Recapitulare pentru teză
Clasa a V-a
Emil nu mai avea tată. Mama lui muncea mult. Ondula clientele, spăla capete blonde și brune
și lucra neobosită ca să poată asigura hrana pentru ea și pentru fiul ei și ca
să poată plăti facturile de gaz, cărbunii, chiria, îmbrăcămintea, cărțile de
școală. Dar uneori era bolnavă și trebuia să stea în pat. Atunci venea doctorul și îi prescria
medicamente. Emil îi pregătea comprese calde și făcea de mâncare pentru mama
lui și pentru el. Iar când ea dormea, ștergea pe jos cu cârpa udă, ca să n-o
audă zicând: „trebuie să mă scol, e un dezastru cumplit aici!”
O să mă înțelegeți
acum și n-o să zâmbiți când o să vă spun că Emil era un băiat-model? Vedeți,
își iubea mama foarte mult și ar fi murit de rușine dacă ar fi stat degeaba în
vreme ce ea muncea, își făcea socotelile și iar începea să muncească. Putea el
să neglijeze temele sau să le copieze după Richard Nauman? Putea să tragă
chiulul de la școală ca ceilalți? Doar vedea cât se străduia ea ca lui să nu-i
lipsească nimic și ca să-i asigure tot ceea ce primeau sau aveau colegii lui de
la școala profesională.
Atunci cum putea el s-o înșele ori să-i facă probleme?
Așadar, Emil era un băiat-model. Dar nu aparținea acelui
fel de băieți-model care sunt
așa numai din lașitate sau din calicie sau pentru că sunt bătrânicioși. Era un
băiat-model pentru că voia să fie așa.
Se hotărâse să fie așa, la fel cum alții se hotărăsc, de exemplu, să
nu se mai ducă la cinematograf sau să nu mai mănânce bomboane. Se hotărâse să fie un
băiat-model și adesea
asta i se părea foarte greu.
Dar, când venea de Paște acasă și putea spune: „Mamă, uite-mi
notele, iar sunt primul”, era foarte mulțumit. Îi plăceau laudele care i se aduceau la
școală și în alte locuri, nu pentru bucuria pe care o avea el, ci pentru
bucuria pe care o simțea mama lui. Erą mândru când îi putea înapoia puțin, în felul lui, din ceea
ce ea făcea pentru el mereu,
fără să obosească.
(Erich
Kästner, Emil și detectivii)
Rezolvă următoarele sarcini de lucru, pornind de la
textul dat.
1. Cine este personajul principal al textului?
2. Transcrie din text un indice temporal și un indice
spațial.
3. Alege A (adevărat) sau F (fals), raportându-te la
textul dat.
a) Emil nu își ajută niciodată mama. A/F
b) Emil nu își face
mereu temele. A/F
c) Richard Nauman
este cel mai bun prieten al lui Emil. A/F
d) A fi
băiat-model i se pare greu lui Emil. A/F
e) Lui Emil îi
place să-și vadă mama bucuroasă. A/F
4. Formulează două idei principale pe baza textului dat.
5. Scrie sinonime potrivite pentru sensul din text al
cuvintelor marcate cu galben.
6. Scrie antonime potrivite pentru sensul din text al
cuvintelor marcate cu verde.
7. Transcrie din text două cuvinte care fac parte din
câmpul lexical al școlii.
8. Alege varianta corectă:
A. Propoziția Mama lui muncea mult. este:
a) simplă, afirmativă;
b) simplă,
negativă;
c) dezvoltată,
afirmativă;
d) dezvoltată,
negativă;
B. Propoziția Emil nu mai avea tată. este:
a) simplă, afirmativă;
b) simplă,
negativă;
c) dezvoltată,
afirmativă;
d) dezvoltată,
negativă;
9. Precizează felul
sunetelor din cuvintele următoare, după modelul dat: trebuia, băiat, lui,
primeau.
Model: pu-tea = CV CSV
V= vocală, S = semivocală, C = consoană
10. Alege varianta
corectă:
Ambele
cuvinte se termină în -i vocală în seria:
a) aspri, lui;
b) monștri, butoi;
c) codri, aștri;
d) bucătari, găini;
11. Precizează numărul de
sunete din cuvintele: muncea, ei, chirie, cinematograf.
12. Alege varianta
corectă din propozițiile de mai jos:
a) Dan,
scrii/scri foarte frumos cu acest stilou.
b)
Mereu i-au/iau cu mine în excursie o carte.
c) Nu creem/creiem/creăm
nimic înfricoșător.
d) Te rog, nu zi/zice nimănui secretul nostru!
e) Victor citi/citii/citiii aseară o poezie
în limba franceză.
f) Fii/fi tu însuți, nu fi/fii cum vor alții!
13. Precizează modul, timpul,
persoana și numărul pentru formele verbale marcate în text cu albastru.
14. Rescrie propoziția
următoare, trecând verbele la perfect compus, persoana a III-a, numărul
singular: Doar vedea cât se
străduia ea.
15. Transcrie o formă verbală
nepersonală din secvența următoare și numește-o: Ondula clientele, spăla
capete blonde și brune și lucra neobosită ca să poată asigura hrana pentru ea
și pentru fiul ei și ca să poată plăti facturile de gaz.
16. Construiește două enunțuri
în care verbul a avea să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare
auxiliară.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).