Predicatul. Predicatul verbal
Copiii aleargă zilnic în
parc.
De frică, Dan a luat-o la
sănătoasa.
Hai afară!
Ce este predicatul?
Predicatul este o parte principală a propoziției
care arată, de obicei, ce face, ce este, cine este, unde este sau cum este
subiectul.
Predicatul este de
două feluri:
a) predicat verbal: Dan vorbește
foarte bine în limba engleză.
b) predicat nominal: Dan va
deveni un medic renumit.
Predicatul verbal
arată, în general, ce face ce subiectul.
Bunica a cules mai multe
flori din grădină.
Predicatul verbal se exprimă prin:
a) un verb predicativ care are
categoria modului (este conjugat la modul indicativ, conjunctiv,
condițional-optativ sau imperativ)
Săptămâna trecută am vizitat
un prieten foarte bun. (indicativ)
Să mergem mai
repede! (conjunctiv)
Pe căldura asta, aș mânca
doar înghețată. (condițional-optativ)
Citiți
integral „Amintiri din copilărie”! (imperativ)
Atenție! Predicatul verbal poate fi exprimat și prin verb cu
formă pasivă:
Mașina a fost spălată
de tata.
b) o locuțiune verbală în structura căreia verbul are
categoria modului:
Dan n-a băgat de seamă
dezordinea din jurul lui.
= n-a văzut
c) o interjecție predicativă
(iată, uite, haide, hai, haidem, na, stop, poftim, marș, bravo, ura etc)
Iată cadoul
tău!
Atenție!
Verbele predicative cu formă nepersonală de infinitiv
(a citi), gerunziu (citind) și supin (de citit)
NU sunt în propoziție predicate verbale*; ele au alte funcții sintactice.
Dan știe a vorbi în
engleză.
știe = verb
predicativ, modul indicativ, timpul prezent, persoana a III-a, numărul
singular, conjugarea a IV-a, formă afirmativă, funcție sintactică de predicat
verbal
a vorbi = verb
predicativ, formă nepersonală de infinitiv, conjugarea a IV-a, funcție
sintactică de complement direct
Observații!
1. Subiectul se
acordă cu predicatul în persoană și număr.
Voi rezolvați cel mai repede din
clasă toate problemele de la matematică.
voi = persoana a II-a, numărul plural
rezolvați = persoana a II-a, numărul
plural
2. Atunci când subiectul este exprimat prin
pronumele nehotărâte fiecare, oricare, oricine sau prin pronumele
negativ niciunul, acordul cu predicatul se face la persoana a III-a numărul singular.
Fiecare a primit un cadou.
Fiecare dintre copii a primit un cadou.
Fiecare dintre noi a primit un cadou.
Niciunul dintre elevi nu a știut răspunsul.
3. Între subiect și predicat NU se pune
virgulă decât în anumite contexte:
a) când este
intercalat un cuvânt sau un grup de cuvinte:
Dan, firește, a întârziat din nou.
Copiii, din neatenție, au lăsat ușa de la casă deschisă.
Dan, vecinul meu, a câștigat concursul de șah.
b) când este
intercalată o propoziție:
Omul de acolo, care m-a ajutat mereu, merită tot binele din
lume. .
4. Într-o frază,
numărul de predicate este egal cu numărul se propoziții.
Dan citește/1
și Maria scrie./2
(două predicate = două propoziții).
5. În funcție de
felul verbului cu funcția de predicat, propozițiile sunt:
a) afirmative: A
venit iarna.
b) negative: Nu
a venit iarna.
Exerciții
1. Transcrie
predicatele verbale din enunțurile următoare și precizează prin ce sunt
exprimate:
a) În vacanța de
vară, vreau să citesc toate cărțile recomandate de Maria.
b) Mergi mai repede,
altfel întârziem!
c) Iată-l pe Victor,
vine spre noi!
d) Dan își bate joc
de toată lumea.
e) Am observat că Dan
știe a vorbi în limba greacă.
2. Alege varianta
corectă:
a) Copiii din acest
cartier vine / vin în fiecare duminică în parc.
b) Când am intrat
sală, un grup au început / a început să aplaude.
d) Fiecare dintre
participanți va trece / vor trece prin aceste probe.
e) Dan și Victor nu a
înțeles / nu au înțeles exercițiul de la matematică.
f) Niciunul dintre
noi nu am venit / nu a venit la ora de
pregătire suplimentară.
3. Rescrie textul
următor, corectând greșelile de orice fel.
Păsările călătoare nu
s-a întors încă din țările calde. Copiii, se bucură atunci când văd stolurile
rotinduse deasupra lor.
4. Alege varianta
corectă:
A. În enunțul Săptămâna
trecută am mers împreună cu părinții mei la munte și am vizitat un castel vechi
de 300 sute de ani în care a locuit o familie de boieri., există:
a) un predicat
verbal;
b) două predicate
verbale;
c) trei predicate
verbale;
d) patru predicate
verbale;
B. În enunțul L-am
văzut pe Dan în fiecare seară alergând în parcul din cartierul nostru.,
există:
a) un predicat
verbal;
b) două predicate
verbale;
c) trei predicate
verbale;
d) patru predicate
verbale;
C. Propoziția: Toate
dulapurile din școală au fost igienizate. este:
a) afirmativă
b) negativă
5. Precizează numărul
de propoziții din fragmentul de mai jos.
N-am spus nimic. Am
tăiat două felii groase de pâine, iar pe restul am îndesat-o în spatele
chiuvetei. Jamie nu intra oricum în casă decât după ce pleca mama, iar el
împărțea întotdeauna mâncarea cu mine. (Kimberly
Brubaker Bradley, Războiul care mi-a salvat viața)
6. Analizează predicatele
verbale din textul următor, conform modelului dat:
Emil nu mai avea tată.
Mama lui muncea mult. Ondula clientele, spăla capete blonde și brune
și lucra neobosită ca să poată asigura hrana pentru ea și pentru fiul ei și ca
să poată plăti facturile de gaz, cărbunii, chiria, îmbrăcămintea, cărțile de
școală. Dar uneori era bolnavă și trebuia să stea în pat. Atunci venea doctorul
și îi prescria medicamente. Emil îi pregătea comprese calde și făcea de mâncare
pentru mama lui și pentru el. Iar când ea dormea, ștergea pe jos cu cârpa udă,
ca să n-o audă zicând: <<trebuie să mă scol, e un dezastru cumplit aici!>>
(Erich Kästner, Emil
și detectivii)
nu avea = predicat verbal,
exprimat prin verb predicativ, modul indicativ, timpul imperfect, persoana a
III-a, numărul singular, conjugarea a II-a, formă negativă
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).
Pingback:Ce Este Predicatul și Cum Se Folosește în Propoziții