Recapitulare pentru teză

Citește cu atenție textul de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate:

 

— Ada! Pleacă de la fereastră! s-a răstit mama.

M-a apucat de braț, m-a tras, iar eu m-am rostogolit de pe scaun și am căzut pe podea.

— Îl salutam pe Stephen White, atâta tot.

Știam bine că nu trebuia să-i răspund, dar uneori mă lua gura pe dinainte. În vara aceea aveam să învăț să lupt.

Mama m-a plesnit. Tare. M-am izbit cu capul de piciorul scaunului și câteva clipe am văzut stele verzi.

— Nu vorbești cu nimeni! a zis mama. Te-am lăsat la geam de bună la suflet ce sunt, dar îl bat în scânduri dacă mai scoți nasul; darmite să vorbești cu cineva!

— Dar Jamie e-afară, am mormăit eu.

— Și de ce n-ar fi? a zis mama. El nu este olog ca tine.

Mi-am mușcat buzele împiedicând cuvintele să iasă și am scuturat din cap ca să mă dezmeticesc. Apoi am văzut urma de sânge de pe podea. Dumnezeule! Nu-l curățasem pe tot, azi după-amiază! Dacă îl vedea mama, punea lucrurile cap la cap cât ai clipi și dădeam de naiba! M-am târât pe fund până am acoperit pata de sânge și mi-am strâns sub mine piciorul beteag.

— Mai bine mi-ai face un ceai, a zis mama.

S-a așezat pe marginea patului și a început să-și ruleze ciorapii in jos, fluturându-mi pe sub nas picioarele ei sănătoase.

— Îndată plec la lucru.

— Da, mamă.

Am tras scaunul de la geam într-o parte ca să ascund sângele. M-am târât pe podea, cu piciorul plin de zgaibe ferit de ochii mamei. M-am cățărat pe cel de-al doilea scaun din casa noastră, am aprins ochiul mașinii cu gaz și am pus ceainicul deasupra. […]

Îmi pusesem și mie o cană de ceai. Am luat o înghițitură zdravănă și am simțit lichidul fierbinte alunecându-mi pe gât până în măruntaie

— Taie-mi niște pâine și picură untură pe felii. Pregătește câteva și pentru fratele tău.

Apoi a râs.

— Dacă mai rămâne ceva pâine, arunc-o pe fereastră. Să vedem dacă îi place lui Stephen White ce mănânci tu la cină. Ce zici de asta?

N-am spus nimic. Am tăiat două felii groase de pâine, iar pe restul am îndesat-o în spatele chiuvetei. Jamie nu intra oricum în casă decât după ce pleca mama, iar el împărțea întotdeauna mâncarea cu mine.

Când ceaiul a fost gata, mama a venit să-și ia cana.

 — Văd cum te uiți, fetițo, a zis ea. Să nu crezi că mă poți duce de nas. Ai noroc că te accept așa cum ești. Habar n-ai tu cât de rău ți-ar putea fi.

Îmi pusesem și mie o cană de ceai. Am luat o înghițitură zdravănă și am simțit lichidul fierbinte alunecându-mi pe gât până în măruntaie. Mama nu glumea. Dar nici eu.

                                                                                (Kimberly Brubaker Bradley, Războiul care mi-a salvat viața)

Rezolvă următoarele sarcini de lucru,  pornind de la textul dat.

1.      Precizează personajele din fragmentul de mai sus.

2.      Transcrie din text un indice temporal și un indice spațial.

3.      Formulează pe baza textului două idei principale.

4.      Precizează o trăsătură a unui personaj și ilustrează-ți  răspunul cu o secvență din text.

5.      Alege varianta corectă:                                                                                        

Naratorul este:

a)      și personaj, fiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana I;

b)      același cu autorul textului;

c)      doar observator, nefiind implicat în acțiune și relatând întâmplările la persoana a III-a.

d)       

6.      Transcrie din text două cuvinte care fac parte din câmpul lexical al alimentelor.

7.      Scrie sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu verde.

8.      Scrie antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu galben.

9.      Transcrie din secvențele următoare un omonim și construiește un enunț în care să aibă un sens diferit: În vara aceea aveam să învăț să lupt; și mi-am strâns sub mine piciorul beteag.

10.  Construiește patru enunțuri prin care să demonstrezi polisemia verbului a scoate.

11.  Construiește un enunț în care cuvântul fereastră să aibă sens figurat.

12.  Precizează numărul sunete din cuvintele: piciorul, ghemuit, ceai, place.

13.  Alege varianta corectă:

A. Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

a)      fereastră, piciorul;

b)      ea, podea;

c)      pâine, doilea;

d)      geam, el;

                    B. Sunt corect despărțite în silabe, ambele cuvinte din seria:

                        a) tra-u-mă, geo-gra-fi-e;

                        b) con-ti-nu-a-re, coa-for;

                       c) bom-bo-nie-ră, ca-sie-ri-e;

                        d) fe-rea-stră, sân-ge;

14.  Transcrie din al doilea paragraf un cuvânt care conține vocale în hiat.

15.  Construiește două enunțuri în care să folosești:

a)      verbul a dormi ( la modul indicativ, timpul perfect simplu, persoana a III-a, numărul singular);

b)      verbul a apărea (la modul condițional-optativ, timpul prezent, persoana I, numărul singular);

16.  Transcrie din text o formă verbală în structura căreia există un verb auxiliar. Încercuiește verbul auxiliar.

17.  Precizează modul și timpul formelor verbale marcate în text cu roșu.

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Recapitulare pentru teză (2) – clasa a VI-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *