Evaluare
Clasa a VII-a
1. Grupează următoarele forme pronominale, în funcție de felul lor: ale noastre, cui, ceva, își, mine, nimic, dânsei, tuturor, aceluia. 9 puncte
personal | personal de politețe | reflexiv | demonstrativ | posesiv | nehotărât | negativ | relativ |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Transcrie două pronume personale din fragmentului următor și precizează, pentru fiecare, persoana, numărul, cazul și funcția sintactică: 5 puncte
„Înţelese atunci că glasul venea dinăuntrul peştişorului, îl despică şi găsi în el un băieţel mititel-mititel, dar perfect alcătuit, cu picioare, cu mâini şi feţişoară, toate la locul lor, atâta doar că pe spinare avea două aripioare, ca de peşte.” (Gianni Rodari, Pescarul din Cefalu)
Pronumele transcris | Persoana | Numărul | Cazul | Funcția sintactică |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Alege PP (pronume personal) sau PR (pronume reflexive), în funcție de tipul pronumelor din propozițiile următoare. 6 puncte
a) Mi-am cumpărat o carte despre istoria Bucureștiului. PP PR
b) Dan nu mi-a spus unde a fost în weekend. PP PR
c) Nu vă ascund niciodată nimic. PP PR
d) Te gândești prea mult la lucruri neimportante. PP PR
e) Ne-ai promis că nu întârzii! PP PR
f)Ți-ai reparat singur mașina? PP PR
4. Transcrie pronumele demonstrative din propozițiile următoare și precizează felul lor, genul, numărul, cazul și funcția sintactică: 15 puncte
a) Am vorbit despre acestea prea mult.
b) Sfaturile de la aceia m-au ajutat mult în viață.
c) Îmi place de Greta pentru că a rămas aceeași.
d) Compunerea celuilalt a fost mai interesantă.
e) I-am spus și aceluia să fie mai atent când rezolvă exercițiile.
Pronumele transcris | Felul pronumelui | Genul | Numărul | Cazul | Funcția sintactică |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Completează spațiile punctate cu formele indicate între paranteze: 6 puncte
a) ……………………… mașină este la reparat de două săptămâni. (adjectiv pronominal demonstrativ de diferențiere).
b) Am vorbit cu ……………………………… despre evenimentul de sâmbăta viitoare. (pronume nehotărât)
c) Nu îmi amintesc ……………..a promis că va aduce costumele pentru serbare. (pronume relativ)
d) Nu am citit niciodată ……………………………… carte de mai mult de trei ori. (adjectiv pronominal de identitate)
e) Ascult întotdeauna sfaturile ………………………………..(pronume posesiv, genitiv, persoana I, un singur posesor)
f) La ședință a participat ……………………………. directorul școlii. (adjectiv pronominal de întărire)
6. Completează spațiile punctate cu formele corecte ale pronumelui relativ care în cazul genitiv.
10 puncte
a) Elevii ……………………….. haine sunt în clasă au ora de sport.
b) Nu îl cunosc pe omul …………………..mașină este parcată în fața școlii.
c) Acolo este cartea …………………. pagini au fost rupte.
d) În acest centru se află animale …………………..stăpâni le-au abandonat.
e) Florile …………………..petale au căzut au fost primite de la Dan.
7. Precizează valoarea morfologică (partea de vorbire), cazul și funcția sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate. 21 de puncte
a) Aceștia au spus că vor întârzia câteva minute la prima oră.
b) Nu i-am văzut pe ai mei de două săptămâni.
c) Fratele tău a câștigat anul trecut concursul de șah.
d) Am aflat ce cadou își dorește Dan de ziua lui.
d) Bunicii au venit la București cu mașina lor.
e) Nu am spus nimănui secretul tău.
f) Ce a devenit Dan, până la urmă?
Formă | Valoare morfologică | Caz | Funcție sintactică |
aceștia |
|
|
|
ai mei |
|
|
|
tău |
|
|
|
ce |
|
|
|
lor |
|
|
|
nimănui |
|
|
|
ce |
|
|
|
8. Construiește patru enunțuri în care să folosești: 8 puncte
a) un pronume personal de politețe cu funcția sintactică de subiect;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) un pronume posesiv cu funcția sintactică de circumstanțial de loc;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) un pronume nehotărât cu funcția sintactică de complement indirect;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
d) un pronume relativ cu funcția sintactică de subiect;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Alege varianta corectă: 10 puncte
a) Colegii voștri/voștrii sunt deja în autocar.
b) Am fost coleg de clasă cu fiul dumneaiei/dumneaei.
c) Fetelor, vouă însevă/înșivă o să vă trebuiască aceste documente.
d) Anul trecut nu am văzut niciun/nici un film interesant.
e) La concursul de șah se poate înscriere oricare/ori care dorește.
f) Până la urmă, fiecare dintre noi a aflat/am aflat adevărul.
g) V-am spus deja că nu mâncat nicio/nici o prăjitură, nici două, nici trei!
h) O să oferim premiile la cine/cui ajunge primul la linia de sosire.
i) Cred că niciunul dintre ei nu au mințit/nu a mințit aseară.
h) Bunicul poartă aceeași/aceiași cravată peste tot.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).