Recapitulare pentru teză
Citește cu atenție textul de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele
formulate:
— Ada! Pleacă de la fereastră! s-a răstit mama.
M-a apucat de braț, m-a tras, iar
eu m-am rostogolit de pe scaun și am căzut pe podea.
— Îl salutam pe Stephen White, atâta tot.
Știam bine că nu trebuia să-i
răspund, dar uneori mă
lua gura pe dinainte. În vara aceea aveam să învăț să lupt.
Mama m-a plesnit. Tare. M-am izbit cu capul
de piciorul scaunului și câteva clipe am văzut stele verzi.
— Nu vorbești cu nimeni! a zis
mama. Te-am lăsat la geam de bună la suflet ce sunt, dar îl bat în scânduri
dacă mai scoți nasul; darmite să vorbești cu cineva!
— Dar Jamie e-afară, am mormăit
eu.
— Și de ce n-ar fi? a zis mama. El nu este
olog ca tine.
Mi-am mușcat buzele împiedicând
cuvintele să iasă și am scuturat din cap ca să mă dezmeticesc. Apoi am văzut
urma de sânge de pe podea. Dumnezeule! Nu-l curățasem
pe tot, azi după-amiază! Dacă îl vedea mama, punea lucrurile cap la cap cât ai
clipi și dădeam de naiba! M-am târât pe fund până am acoperit pata de sânge și mi-am strâns sub mine
piciorul beteag.
— Mai bine mi-ai face un ceai, a
zis mama.
S-a așezat pe marginea patului și
a început să-și ruleze ciorapii in jos, fluturându-mi pe sub nas picioarele ei
sănătoase.
— Îndată plec la lucru.
— Da, mamă.
Am tras scaunul de la geam într-o
parte ca să ascund sângele. M-am târât pe podea, cu piciorul plin de zgaibe
ferit de ochii mamei. M-am cățărat pe cel de-al doilea scaun din casa noastră,
am aprins ochiul mașinii cu gaz și am pus ceainicul deasupra. […]
Îmi pusesem și mie o cană de
ceai. Am luat o înghițitură zdravănă și am simțit lichidul fierbinte
alunecându-mi pe gât până în măruntaie
— Taie-mi niște pâine și picură
untură pe felii. Pregătește câteva și pentru fratele tău.
Apoi a râs.
— Dacă mai rămâne ceva pâine,
arunc-o pe fereastră. Să vedem
dacă îi place lui Stephen White ce mănânci tu la cină. Ce zici de asta?
N-am spus nimic. Am tăiat două
felii groase de pâine, iar pe restul am îndesat-o în spatele chiuvetei. Jamie
nu intra oricum în casă decât după ce pleca mama, iar el împărțea întotdeauna mâncarea cu
mine.
Când ceaiul a fost gata, mama a
venit să-și ia cana.
— Văd cum te uiți, fetițo, a zis ea. Să nu
crezi că mă poți duce de nas. Ai noroc că te accept așa cum ești. Habar n-ai tu
cât de rău ți-ar putea fi.
Îmi pusesem și mie o cană de
ceai. Am luat o înghițitură zdravănă
și am simțit lichidul fierbinte alunecându-mi pe gât până în măruntaie. Mama nu
glumea. Dar nici eu.
(Kimberly Brubaker Bradley, Războiul
care mi-a salvat viața)
Rezolvă următoarele sarcini de lucru, pornind de la
textul dat.
1.
Precizează
personajele din fragmentul de mai sus.
2.
Transcrie
din text un indice temporal și un indice spațial.
3.
Formulează
pe baza textului două idei principale.
4.
Precizează
o trăsătură a unui personaj și ilustrează-ți
răspunul cu o secvență din text.
5. Alege varianta corectă:
Naratorul este:
a) și personaj, fiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana
I;
b) același cu autorul textului;
c) doar observator, nefiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la
persoana a III-a.
d)
6.
Transcrie
din text două cuvinte care fac parte din câmpul lexical al alimentelor.
7.
Scrie
sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu verde.
8.
Scrie
antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu galben.
9.
Transcrie
din secvențele următoare un omonim și construiește un enunț în care să aibă un
sens diferit: În vara aceea aveam să învăț să lupt; și mi-am strâns sub mine
piciorul beteag.
10. Construiește patru enunțuri prin care să demonstrezi
polisemia verbului a scoate.
11. Construiește un enunț în care cuvântul fereastră să
aibă sens figurat.
12. Precizează numărul sunete din cuvintele: piciorul,
ghemuit, ceai, place.
13. Alege varianta corectă:
A. Conțin diftong ambele cuvinte din seria:
a)
fereastră,
piciorul;
b)
ea,
podea;
c)
pâine,
doilea;
d)
geam,
el;
B. Sunt corect despărțite
în silabe, ambele cuvinte din seria:
a) tra-u-mă,
geo-gra-fi-e;
b) con-ti-nu-a-re, coa-for;
c) bom-bo-nie-ră,
ca-sie-ri-e;
d) fe-rea-stră, sân-ge;
14. Transcrie din al doilea paragraf un cuvânt care conține
vocale în hiat.
15. Construiește două enunțuri în care să folosești:
a)
verbul
a dormi ( la modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a III-a,
numărul singular);
b)
verbul
a apărea (la modul condițional-optativ, timpul prezent, persoana I,
numărul singular);
16. Transcrie din text o formă verbală în structura căreia
există un verb auxiliar. Încercuiește verbul auxiliar.
17. Precizează modul și timpul formelor verbale marcate în
text cu roșu.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).