Recapitulare pentru teză

Clasa a V-a

 

Emil nu mai avea tată. Mama lui muncea mult. Ondula clientele, spăla capete blonde și brune și lucra neobosită ca să poată asigura hrana pentru ea și pentru fiul ei și ca să poată plăti facturile de gaz, cărbunii, chiria, îmbrăcămintea, cărțile de școală. Dar uneori era bolnavă și trebuia să stea în pat. Atunci venea doctorul și îi prescria medicamente. Emil îi pregătea comprese calde și făcea de mâncare pentru mama lui și pentru el. Iar când ea dormea, ștergea pe jos cu cârpa udă, ca să n-o audă zicând: „trebuie să mă scol, e un dezastru cumplit aici!”

O săînțelegeți acum și n-o să zâmbiți când o să vă spun că Emil era un băiat-model? Vedeți, își iubea mama foarte mult și ar fi murit de rușine dacă ar fi stat degeaba în vreme ce ea muncea, își făcea socotelile și iar începea să muncească. Putea el să neglijeze temele sau să le copieze după Richard Nauman? Putea să tragă chiulul de la școală ca ceilalți? Doar vedea cât se străduia ea ca lui să nu-i lipsească nimic și ca să-i asigure tot ceea ce primeau sau aveau colegii lui de la școala profesională.

Atunci cum putea el s-o înșele ori să-i facă probleme?

Așadar, Emil era un băiat-model. Dar nu aparținea acelui fel de băieți-model care sunt așa numai din lașitate sau din calicie sau pentru că sunt bătrânicioși. Era un băiat-model pentru că voia să fie așa.

Se hotărâse să fie așa, la fel cum alții se hotărăsc, de exemplu, să nu se mai ducă la cinematograf sau să nu mai mănânce bomboane. Se hotărâse să fie un băiat-model și adesea asta i se părea foarte greu.

Dar, când venea de Paște acasă și putea spune: „Mamă, uite-mi notele, iar sunt primul”, era foarte mulțumit. Îi plăceau laudele care i se aduceau la școală și în alte locuri, nu pentru bucuria pe care o avea el, ci pentru bucuria pe care o simțea mama lui. Erą mândru când îi putea înapoia puțin, în felul lui, din ceea ce ea făcea pentru el mereu, fără să obosească.

                                                                                    (Erich Kästner, Emil și detectivii)

 

Rezolvă următoarele sarcini de lucru,  pornind de la textul dat.

1. Cine este personajul principal al textului?

2. Transcrie din text un indice temporal și un indice spațial.

3. Alege A (adevărat) sau F (fals), raportându-te la textul dat.

  a) Emil nu își ajută niciodată mama.                                                A/F

  b) Emil nu își face mereu temele.                                                     A/F

  c) Richard Nauman este cel mai bun prieten al lui Emil.                 A/F

  d) A fi băiat-model i se pare greu lui Emil.                                      A/F

 e) Lui Emil îi place să-și vadă mama bucuroasă.                              A/F

 

4. Formulează două idei principale pe baza textului dat.

 

5. Scrie sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu galben.

6. Scrie antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu verde.

7. Transcrie din text două cuvinte care fac parte din câmpul lexical al școlii.

8. Alege varianta corectă:

A. Propoziția Mama lui muncea mult. este:

    a) simplă, afirmativă;

    b) simplă, negativă;

    c) dezvoltată, afirmativă;

    d) dezvoltată, negativă;

 

B. Propoziția Emil nu mai avea tată. este:

    a) simplă, afirmativă;

    b) simplă, negativă;

    c) dezvoltată, afirmativă;

    d) dezvoltată, negativă;

 

9. Precizează felul sunetelor din cuvintele următoare, după modelul dat: trebuia, băiat, lui, primeau.

Model: pu-tea =  CV CSV

V= vocală, S = semivocală, C = consoană

 

10. Alege varianta corectă:

                         Ambele cuvinte se termină în -i vocală în seria:

a)      aspri, lui;

b)      monștri, butoi;

c)      codri, aștri;

d)      bucătari, găini;

11. Precizează numărul de sunete din cuvintele: muncea, ei, chirie, cinematograf.

12. Alege varianta corectă din propozițiile de mai jos:

                        a) Dan, scrii/scri foarte frumos cu acest stilou.

                        b) Mereu i-au/iau cu mine în excursie o carte.

                        c) Nu creem/creiem/creăm nimic înfricoșător.

                        d) Te rog, nu zi/zice nimănui secretul nostru!

                        e) Victor citi/citii/citiii aseară o poezie în limba franceză.

                        f) Fii/fi tu însuți, nu fi/fii cum vor alții!

13. Precizează modul, timpul, persoana și numărul pentru formele verbale marcate în text cu albastru.

14. Rescrie propoziția următoare, trecând verbele la perfect compus, persoana a III-a, numărul singular: Doar vedea cât se străduia ea.

15. Transcrie o formă verbală nepersonală din secvența următoare și numește-o: Ondula clientele, spăla capete blonde și brune și lucra neobosită ca să poată asigura hrana pentru ea și pentru fiul ei și ca să poată plăti facturile de gaz.

16. Construiește două enunțuri în care verbul a avea să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare auxiliară.

 

 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Recapitulare pentru teză (2) – clasa a V-a
Etichetat pe:    

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *