Evaluare
Clasa a VIII-a
· Se acordă zece puncte din oficiu.
· Timpul de lucru este de 50 de minute.
1. Precizează funcția sintactică și valoarea morfologică pentru cuvintele subliniate în
enunțurile de mai jos. 24 puncte
a) Astăzi am plecat mai devreme la școală, fără a-i anunța pe părinți.
b) Deasupra apartamentului nostru locuiește bunica voastră.
c) Nu am spus nimănui secretul tău.
d) Mă gândesc la fiecare atunci când iau o decizie.
e) M-am săturat de strâns jucăriile copiilor de prin cameră.
f) Pe doi dintre ei i-am întrebat cu cine vor merge în excursie.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Precizează în ce caz sunt cuvintele subliniate în enunțurile de la punctele b), c) și d) .
8 puncte
deasupra apartamentului = ………………………..
voastră = ………………………..
nimănui = ………………………..
la fiecare = ………………………..
3. Construiește: 10 puncte
a) un enunț asertiv în care să folosești un pronume demonstrativ de apropiere cu funcția
sintactică de complement indirect
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) un enunț imperativ în care să folosești un pronume personal cu funcția sintactică de circumstanțial de mod.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) un enunț interogativ în care substantivul comun sticlă să fie atribut în genitiv
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
d) un enunț exclamativ în care să folosești un pronume posesiv cu funcția sintactică de atribut în cazul acuzativ
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
e) un enunț interogativ în care să folosești un adjectiv pronominal negativ în cazul dativ
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Realizează expansiunea părților de vorbire subliniate în enunțurile de mai jos.
Delimitează în propoziții frazele obținute și precizează felul propozițiilor subordonate.
12 puncte
a) În vacanță o să mergem la bunici.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) Nu îmi plac oamenii leneși.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) Am trimis diplome participanților.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
d) Am fost la piață pentru a lua fructe proaspete.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
e) Ieri, Dan nu putea merge.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
f) Greta se comportă ca un copil.
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Construiește: 12 puncte
a) o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
completivă directă introdusă prin adverbul relativ când.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o completivă prepozițională care
să aibă ca termen regent un adjectiv
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o atributivă care să aibă ca
termen regent un pronume demonstrativ de depărtare
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
d) o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o circumstanțială de cauză
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Construiește fraze alcătuite din două propoziții în care conjuncția subordonatoare dacă să introducă: 12 puncte
a) o completivă directă
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) o completivă prepozițională
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) o atributivă
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Transcrie propozițiile din fraza următoare și precizează felul lor, valoarea
morfologică a elementului de relație și a termenului regent (unde este cazul), ca în modelul dat: 12 puncte
Model:
Ieri am mâncat/1ce am găsit în frigider./2
„ieri am mâncat”– propoziție principală
„ce am găsit în frigider” – propoziție completivă directă (se subordonează verbului predicativ „am mâncat” din P1 și este introdusă prin pronumele relativ ce).
Întorcându-mă încetișor acasă, am oprit la o patiserie și am vrut să-mi cumpăr niște merdenele care fuseseră scoase din cuptor chiar atunci.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Pentru mai multe astfel de materiale, vă invităm și în grupul de Facebook: https://www.facebook.com/groups/648039079981348 (Limba și literatura română – gimnaziu).