Exerciții

Clasa a VII-a

 

Citește cu atenție textul de mai jos și rezolvă cerințele date.

Atât de fragedă, te-asameni
Cu floarea albă de cireș,
Și ca un înger dintre oameni
În calea vieții mele ieși.

Abia atingi covorul moale,
Mătasa sună sub picior,
Și de la creștet pân-în poale
Plutești ca visul de ușor.

Din încrețirea lungii rochii
Răsai ca marmura în loc –
S-atârnă sufletu-mi de ochii
Cei plini de lacrimi și noroc.

O, vis ferice de iubire,
Mireasă blândă din povești,
Nu mai zâmbi! A ta zâmbire
Mi-arată cât de dulce ești,

Cât poți cu-a farmecului noapte
Să-ntuneci ochii mei pe veci,
Cu-a gurii tale calde șoapte,
Cu-mbrățișări de brațe reci.
[…]

                        (Mihai Eminescu, Atât de fragedă…)                                                            

Partea I

1.      Precizează tipul de rimă din a doua strofă a poeziei și măsura versului: Atât de fragedă, te-asameni.           

2.      Transcrie din text două mărci diferite ale subiectivității.                              

3.      Prezintă în minimum 50 de cuvinte tema poeziei de mai sus.          

4.      Transcrie din text două figuri de stil diferite și precizează felul lor.             

5.      Prezintă în minimum 40 de cuvinte semnificația unei figuri de stil transcrise din text.

6.      Asociază textul Atât de fragedă… de Mihai Eminescu cu un alt text liric și prezintă, în minimum 60 de cuvinte, o asemănare și/sau o deosebire între ele.

7.      Completează tabelul dat cu informațiile potrivite:

Substantiv

Felul

Genul

Numărul

floarea

 

 

 

covorul

 

 

 

mireasă

 

 

 

 

8. Alege varianta corectă:

a)      Am luat de la magazin mai multe ciocolăți / ciocolate.

b)      Dan a găsit pe stradă două monede / monezi de 50 de bani.

c)      Sunetul acestor pâraie / pârâuri mă liniștește.

d)      În această zonă a magazinului sunt doar aragaze / aragazuri.

e)      Această chiuvetă / ghiuvetă trebuie schimbată.

f)       Bunica zice că aceste vremi / vremuri sunt ciudate.

g)      Gigi bea doar expresso / espresso.

h)      Vreau să îmi mai iau un maiou / maieu ca acesta, pentru că îmi place prea mult.

i)       Am citit mai multe esee / eseuri despre puterea binelui în lume.

j)       Nu știam că Gigi are o fiică / fică,

k)      Cred că ai deveni un adoleșcent / adolescent prea răsfățat.

l)       De câteva zile, am mari dureri de stomag / stomac.

m)   Protestatarii din Piața Victoriei aveau niște pancarte / pancarde foarte interesante.

n)      În bucătărie o să punem, deocamdată, doar linoleu / linoleum.

o)      Nu am fost în Israel / Izdrael / Isdrael niciodată.

p)      Funeraliile / Funerariile din Marea Britanie au fost un eveniment marcant al secolului.

q)      Este plin de excroci / escroci în zona noastră.

r)       Nu am făcut operație de ampendicită / apendicită / apenticită.

s)      Am lăsat mașina în marșarier / marșalier.

t)       Nimeni de aici nu știe să danseze tangou / tango.

u)      Îmi place noul tău pulover / plover / plovăr.

v)      Prăjitura este făcută cu foitaj / foietaj.

w)    Am doar o bacnotă / bancnotă de 100 de lei.

x)      Cred că încărcătorul are ștecărul / ștecherul stricat.

 

9. Construiește enunțuri în care să folosești, pe rând:

            a) un substantiv colectiv;

            b) un substantiv defectiv de numărul singular;

            c) un substantiv defectiv de numărul plural;

            d) o locuțiune prepozițională care cere cazul acuzativ;

            e) o locuțiune prepozițională care cere cazul genitiv;

            f) o prepoziție care cere cazul dativ.

 

10. Precizează cazul și funcția sintactic pentru cuvintele marcate cu verde în text.

11. Analizează substantivul marcat cu galben în text, precizând: felul, genul, numărul, articolul (dacă este articulat), cazul, funcția sintactică.

12. Subliniază locuțiunile substantivale și adjectivale din enunțurile următoare și scrie câte un sinonim pentru fiecare:

            a) Aducerile aminte îmi provoacă o stare de tristețe.

            b) Nu mai suport bătaia de joc.

            c) Nu sunt de acord cu punerea la cale a acestei farse.

            d) Noii noștri vecini sunt oameni de treabă.

            f) Bunicul este un om cu scaun la cap și nu ar da niciodată dovadă iresponsabilitate.

           

13. Transcrie adjectivele din ultima strofă și precizează felului lor, numărul de forme și gradul de comparație la care se află.

14. Trece adjectivul proaspăt la toate gradele de comparație.

15. Taie intrusul din fiecare serie:

            a) înalt, colorat, interesant, maxim, visător;

            b) viu, moale, credul, important, uscat;

            c) dur, superinteligent, frumos, cuminte, plăcut;

16. Construiește două enunțuri în care să folosești adjectivul frumos la gradul superlativ absolut de superioritate, exprimat prin două mijloace expresive diferite.

17. Analizează adjectivele subliniate în poezie.

18. Rescrie fragmentul următor, corectând greșelile de orice natură:

Dragele mele colege, abia aștept să ne vedem Sâmbătă la concert. Mi-a luat o foarte frumoasă rochie roză.              

           

Partea a II-a

Scrie un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți mesajul/o semnificație a textului selectat din Atât de fragedă… de Mihai Eminescu.

În redactarea textului:

• vei preciza mesajul/o semnificație a textului, prin referire la temă;

• vei prezenta imagini artistice;

• vei interpreta două figuri de stil diferite, relevante pentru mesaj/semnificație;

• vei menționa o emoție exprimată/un sentiment exprimat în textul poetic, justificându-ți alegerea.

Ordinea integrării reperelor în cuprinsul compunerii este la alegere.



 

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Textul liric, substantivul, adjectivul – exerciții (clasa a VII-a)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *