Pronumele interogativ
Cine a spart vaza?
Dan a spart vaza.
Ce ai mâncat dimineață?
Dimineață am mâncat omletă.
Pronumele interogativ înlocuiește cuvântul așteptat ca răspuns la o întrebare.
Pronumele interogativ apare doar la începutul enunțurilor interogative.
Care este culoarea ta preferată.
Forme:
1. Cine
Apare doar ca pronume (Cine a spart vaza?).
N-AC: cine
Cine a venit la noi?
G-D: cui
Cui i-ai trimis pachetele?
2. Care
Poate fi și pronume (Care a venit?), și adjectiv pronominal interogativ (Care băiat a venit?)
N-AC: care
Care este bluza ta preferată?
G-D: căruia, căreia, cărora / cărui, cărei, căror
Cărora dintre ei vrei să le acorzi premiul?
3. Ce
Poate fi și pronume (Ce ai mâncat?), și adjectiv pronominal interogativ (Ce prăjitură ai mâncat?).
Este invariabil; la genitiv-dativ se folosește cu prepoziția a (a ce):
Contra a ce ai luptat?
4. Cât
Poate fi și pronume (Câți au venit la serbare?), și adjectiv pronominal interogativ (Câți oameni au venit la serbare?).
N-AC: cât, câtă, câți, câte
Câți s-au înscris deja la concurs?
G-D: câtora/câtor (doar pentru plural)
Câtor persoane le-ai spus adevărul?
ATENȚIE!
Cât este adverb atunci când determină verbe care nu pot primi complement direct sau au un sens care exprimă durata.
Cât ai stat la Dan?
cât = adverb (interogativ)
Atunci când cât este adverb, răspuns la întrebare poate fi dat prin adverbele mult/puțin sau expresii ce arată durata (o oră, trei zile etc.).
– Cât durează evenimentul?
– Mult / Cinci ore.
5. Ce fel de
Este o locuțiune adjectivală care interoghează un atribut.
Ce fel de film vrei să vedem?
Cazuri și funcții sintactice
Cum stabilim funcția sintactică pentru un pronume interogativ?
Ce a devenit Greta? (nominativ, nume predicativ)
Greta a devenit medic. (nominativ, nume predicativ)
Pronumele interogativ are același caz și aceeași funcție sintactică precum substantivul așteptat ca răspuns la întrebare.
I. NOMINATIV
Cine a spart vaza? (subiect)
Gigi a spart vaza. (subiect)
Ce a devenit Gigi? (nume predicativ)
Gigi a devenit medic. (nume predicativ)
II. ACUZATIV
Ce ai mâncat dimineață? (complement direct)
Dimineață am mâncat cereale. (complement direct)
Cu cine ai vorbit? (complement prepozițional)
Am vorbit cu Victor. (complement prepozițional)
De către cine a fost spălată mașina? (complement de agent (se studiază în clasa a VIII-a))
Mașina a fost spălată de tata. (complement de agent)
După cine a sosit Gigi? (circumstanțial de timp)
Gigi a sosit după Ionuț. (circumstanțial de timp)
Ca cine cântă Gina? (circumstanțial de mod)
Gina cântă ca vecina mea. (circumstanțial de mod)
Spre ce ne îndreptăm? (circumstanțial de loc)
Ne îndreptăm spre mare. (circumstanțial de loc)
De ce tremură Gigi? (circumstanțial de cauză)
Gigi tremură de frig. (circumstanțial de cauză)
Pentru ce învață Gina? (circumstanțial de scop)
Gina învață pentru examen. (circumstanțial de scop)
Din ce este masa? (nume predicativ)
Masa este din lemn. (nume predicativ)
III. GENITIV
Al cui caiet este acesta? (atribut (pronominal genitival))
Acesta este caietul Mariei. (atribut (pronominal genitival))
Al cui este caietul? (nume predicativ)
Caietul este al lui Andrei. (nume predicativ)
Contra a ce era Dan? (nume predicativ)
Dan era contra fumatului. (nume predicativ)
Împotriva cărora luptați? (complement prepozițional)
Luptăm împotriva inamicilor. (complement prepozițional)
Deasupra cui zburăm? (circumstanțial de loc)
Zburăm deasupra parizienilor. (circumstanțial de loc)
Înaintea cui a ajuns Radu. (circumstanțial de timp)
Radu a ajuns înaintea elevilor. (circumstanțial de timp)
IV. DATIV
Cui i-ai oferit premiul? (complement indirect)
I-am oferit premiul câștigătorului. (complement indirect)
Adjectivul pronominal interogativ
Adjectivul pronominal interogativ determină un substantiv cu care se acordă în gen, număr și caz.
Adjectivul pronominal interogativ are funcția sintactică de atribut (adjectival).
Care a venit? (pronume interogativ)
care = pronume interogativ, cazul nominativ, funcție sintactică de subiect
Care băiat a venit? (adj prin interogativ)
care = adjectiv pronominal interogativ, se acordă în gen, număr și caz cu substantivul băiat (masculin, singular, nominativ), funcție sintactică de atribut (adjectival)
Notă!
Conform programei de gimnaziu, în eticheta funcției sintactice nu se mai face referire și la partea de vorbire prin care se exprimă sau la caz (de exemplu: atribut substantival genitival, atribut adjectival etc.). În acest material, am lăsat între paranteze referirea la partea e vorbire sau la caz, deoarece în unele manuale funcțiile sintactice încă sunt denumite astfel.
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).