Lucrare semestrială la limba și literatura română

Clasa a VI-a

Semestrul al II-lea

Citește cu atenție următorul text:

Noaptea-i dulce-n primăvară, liniștită, răcoroasă,
Ca-ntr-un suflet cu durere o gândire mângâioasă,
Ici, colo, cerul dispare sub mari insule de nori,
Scuturând din a lui poale lungi și repezi meteori.

Pe un deal în depărtare un foc tainic strălucește
Ca un ochi roș de balaur care-adoarme și clipește.
Sunt păstori în șezătoare sau vro ceată de voinici?
E vro tabără de care sau un rond de tricolici*?

Către munți prin întuneric un lung bucium se aude.
El aminte suvenirul celor timpuri negre, crude,
Când din culme-n culme noaptea buciumele răsunau
Și la lupte sângeroase pe români îi deșteptau.

Acum însă viața-i lină; țara doarme-n nepăsare!
Când și când, un câine latră la o umbră ce-i apare,
Și-ntr-o baltă mii de broaște în lung hor orăcăiesc,
Holbând ochii cu țintire la luceafărul ceresc!

                                                (Vasile Alecsandri, Noaptea)

 

*tricolici – s.m. – duh rău care ia înfâtișarea unor animale;

 

Partea I (65 de puncte)

Rezolvă în scris următoarele exerciții:

 

1.      Transcrie din textul de mai sus două figuri de stil diferite și precizează felul lor.                                                                                                                                         6 puncte

2.      Precizează tipul de rimă din prima strofă și măsura versului: Noaptea-i dulce-n primăvară, liniștită, răcoroasă.                                                                               6 puncte

3.      Prezintă în 30-50 de cuvinte semnificațiile din ultima strofă a poeziei.        6 puncte

4.      Precizează valoarea morfologică și funcția sintactică pentru cuvintele marcate în text cu galben.                                                                                                   10 puncte

5.      Construiește două enunțuri în care să folosești:                                             4 puncte

a)      un substantiv colectiv;

b)      un substantiv defectiv de numărul plural;

6.      Analizează cuvintele marcate în propozița dată: Părerile copiilor sunt importante.                                                                                                                                     8 puncte

7.      Alege varianta corectă:                                                                                   6 puncte

A.    În enunțul îmbrac frecvent în negru., pronumele marcat este:

a)      personal;    

b)      reflexiv;   

c)      personal de politețe.

B.     În enunțul Dumnealui este din Ardeal, iar dânsul este din Moldova. există:

a)      un pronume personal;

b)      un pronume personal de politețe și un pronune reflexiv;

c)      două pronume personale de politețe.

 

C.     În enunțul Ne-am plimbat în parc până când i-am văzut pe colegii noștri. există:

a)      un pronume personal și un pronume reflexiv;

b)      două pronume personale;

c)      două pronume reflexive.

 

8.      Construiește două enunțuri în care cuvântul tare să fie, pe rând, adjectiv și adverb.                                                                                                                                    8 puncte

9.      Construiește un enunț în care adverbul aproape să fie la gradul comparativ de inferioritate.                                                                                                                       5 puncte

10.  Rescrie frgmentul următor, corectând greșelile de orice fel:                         6 puncte

Chiar dacă acum este pensionară și nu mai merge la servici, bunica tot nu ne vizitează des. De exemplu, anul trecut a venit la noi decât odată. Țin minte că a ajuns pe la ora doisprezece. Atuncia mia adus niște tricouri roze pe care le port cu plăcere.

 

 

Partea a II-a (25 de puncte)

 

Redactează un text descriptiv, de minimum 120 de cuvinte, în care să prezinți un peisaj de primăvară/vară surprins seara într-un parc. Folosește în compunerea ta două figuri de stil diferite și subliniază-le.

 

Vei avea în vedere:

 

·         să respecți tema dată;

·         să respecți particularitățile unui astfel de text;

·         să marchezi corespunzător paragrafele;

·         să respecți  normele de punctuație și de ortografie;

·         să îți exprimi clar ideile;

·         să ai un scris lizibil;

·         să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Teză (model) – clasa a VI-a, semestrul al II-lea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *