Clasa a VIII-a
Citește cu atenție textul de mai jos:
Dintre toți prietenii mei buni, n-au rămas cu cine să-mi petrec vara la Pitești decât Mihăiță și Țăpuș Nicolae, băiatul frizerului de sub hotel „Dacia”.
Cotan a plecat cu familia la băi, la Govora, Chiostec s-a dus la Merișani, acasă la părinți; iar Rădulescu Florian a părăsit orașul odată cu frate-său, care a fost mutat comandant de pompieri la Giurgiu.
Pe Mihăiță îl văd rar de tot. Băiatul cizmarului de pe Scoroboaia umblă de câtva timp mai mult singur și numai prin împrejurimile orașului. Cum e băiat sărac și cu bun-simț, nu se aventurează niciodată până la „centru”, deși în timpul vacanței elevii de la liceu pot și ei să se plimbe prin grădina publică.
Pe Țăpuș Nicolae însă îl văd mai des. Țăpuș îmi place fiindcă e băiat vesel, știe o mulțime de snoave* și când începe să ți le povestească, te rade ca și tată-său — cum zice el — în doi timpi și trei mișcări. Țăpuș, care știa să cânte din gură, a învățat să cânte și din ghitară. Vara asta și-a făcut rost de o ghitară siciliană autentică […]. Pe mine însă ceea ce mă interesează mai mult e faptul că Țăpuș mai scrie și versuri și că amândoi facem parte din tabăra „artă pentru artă”.
Azi-dimineață a venit la mine acasă cu ghitara. Țăpuș își pune singur versurile pe muzică. Nu știu cum le combină el, că ies totdeauna bine. Pe mine, cântecele lui Țăpuș mă uimesc și mă înduioșează.
Astăzi însă Țăpuș nu era deloc mulțumit de ele. Când l-am lăudat pentru noua romanță pe care atunci o improvizase pe ghitară, în loc să-mi sară de gât ca de obicei, Țăpuș s-a întristat, a aruncat plictisit ghitara pe canapea și mi-a spus mai mult oftând decât vorbind:
— Asta nu-i nimica, mă!…S-o auzi tu pe ghitarista de la pod. Aia artistă… Nu eu.
Pentru mine, ghitarista de la pod era un lucru cu totul nou. Până atunci nu auzisem încă nici chiar de existenţa ei. Dar fiindcă Ţăpuş insistă, hotărâm să mergem s-o auzim sâmbătă noaptea după ora zece.
Când ne despărţim, Ţăpuş îmi strânge mâna cu recunoştinţă şi mă trage misterios spre el.
— Ascultă… Tu ai ceva „bălani” mai mulţi?
Am înţeles. Ţăpuş n-avea sfanţ.
— Nu duce nici o grijă… O să fie…
— Nu te supăra… Dar, ştii… trebuie să consumăm şi noi ceva…
(Ion Minulescu, Corigent la limba română)
*snoavă – poveste populară;
*ghitară – chitară;
*romanță – cântec;
Scrie pe foaie răspunsurile pentru exercițiile date.
– Subiectul I
1. Transcrie din text un indice temporal și un indice spațial.
indice temporal:…………………………………………………………………………………………………….
indice spațial:…………………………………………………………………………………………………………
2. Alege A (adevărat) sau F (fals), raportându-te la textul dat:
a) Părinții lui Chiostec locuiesc la Merișani. A/F
b) Rădulescu Florian este comandant de pompieri la Giurgiu. A/F
c) Mihățiă este băiatul frizerului. A/F
d) Țăpuș Nicolae știe să cânte cu vocea. A/F
3. Precizează o trăsătură a unui personaj din fragmentul dat și menționează mijlocul de caracterizare. Ilustrează-ți răspunsul cu o secvență din text.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Precizează felul naratorului și ilustrează-ți răspunsul cu o secvență din text.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Ce structură textuală apare în finalul fragmentului?
………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Transcrie din secvența următoare un omonim și construiește un enunț în care să aibă un sens diferit. Precizează felul omonimelor: Pe mine însă ceea ce mă interesează mai mult e faptul că Țăpuș mai scrie și versuri.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Explică modul în care s-au format cuvintele subliniate în text.
cizmarului-……………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………….
niciodată…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
misterios…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Construiește un enunț în care cuvântul zece să aibă o valoare morfologică diferită față de cea din text și precizeaz-o.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Alege varianta corectă:
A. Există diftong în ambele cuvinte din seria:
a) mei, familia;
b) ceartă, ei;
c) știa, spărgeau;
d) el, băiat;
B. Au același număr de litere și același număr de sunete ambele cuvinte din seria:
a) cizmar, zece;
b) chitară, frizer;
c) cântece, mergea;
d) existență, chiar;
10. Rescrie fragmentul următor corectând greșelile de orice fel:
Nu am început compunerea cu aliniat, așa că a trebuit să o rescriu din nou. Se înoptase dar nu îmi iera de loc somn.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Subiectul al II-lea
Redactează un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în prima săptămână de școală. Integrează în text o secvență descriptivă (minimum 20 cuvinte) și una dialogată (două-trei replici).
În redactarea textului tău, vei avea în vedere:
– să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți particularitățile unui astfel de text;
– să marchezi corespunzător paragrafele;
– să respecți normele de punctuație și de ortografie;
– să îți exprimi clar ideile;
– să ai un scris lizibil;
– să respecți precizarea privind numărul numim de cuvinte.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).