Evaluare

Clasa a VII-a

Citește cu atenție textul de mai jos și rezolvă cerințele date.

Când amintirile-n trecut
Încearcă să mă cheme,
Pe drumul lung și cunoscut
Mai trec din vreme-n vreme.

Deasupra casei tale ies
Și azi aceleași stele,
Ce-au luminat atât de des
Înduioșării mele.

Și peste arbori răsfirați
Răsare blânda lună,
Ce ne găsea îmbrățișați
Șoptindu-ne-mpreună.

A noastre inimi își jurau
Credință pe toți vecii,
Când pe cărări se scuturau
De floare liliecii.

Putut-au oare-atâta dor
În noapte să se stingă,
Când valuri de izvor
N-au încetat să plângă,

Cum luna trece prin stejari
Urmând mereu în cale-și
Când ochii tăi, tot încă mari,
Se uită dulci și galeși?

            (Mihai Eminescu, Când amintirile….)

galeș  – drăgăstos, duios

Subiectul I (70 de puncte)

1.      Precizează tipul de rimă din a doua strofă a poeziei și măsura versului: Când amintirile-n trecut                                                                                                               6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………           

2.      Prezintă în minimum 50 de cuvinte tema poeziei de mai sus.                       6 puncte

………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..           

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..           

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

           

3.      Transcrie din text două figuri de stil diferite și precizează felul lor.              6 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………..

4.      Prezintă în minimum 40 de cuvinte semnificația unei figuri de stil transcrise din text.

                                                                                                                        6 puncte

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

5.      Transcrie două substantive din ultima strofă a poeziei și precizează pentru fiecare genul și numărul:                                                                                                            6 puncte

Substantivul transcris

Genul

Numărul

 

 

 

 

 

 

6. Precizează cazul și funcția sintactică pentru substantivele marcate cu verde în text.   14 puncte

            amintirile …………………………………………..

            (deasupra) casei …………………………………..

            înduioșării …………………………………………

            (peste) arbori ……………………………………….

            credință ……………………………………………

            (de) floare ………………………………………….

            (de) izvor …………………………………………..

7. Transcrie două adjective din prima stofă și precizează pentru fiecare felul, gradul de comparație la care se află și funcția sintactică.                                                         8 puncte

Adjectivul transcris

Felul

Gradul de comparație

Funcția sintactică

 

 

 

 

 

 

 

8. Construiește un enunț în care să folosești un substantiv defectiv de numărul plural (1) și un enunț în care să folosești adjectivul puternic la gradul superlativ absolut, exprimat printr-un mijloc expresiv (2).                                                                                                   6 puncte

(1)……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

(2) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

9. Subliniază cu o linie locuțiunile substantivale și cu două linii locuțiunile adjectivale din enunțurile de mai jos:                                                                                                       6 puncte

            a) Îmi place de Dan că este un om la locul lui.

            b) Nu sunt de acord cu punerea la cale a acestei farse.

            c) Vecinii noștri de la țară sunt cu nasul pe sus și nu înțeleg de ce.

            d) Acum este prea târziu pentru păreri de rău.

            e) Ceea ce mi-ați făcut este o bătaie de joc.

            f) Oamenii de treabă se integrează repede oriunde.

10. Rescrie fragmentul următor, corectând greșelile de orice fel.                              6 puncte

Am fost Duminică la magazin și mi-am cumpărat din propri bani mai multe maieuri și un plovăr, pentru că nu mai aveam. I-am atras atenția la vânzătoare, pentru că îmi dăduse rest o bacnotă ruptă.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Subiectul al II-lea (20 de puncte)

Redactează un text, de cel puțin 130 de cuvinte, în care să descrii un prieten.

În redactarea textului tău, vei avea în vedere:

·         să precizezi detalii semnificative portretul fizic și/sau (datele de identificare) (chipul, statura, îmbrăcămintea obișnuită a persoanei alese etc);

·         să prezinți două trăsături morale sugerate de înfățișarea sa și un comportament obișnuit al prietenului tău;

·         să prezinți o emoție puternică pe care ai simți-o într-un moment în care erai  împreună cu persoana descrisă;

·         să folosești în compunerea ta două epitete și o comparație, pe care să le subliniezi;

·         să respecți normele ortografice și de punctuație;

 

·         să ai o așezare în pagină corectă și un scris lizibil.

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Evaluare (text liric, substantiv, adjectiv) – clasa a VII-a
Etichetat pe:                                

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *