Modul conjunctiv
Vreau să vină bunica mai repede la noi.
vreau – exprimă o acțiune sigură
să vină – exprimă o acțiune posibilă, realizabilă
Vreau să merg la bibliotecă săptămâna aceasta.
Trebuia să fi învățat mai mult pentru teză.
Modul conjunctiv exprimă acțiuni posibile, realizabile.
Formele verbale de conjunctiv au în componență cuvântul (marca) să.
Uneori, în anumite contexte, verbele la conjunctiv apar, la persoana a III-a, fără marca să.
Fie cum dorești.
În propoziție, verbele predicative conjugate la conjunctiv sunt predicate verbale.
Modul conjunctiv are două timpuri:
1. Timpul prezent – exprimă o acțiune ce se poate desfășura în momentul vorbirii sau după momentul vorbirii:
să citesc
Structură: marca să + formele de la modul indicativ, prezent ale verbului de conjugat (excepție face uneori personana a III-a).
mod indicativ, timp prezent mod conjunctiv, timp prezent
a citi a citi
(eu) citesc (eu) să citesc
citești să citești
citește să citească
(noi) citim (noi) să citim
citiți să citiți
citesc să citească
2. Timpul perfect – exprimă o acțiune care s-ar fi putut petrece înainte de momentul vorbirii:
Trebuia să fi citit mai mult.
Structură: marca să + verbul auxiliar a fi + forma de participiu a verbului de conjugat
să fi citit
La modul conjunctiv, timpul perfect, verbele au o singură formă pentru toate persoanele, la ambele numere.
eu să fi citit
noi să fi citit
Observații:
1. Cuvintele mai, cam, tot apar în structura formelor de conjunctiv,după marca să.
Nu știu să mai fi mai întâlnit pe cineva ca tine.
2. Forma negativă se construiește cu ajutorul cuvântului nu plasat după marca să.
să vin/să nu vin
3. Verbele la conjunctiv nu trebuie confundate cu verbele modul indicativ, timpul viitor de limbă vorbită.
să vin /o să vin
să vii/o să vii
4. Verbul a avea are la persoana a III-a, numărul singular forma să aibă, nu să aibe/să aivă/să aive.
5. Formele să deie, să ieie, să lese, să spuie, să vie, să văză, să crează nu sunt admise de norma limbii literare; formele acceptate sunt: să dea, să ia, să lase, să spună, să vină, să vadă, să creadă.
6. Conjunctivul poate fi folosit și cu valoare de imperativ.
Să ieși imediat din cameră!
7. În propozițiile interogative, conjunctivul exprimă un dubiu, o prespunere.
Să fi ajuns deja Dan?
Să vină cu noi?
Exerciții
1. Subliniază verbele la modul conjunctiv din enunțurile de mai jos:
a) Părinții ne-au spus să mergem acum acasă.
b) Chiar dacă e frig, colegii mei au ales să iasă cu toții în curtea școlii.
c) Facă ce-o vrea, nu mă mai interesează!
d) I-am cerut lui Gigi să nu întârzie.
e) Fie cum dorești.
f) Trebuia să fi ajuns deja Dan.
g) Gigi speră să ia o notă mare la teză.
h) Era bine să fi luat geaca groasă..
i) Fie ABC vârfurile unui triunghi echilaterar.
j) Bată-te Dumezeu să te bată!
k) Trecă de la mine!
2. Subliniază verbele la modul conjunctiv, apoi scrie-le în tabelul de mai jos:
a) Să fi mers mai repede, nu întârziam la spectacol.
b) Nu știu să vorbesc bine în limba rusă.
c) Trebuia să fi venit și Dan în excursie, însă nu s-a simțit bine dimineață.
d) Zică ce vrea, nu mă afectează!
e) Am învățat să desenez în creion și mă descurc destul de bine.
f) Nu îmi amintesc să fi văzut un spectacol mai bun decât acesta.
g) Să fi citit lecția înainte, știam la test.
Timpul prezent | Timpul perfect |
|
|
3. Alege A (adevărat) sau F (fals), în funcție de valoarea de adevăr a enunțurilor de mai jos:
a) În enunțul Dan a început să alerge și să țipe, deși toată lumea îi zicea să stea liniștit., există trei verbe la modul conjunctiv. A/F
b) În enunțul: Se aude că vecinul nostru vrea să plece în străinătate după sărbători., există: un verb la modul conjunctiv A/F
c) În enunțul Nu trebuia să fi stat toată noaptea să joc jocuri video, pentru ca astăzi cred că o să adorm prin autobuz., există un verb la conjunctiv, timpul prezent și un verb la conjunctiv timpul perfect. A/F
4. Pune în ordine cuvintele următoare, astfel încât să obții enunțuri corecte în limba română:
tot, să, vrea, Andrei, vină, noi, pe la;
5. Analizați verbele la modul conjunctiv din fragmentele de mai jos:
a. „Azi-dimineață am venit la școală bucuroși din cale-afară: urma să facem poză cu clasa.”
(René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Micuțul Nicolas în traducerea Ralucăi Dincă)
b. „De câte ori am așteptat
O zi din viață să-mi fi dat
O zi mi-era de-ajuns”
(Mihai Eminescu, Pe lângă plopii fără soț)
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).