii judecătorului, le escorta pe Mollie și Alice, fetele judecătorului, în întunericul serii sau în zori de zi. În nopţile de iarnă, zăcea la picioarele judecătorului, lângă focul ce ardea cu zgomot în căminul din bibliotecă. Îi căra în spinare pe nepoţii judecătorului sau îi dădea de-a rostogolul prin iarbă și avea grijă să nu păţească nimic rău pe la fântână, grajduri sau prin alte locuri.

                                                                                    (Jack London, Chemarea străbunilor)

 

1. Transcrie din text doi indici spațiali.                                                          

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Precizează tipul de narator din fragmentul dat și ilustrează-ți răspunsul cu un exemplu din text.

                                                                                                                                   

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3. Transcrie din text o enumerație.                                                                             

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Unde își petrece nopțile de iarnă judecătorul?                                          

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6. Transcrie din secvența următoare un omonim. Construiește un enunț în care cuvântul transcris să aibă alt sens: șirurile de case ale celor care lucrau la vie; Buck avea grijă de toți ai casei fie că era iarnă, fie că era vară.                                                                                       

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7. Construiește trei enunțuri prin care să demonstrezi polisemia verbului a scoate.  

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Explică modul de formare pentru cuvintele judecătorului, orice,  (a) întări        

judecătorului………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

orice…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….  întări………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

9. Scrie șase termeni din familia lexicală a cuvântului floare.                                  

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10.  Delimitează în propoziții fraza de mai jos și precizează cum se realizează coordonarea între propoziții.                                                                                                                        

Sărea în piscină mereu, se ducea la vânătoare cu fiii judecătorului și le escorta pe Mollie și Alice, fetele judecătorului, în întunericul serii sau în zori de zi.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

11. Transcrie ultima conjuncție coordonatoare care apare în text și precizează felul ei.

                                                                                                                                   

……………………………………………………………………………………………………………………………………….

12. Rescrie fragmentul următor și corectează greșelile de orice fel:                              

Am uitat să încep compunerea cu aliniat. Am rescris-o din nou dar nu am mai avut timp să rezolv și exercițiile, pentru că se înoptase deja.                                                                      

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Exerciții recapitulative – clasa a VII-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *