Exerciții

Clasa a VIII-a

Citește cu atenție fragmentul de mai jos și rezolvă exercițiile date.

(Intră Gelu, Nelu și Tatăl. Acesta din urmă poartă două sacoșe voluminoase.) 

GELU: Tată, ea e Coca, soția mea. O mai ții minte ?  

TATĂL: Nițel. 

GELU: Am fost odată împreună pe la mata, acum vreo patru-cinci ani. 

TATĂL: Mi-aduc aminte. Dar parcă dânsa n-a coborât din mașină. 

GELU : Exact. (Către Coca.) Ți-era frică să nu te muște purecii sau câinele, să nu te urzici, să nu faci vreo urticarie, sensibilo! 

COCA (printre dinți): Încetează, altfel încep să urlu! 

NELU: Ea e soția mea, Nuți. 

NUȚI: Mă știe. A fost la nunta noastră. 

TATĂL: Da, da. Acu’ doișpe ani. 

NELU: Doișpe jumate. 

TATĂL: Câți copii aveți? 

NELU: Niciunul. Deocamdată.

TATĂL: Păcat. 

NUȚI: Cine are, să-i trăiască. Cine nu… 

COCA: Vrei să mănânci ceva?

GELU: Ce mai întrebi ? 

TATĂL: Nu, mulțumesc. Am mâncat. Nu vă deranjați. Am avut o ocazie cu un vecin care-a venit cu mașina s-o ia de-aici pe mama lui, de la spital, și fiindcă tocmai tăiasem porcul de câteva zile, am zis să vă aduc niște cârnați, niște tobă, niște șuncă, făcute de mine, cum m-am priceput. (Scoate din sacoșă și pune pe masă.) Aveți și niște ouă proaspete.

GELU: Tată, nu trebuia să faci atâta drum pentru asta. 

TATĂL: Păi ce, pot eu să mănânc un porc întreg singur? Grăsime n-am voie, șorici n-am voie, mai mult cu lapte și brânză mă țin. 

NELU: Mai ai vacă?

TATĂL: Am. Pe din două cu un vecin. Două zile o țin eu, două zile el. Am și trei oi, niște găini, niște gâște, niște rațe. Ca să nu stau degeaba. Cât e ceasul, că la șase vine omul ăla să mă ia. Să fiu jos, în stradă.  

GELU: Mai e un sfert de ceas. Ia zi, tată, cum o duci?  

TATĂL: Singur cu bătrânețea. Mă mai iau cu treaba. E greu de când nu mai e mama voastră, nu mai am cu cine vorbi, cui mă văita. Da’ voi? Aveți ce vă trebuie? 

NELU: Ne descurcăm. Vrei să-ți cumpărăm ceva, tată? Ce ai nevoie? 

TATĂL: Mi-am luat ce-mi trebuia. Drojdie de bere, oțet, doi cozonaci și niște bomboane să dau la copiii vecinilor… N-am nevoie de nimic. Cu banii cum o duceți ? 

GELU: Așa și-așa… Cât ai nevoie ? 

TATĂL: Să vă las ceva, c-am vândut un mânzat. (Scoate portmoneul.) 

NELU: Adică să ne dai nouă?! Fii serios, tată! Asta ar fi culmea! 

NUȚI (confidențial): Dragă, nu-l jigniți, e plăcerea lui. 

NELU: Taci, idioato ! 

GELU: Noi credeam că dumneata ai nevoie… 

TAȚĂL: Când o fi să mă înmormântați, am deoparte un cec de cinci mii. E la un nepot de-al meu, la Pompile, stă lângă pod. Voi n-o să aveți nicio cheltuială. Cumpără el tot ce trebuie. Măsline să-i aduceți.

NELU: Tată, zău, asta-i problema? […]

NELU: Tată, mai spune-ne ceva despre mata. Ești sănătos?

TATĂL: Așa cât poate să fie un om la etatea mea. Vorba aia: după cincizeci de ani, dacă dimineața, când te scoli, te doare ceva, înseamnă că e bine. Înseamnă că ești în viață.

GELU: Asta e foarte adevărat.

TATĂL: Ei, eu o să cobor, să nu vină omul ăla cu mașina și să mă aștepte. Am lăsat păsările singure și s-au înmulțit vulpile pe la noi ca niciodată. Și mistreții. Ne distrug porumbul și cartofii. (Se ridică.) Vă las sănătoși. Poate la vară…

GELU: La vară, în concediu, venim precis la mata, stăm câteva zile.

