Recapitulare
pentru teză
Clasa
a V-a
Citește cu
atenție textul dat:
Da, am fugit de-acasă! Stăteam și
mă jucam cuminte în sufragerie și am vărsat o sticluță cu cerneală pe covorul cel nou. Și doar
pentru atâta lucru Mama a venit și m-a luat la ceartă. Așa că am început să
plâng și i-am zis c-o
să plec de tot și că o să le pară rău…
— Ce târziu s-a
făcut! Trebuie să merg la cumpărături, a spus Mama și-a ieșit.
M-am dus în camera
mea să-mi iau ce-mi trebuie ca să fug de-acasă. Mi-am luat ghiozdanul și am pus
în el mașinuța roșie de la mătușa Eufrosina, locomotiva de la trenulețul cu
arc, cu vagonul de marfă, că doar el mi-a mai rămas, celelalte s-au stricat, și
o bucățică de ciocolată pe care am păstrat-o de la gustarea dintre mese. Mi-am
luat și pușculița: cine știe? dacă o să am nevoie de bani? Și-apoi am fugit.
Noroc că Mama era la cumpărături, sigur
mi-ar fi zis că n-am voie să plec de-acasă. După ce am ajuns în stradă, am
luat-o la fugă. Știu,
Mama și Tata o să sufere cumplit, iar eu o să mă întorc după mult timp, când ei
o să fie foarte-foarte bătrâni, așa cum e buni, iar eu o să fiu foarte-foarte
bogat, o să am un avion mare de tot, o mașină mare-mare și-un covor numai al
meu, pe care să vărs câtă cerneală vreau, și ei o să fie tare bucuroși când o să mă vadă.
Și, uite-așa, tot
alergând, am ajuns în fața casei lui Aristide. Aristide e un prieten de-al meu,
care e foarte gras și mănâncă tot timpul. Cred că v-am mai zis de el. Aristide stătea la intrare și tocmai
mânca o turtă dulce.
— Unde te duci? m-a
întrebat, mușcând o bucată zdravănă din turta dulce.
I-am explicat că am
fugit de-acasă și l-am întrebat dacă vrea să vină și el cu mine.
Când o să
ne-ntoarcem, după o grămadă de ani, o să fim foarte-foarte bogați, o să avem avioane
și mașini, și părinții noștri o să fie tare bucuroși când o să ne vadă și n-o să ne mai certe
niciodată, i-am zis eu.
Dar Aristide n-avea
niciun chef să vină.
—Ai luat-o razna,
mi-a zis. Mama o să facă
diseară varză cu slănină și cârnați. N-am cum să plec de-acasă, îți dai seama.
Așa că mi-am luat
rămas-bun de la Aristide, iar el mi-a făcut cu mâna pe care o avea liberă, căci
cu mâna cealaltă își îndesa turta dulce în gură.
Am trecut de colțul
străzii și m-am oprit un pic. Îl văzusem pe Aristide și mi se făcuse foame. Așa că am mâncat
bucățica de ciocolată ca să prind putere pe drum. Voiam să mă duc foarte-foarte
departe, într-un
loc unde Mama și Tata să nu mă poată găsi, în China sau în Arcachon, unde am
fost noi în vacanță anul trecut, și faci o groază de la noi de-acasă până
acolo: mare, scoici…
(René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Micuțul Nicolas în
traducerea Ralucăi Dincă)
Rezolvă următoarele sarcini de lucru, pornind de la textul dat.
Partea I
1.
Textul
de mai sus este literar sau nonliterar? Argumentează-ți răspunsul.
2.
Transcrie
din text doi indici spațiali.
3.
Alege A (adevărat) sau F (fals), raportându-te la textul
dat.
a)
Personajul
povestitor pleacă de acasă pentru că este certat de masa sa. A/F
b)
Personajul
povestior ia cu el trenulețul de la mătușa Eufrosina. A/F
c)
Aristide
este coleg cu personajul povestitor. A/F
d)
Aristide
mănâncă turtă dulce în spatele casei. A/F
e)
Aristide
nu pleacă de acasă pentru a nu-și supăra mama. A/F
f)
Cu
un an în urmă personajul narator a fost în vacanță în Chile și în Arcachon. A/F
4.
Formulează
pe baza textului două idei principale.
5.
Scrie
sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu verde.
6.
Scrie
antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu galben.
7.
Transcrie
din text trei cuvinte care fac parte din câmpul lexical al alimentelor.
8.
Precizează
felul propoziției următoare, după criteriul alcătuirii: Îl văzusem pe
Aristide.
9.
Precizează
felul sunetelor din cuvintele următoare, după modelul dat: nevoie, voiam,
apoi.
Model: stă-team = CCV
CSVC
V= vocală, S =
semivocală, C = consoană
10. Alege din seria următoare doar cuvintele care se termină în
-i vocală: metri, trei, oameni, socri, mai, nori, albaștri.
11. Precizează numărul de sunete din cuvintele: fugit, eu,
ciocolată, chef.
12. Alege varianta corectă:
a) Chitaristul creează/crează/creiază un moment emoționant
la sfârșitul fiecărui concert.
b) Dan așază/așează mereu lucrurile în ordine.
c) Gigi, știu că ieri nu îți făcusei/făcuseși tema la
matematică. Astăzi ai făcut-o?
d) Vii/vi azi la mine?
e) Copilul nu dormii/dormi/dormiii deloc azi-noapte.
f) Nu fă/face gălăgie, te rog!
g) Mai a întrebat/A mai întrebat Victor de
mine?
h) Nu agreiem/agreăm/agreem deloc persoanele
violente.
i) Fi/Fii cuminte, nu
fi/fii neastâmpărat!
j) Voia/Vroia să vină și Dan
la bibliotecă.
13. Precizează modul, timpul, persoana și numărul pentru
verbele marcate în text cu albastru.
14. Transcrie din secvența următoare forma verbală
nepersonală și numește-o: Voiam să mă duc foarte-foarte departe, într-un loc
unde Mama și Tata să nu mă poată găsi.
15. Transcrie din text o formă verbală în a cărei structură
există un verb auxiliar, apoi precizează modul și timpul formei transcrise.
16. Construiește două enunțuri în care verbul „a vrea” să
aibă, pe rând, valoare predicativă și valoare auxiliară.
Partea
a II-a
Redactează un text narativ, de minimum 100 de cuvinte,
care să reprezinte o continuare a fragmentului extras din opera Micuțul Nicolas.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).