A.
Citește cu atenție textul Câinele și cățelul scris de Grigore Alexandrescu și apoi rezolvă exercițiile date:
Cât îmi sunt de urâte unele dobitoace,
Cum lupii, urşii, leii şi alte câteva,
Care cred despre sine că preţuiesc ceva!
De se trag din neam mare,
Asta e o-ntâmplare:
Şi eu poate sunt nobil, dar s-o arăt nu-mi place.
Oamenii spun adesea că-n ţări civilizate
Este egalitate.
Toate iau o schimbare şi lumea se ciopleşte,
Numai pe noi mândria nu ne mai părăseşte.
Cât pentru mine unul, fieştecine ştie
C-o am de bucurie
Când toată lighioana, măcar şi cea mai proastă,
Câine sadea îmi zice, iar nu domnia-voastră.”
Aşa vorbea deunăzi cu un bou oarecare
Samson, dulău de curte, ce lătra foarte tare.
Căţelul Samurache, ce şedea la o parte
Ca simplu privitor,
Auzind vorba lor,
Şi că nu au mândrie, nici capricii deşarte,
S-apropie îndată
Să-şi arate iubirea ce are pentru ei:
„Gândirea voastră, zise, îmi pare minunată,
Şi sentimentul vostru îl cinstesc, fraţii mei.”
– „Noi, fraţii tăi? răspunse Samson plin de mânie,
Noi, fraţii tăi, potaie!
O să-ţi dăm o bătaie
Care s-o pomeneşti.
Cunoşti tu cine suntem, şi ţi se cade ţie,
Lichea neruşinată, astfel să ne vorbeşti?”
– „Dar ziceaţi…” – „Şi ce-ţi pasă? Te-ntreb eu ce ziceam?
Adevărat vorbeam,
Că nu iubesc mândria şi că urăsc pe lei,
Că voi egalitate, dar nu pentru căţei.”
Aceasta între noi adesea o vedem,
Şi numai cu cei mari egalitate vrem.
1. Scrie sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu galben: urâte, neam, mânie.
2. Scrie antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor marcate cu verde: adesea, civilizate, iubirea.
3. Transcrie din versurile următoare un cuvânt omonim și construiește un enunț în care să aibă un sens diferit de cel din text. Precizează felul omonimelor:
Toate iau o schimbare şi lumea se ciopleşte,
Numai pe noi mândria nu ne mai părăseşte.
Cât pentru mine unul, fieştecine ştie
C-o am de bucurie
Când toată lighioana, măcar şi cea mai proastă,
Câine sadea îmi zice, iar nu domnia-voastră.
4. Construiește două enunțuri prin care să demonstrezi polisemia adjectivului simplu.
5. Precizează numărul de sunete pentru cuvintele: lighioană, zice, cioplește, este.
6. Transcrie din text:
– trei cuvinte care conțin diftong:
– un cuvânt care conține triftong:
7. Citește afirmațiile de mai jos și alege A (dacă sunt adevărate) sau F (dacă sunt false)
a) Naratorul textului este Grigore Alexandrescu. A/F
b) Unele animale se rușinează pentru că sunt puternice. A/F
c) Samson se bucură când ceilalți nu i se adresează cu „domnia-voastră”. A/F
d) Samurache vrea să fie egal cu Samson. A/F
e) Samson urăște leii. A/F
8. Transcrie din text o figură de stil și precizează felul ei.
9. Transcrie un indice spațial și un indice temporal.
10. Cadrul spațio-temporal este vag precizat. De ce?
11. Care sunt personajele din textul dat?
12. Numește două tipuri umane reprezentate de personajele din text.
13. Precizează tipul de narator din text.
14. Pune în ordinea în care apar în text următoarele idei principale:
Samson spune că nu vrea egalitate pentru căței.
Samurache aude discuția dintre Samson și bou.
Deranjat de vorbele lui Samurache, Samson îl amenință pe acesta.
Un câine îi spune unui bou că nu suportă anumite animale.
Samurache le spune lui Samson și boului că e de acord cu gândirea lor și îi consideră frații lui.
15. Ce fel de morală are textul?
16. Explică morala în 30-50 de cuvinte.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).
Foarte frumos și folositor este acest test. Atinge toate noțiunile învățate.
Mulțumesc pentru el și cu siguranță am să mai urmăresc această pagină.
O zi ușoară cu mult spor.