NELU: Venim împreună, toți patru.

TATĂL: Veniți, că aveți unde sta și-o lună, avem ce mânca, la treabă nu vă pun, vă plimbați și vă scăldați, pescuiți. Numai bine și sănătate. (Iese urmat de Gelu și Nelu.)

                                                                                                (Ion Băieșu, Boul și vițeii)

Scrie pe foaie răspunsurile pentru exercițiile date:

1.      Transcrie din textul dat, două cuvinte care fac parte din câmpul lexical al alimentelor.  

2.      Scrie A (adevărat) sau F (fals), în funcție de valoarea de adevăr a fiecărui enunț de mai jos.                                                                                                                                         

a)      Nuți și Gelu sunt căsătoriți de doisprezece ani.               

b)      Tatăl spune că nu are voie să mănânce lactate.               

c)      Tatăl cumpără de la București drojdie, bere, doi cozonaci și niște bomboane.

d)      Gelu crede că tatăl său are nevoie de bani.

e)      Cecul cu cinci sute de mii este lăsat la un nepot, Pompile.

f)       Gelu spune că la vară va sta câteva zile acasă la tatăl său.

 

3.      Prezintă în două-trei enunțuri un rol al notațiilor autorului din textul de mai sus și ilustrează-ți răspunsul cu o secvență relevantă din text.                                            

4.      Prezintă în două-trei enunțuri o trăsătură morală a personajului tatăl, menționează mijlocul de caracterizare și ilustrează-ți răspunsul cu o secvență relevantă din text.

5.      Crezi că odată cu trecerea timpului părinții au mai puțină afecțiune pentru copiii lor? Motivează-ți răspunsul, în 50-100 de cuvinte, valorificând textul dat.                  

6.      Asociază fragmentul extras din „Boii și vițelul” de Ion Băieșu cu un alt text literar, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la o secvență relevantă din fiecare text.                                                                                    

7.      Rescrie enunțul Am lăsat singure păsările până diseară., transformând construcția activă în construcție pasivă.                                                                                                

8.      Transcrie trei predicate din secvența următoare și precizează felul lor:                   

TATĂL: Să vă las ceva, c-am vândut un mânzat. (Scoate portmoneul.) 

NELU: Adică să ne dai nouă?! Fii serios, tată!”                                                        

9.      Construiește un enunț asertiv în care verbul a ajunge să fie copulativ și un enunț interogativ în care pronumele negativ nimeni să fie complement de agent.                               

10.  În enunțul Tată, mai spune-ne ceva despre mata!  subiectul este:                            

         a) neexprimat, inclus;

         b) neexprimat, subînțeles;

         c) exprimat prin substantiv comun;

         d) exprimat prin pronume personal de politețe.  

11.  Transcrie din secvența următoare verbul impersonal și subiectul acestuia, precizând prin ce parte de vorbire este exprimat: „Ți-era frică să nu te muște purecii sau câinele, să nu te urzici, să nu faci vreo urticarie, sensibilo!”                                                                   

12.  În secvențele Nu deranjați! și  Mi-am luat ce trebuia. pronumele subliniate sunt, în ordine:                                                                                                                              

            a) cu funcție sintactică, fără funcție sintactică;

            b) fără funcție sintactică, cu funcție sintactică;

            c) fără funcție sintactică, fără funcție sintactică;

            d) cu funcție sintactică, cu funcție sintactică.

     13. În enunțul „Păi ce, pot eu să mănânc un porc întreg singur?” secvența delimitată prin virgulă este:                                                                                                                                    

            a) o construcție pasivă;

            b) o construcție impersonală;

            c) o construcție cu pronume relativ;

            d) o construcție incidentă.

 

     14. Rescrie fragmentul următor, corectând greșelile de orice fel:                                    

Cred că fiecare dintre ei au vrut să participe la acel concurs sportiv. Unii mi-au spus că nu vor să se riște, pentru că aveau meciuri importante în perioada următoare. Alții au considerat că nu se merită să-și piardă weekendul pentru un simplu concurs.

 

Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook:  https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).

Exerciții – clasa a VIII-a (textul dramatic, subiectul, predicatul, construcții verbale)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *