Recapitulare pentru teză

Clasa a VI-a

 

Citește cu atenție textul de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate:

 

Mă numesc August, să știți. Nu vă voi descrie cum arăt. Indiferent ce grozăvie v-ați imagina, probabil că este mai rău. […]

Săptămâna viitoare voi începe clasa a cincea. Până acum n-am mai fost niciodată la o școală adevărată, așa că sunt mort de frică. Lumea crede că nu m-am dus la școală din cauza înfățișării mele, dar nu-i ăsta motivul. Nu m-am dus din cauza operațiilor. De când m-am născut, am fost operat de douăzeci și șapte de ori. […]

Aș fi avut și mai mari emoții față de întâlnirea cu domnul Tushman, directorul, dacă aș fi știut că urma să mă mai întâlnesc și cu niște copii de la această școală nouă. Dar n-am știut nimic, așa că eram destul de voios. Mă gândeam întruna la toate glumele pe care le făcuse tata despre numele domnului Tushman. M-am dus cu mama la Școala Beecher cu câteva săptămâni înainte de începerea cursurilor. Domnul Tushman ne aștepta la intrare și când l-am văzut, am început din nou să chicotesc. Cu toate acestea, nu arăta deloc așa cum îmi închipuisem. […] Arăta cât se poate de normal. Era înalt și slab. Era bătrân, dar nu foarte bătrân. Părea de treabă. Mai întâi a dat mâna cu mama.

— Bună ziua, domnule Tushman, mă bucur să ne revedem, a zis mama. Vi-l prezint pe August, băiatul meu.

Domnul Tushman m-a privit drept în față, a zâmbit și a dat din cap. Mi-a întins mâna.

    Bună, August, a zis el, absolut normal. Îmi face plăcere te cunosc.

— Bună, am mormăit eu, lăsându-mi mâna în mâna lui și privind în jos, spre picioare.

Purta adidași roșii.

(R.J. Palacio, Minunea – fragment adaptat)

 

Rezolvă următoarele sarcini de lucru,  pornind de la textul dat.

Partea I                                                                                                         

 

A.

1.  Alege A (adevărat) sau F (fals), raportându-te la textul dat:                                                                                                                                                                                            

            a) August termină clasa a V-a.                                                            A/F

            b) August nu a mers la școală, din cauza operațiilor.                         A/F

            c) August merge cu mama sa la Școala Becheer.                               A/F

            d) Domnul Tushman arată ciudat.                                                      A/F

 

2. Transcrie din text un indice temporal și un indice spațial.                                    

3. Alege varianta corectă:                                                                                          

Naratorul este:

a)      și personaj, fiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana I;

b)      același cu autorul textului;

c)      doar observator, nefiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana a III-a.

4. Transcrie din text două trăsături ale unui personaj.                                               

B.       

 5. Scrie sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu verde: voios, îmi închipuisem, întruna.                                                                                                          

6. Transcrie din secvențele următoare un omonim și construiește un enunț în care să aibă un sens diferit de cel din text: dacă aș fi știut că urma să mă mai întâlnesc și cu niște copii de la această școală nouă.                                                                                                             

7. Construiește trei enunțuri prin care să demonstrezi polisemia verbului „a intra”.

8. Alege varianta corectă:                                                                                          

                        A: Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

a)      voi, grozăvie;

b)      nou, știut;

c)      este, lui;

d)      ziua, nevoit;

 

          B: Conțin triftong ambele cuvinte din seria:

a)      veneau, munceau;

b)      eu, întâlnirea;

c)      picioare, inimioară;

d)       vorbeau, leoaică;

 

9. Subliniază varianta corectă din fiecare propoziție de mai jos:                              

                        a) Dan crează/creează/creiază momente extraordinare la spectacolele sale.

                        b) Gigi nu așează/așază niciodată lucrurile în ordine.

                        c) Mi-a spus Gina că fiul ei nu dormi/dormii/dormiii deloc astăzi.

                        d) În sală nu mai a rămas/nu a mai rămas nimeni.

                        e) Ieri tu nu făcuseși/făcusei tema la română. Astăzi ai făcut-o?

                        f) Bunica vroia/voia să vină pe la noi, dar s-a răzgândit.

 

10. Precizează modul, timpul, persoana și numărul pentru formele verbale marcate în text cu galben.                                                                                                                  

 

11.Rescrie propoziția următoare, trecând verbul la modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a III-a, numărul singular: Mai întâi a dat mâna cu mama.                           

                                               

12. Construiește două enunțuri în care verbul „a vrea” să aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare auxiliară.                                                                                                            

13. Transcrie din paragraful al treilea un predicat nominal și precizează partea de vorbire prin care este exprimat numele predicativ.

14. Precizează felul subiectului din propoziția următoare: Aș fi avut și mai mari emoții față de întâlnirea cu domnul Tushman.

 

Partea a II-a                                                                                                               20 de puncte

Imaginează-ți că ești în vacanța de iarnă și pleci într-o excursie cu clasa, la munte.

Scrie o notă de jurnal, de cel puțin 110 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută într-o zi din vacanță. Data redactării  jurnalului este 2 ianuarie 2022.

În redactarea textului tău, vei avea în vedere:

          să respecți tema și să prezinți întâmplarea sub forma unei narațiuni la persoana I;

          să respecți etapele unei narațiuni;

          să te exprimi corect, clar și adecvat;

          să respecți normele de ortografie și de punctuație;

          să scrii lizibil și să așezi textul în pagină.

 

Punctajul pentru compunere se acordă astfel:

• conținutul compunerii – 12 puncte

• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudine gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; respectarea normelor de ortografie – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitate – 1 punct)

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Recapitulare pentru teză (1) – clasa a VI-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *